Crisis leidt niet tot bewust verzekeren

07/09/2009 09:00

Interpolis Verzekeringen N.V.

Crisis leidt niet tot bewust verzekeren

Nederlander laks en op zoek naar zekerheid

Ruim 2,1 miljoen Nederlanders vinden in deze tijd van recessie kostenbesparing een goede reden om eens kritisch naar de verzekeringsportefeuille te kijken. Toch gebeurt dit niet of nauwelijks. Ruim 3 miljoen Nederlanders hebben hun portefeuille de afgelopen drie jaar niet bekeken. Daarnaast haalde 15% van de verzekerden tussen 25 en 34 jaar na het afsluiten van een verzekering de map helemaal niet meer uit de kast. Zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Interpolis. Deze lakse houding ten opzichte van de eigen financiële situatie kost Nederlanders kapitalen, aldus Joop Kanen, directievoorzitter van Interpolis. Hij maakt zich sterk voor het 'bewust verzekeren'.

Het uitblijven van een kritische blik op de verzekeringsportefeuille is niet alléén het gevolg van laksheid, zo bleek ook uit het onderzoek. Ongeveer 4,5 miljoen Nederlanders nemen liever het zekere voor het onzekere en verzekeren zich zo uitgebreid mogelijk, ook al betalen ze daardoor te veel. Tegelijkertijd vragen zij zich wel af of al die verzekeringen wel echt nodig zijn.

Joop Kanen, directievoorzitter van Interpolis: "Het gaat hier in de meeste gevallen om schijnzekerheid." Interpolis spoort Nederlanders aan om zich bewust te verzekeren en ontwikkelde de Verzekeringscheck waarmee iedereen op simpele manier zijn of haar portefeuille kan toetsen aan de persoonlijke omstandigheden. Joop Kanen: "Hiermee beogen we dat de afgesloten verzekeringen en risico's in balans zijn met de persoonlijke situatie. Het past niet in de huidige economische tijd om alles maar klakkeloos te verzekeren. Sommige risico's hoef je niet te verzekeren, maar kun je zelf dragen of voorkomen. Door gewoon goed op je spullen te letten en er zorgvuldig mee om te gaan."

Een goed voorbeeld is het afsluiten van een verzekering voor de mobiele telefoon, illustreert Kanen. "De premie weegt vaak niet op tegen het bedrag dat de telefoon op een gegeven moment nog waard is. In zo'n geval is verzekeren niet altijd de beste oplossing."

Kanen wijst tenslotte nog op de opmerkelijke uitkomst van het onderzoek dat bijna 70% van de mensen onder de 40 jaar zich bij de keuze voor hun eerste verzekering sterk laat beïnvloeden door de ouders. "Wij denken dat dit ook te maken kan hebben met laksheid, maar vinden het een interessant gegeven dat we nader zullen onderzoeken."

Interpolis probeert verder te kijken dan alleen maar verzekeren en blijft zich ontwikkelen op het gebied van bewustwording en preventie.

Over de Interpolis verzekeringscheck: Op maandag 7 september 2009 gaat de verzekeringscheck online. Consumenten kunnen kijken op: www.interpolis.nl/verzekeringscheck.





http://www.interpolis.nl/verzekeringscheck




Achmea Groep