Woonbond
07-09-2009
Nieuwe antikraakwet dreigt leegstand te vergroten
De Tweede Kamer behandelt deze week een initiatief wetsvoorstel om een
algeheel kraakverbod in te voeren. Volgens de Woonbond is zon algeheel
verbod niet wenselijk. Kraken helpt om speculatieve leegstand tegen te
gaan en de bestaande kraakwetgeving biedt voldoende handvatten om
eventuele uitwassen aan te pakken. De nieuwe antikraakwet vergroot de
leegstandsproblematiek eerder dan dat ze die oplost. Juist omdat een
strafrechtelijk verbod op kraken wordt gecombineerd met een zwak
pakket maatregelen om leegstand tegen te gaan. De Woonbond roept de
Tweede Kamer op dan ook op om niet in te stemmen met het wetsvoorstel.
De Wet kraken en leegstand (antikraakwet) kent de Nederlandse
gemeenten een actieve rol toe bij het bestrijden van leegstand. Die
zijn daar echter helemaal niet van gediend. Ze vinden dat de
verantwoordelijkheid daarvoor allereerst bij de eigenaren moet worden
gelegd en pleiten voor een leegstandsheffing of boetes gebaseerd op de
waarde van een pand. Om zo een eigenaar te prikkelen leegstand te
voorkomen of te verhelpen. Om hergebruik en transformatie van
leegstaande kantoorpanden te bevorderen (en mogelijk te maken dat
andere functies in kantoren kunnen worden ondergebracht), zullen zij
de Tweede Kamer waarschijnlijk de suggestie doen om een maximum te
stellen aan de huur die vastgoedeigenaren kunnen vragen voor hun
leegstaande kantoren.
Ook de Raad van State heeft veel kritiek op het wetsvoorstel. Zij
stelt vast dat er een grote kans is dat de antikraakwet leidt tot meer
leegstand. Zeker als gemeenten weigeren het nieuwe
leegstandsinstrumentarium te gebruiken. Daarnaast vindt de Raad van
State dat onduidelijk blijft wat de omvang van kraken is en wat de
oorzaken ervan zijn. 'De stelling dat er sprake is van een verharding
in de kraakwereld of van een toename van de met het kraken gepaard
gaande problemen () wordt niet nader toegelicht.' De Raad wijst erop
dat uit de verkenning van de G30 (Dertig grote gemeenten) blijkt dat
kraken zelden als een probleem wordt ervaren en steeds minder
voorkomt. En dat zelfde geldt wat betreft de Raad van State voor de
verzwaring van de strafbaarstelling. Ook daarvoor is een nadere
analyse en verduidelijking wenselijk 'van de doelen van de regeling en
hun onderlinge verhouding, bezien in relatie met de geconstateerde
problemen.
Ten Hoopen (CDA), Van der Burg (VVD) en Slob (VVD) willen met hun
wetsvoorstel een norm stellen, maar doen dat met een wetsvoorstel dat
klaarblijkelijk niet deugt. Het commentaar van de vier grote gemeenten
en dat van de Raad van State betreft niet alleen de omvang van het
kraakprobleem, maar vooral ook de effectiviteit van de voorgestelde
maatregelen om leegstand te bestrijden. Deze kritiek is zo
fundamenteel dat de Woonbond van mening is dat de Tweede Kamer eerst
grondig dient te onderzoeken welke gevolgen de antikraakwet heeft,
voordat er over invoering van dit wetsvoorstel gesproken en beslist
kan worden.