Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Arnhem, 7 september 2009

Toneelgroep Oostpool speelt 'Het beste toneelstuk aller tijden': Wachten op Godot

Toneelgroep Oostpool speelt vanaf 6 oktober 2009 het meest gespeelde moderne toneelstuk ter wereld: Wachten op Godot. Dé toneelklassieker van (toneel)schrijver Samuel Beckett werd bovendien afgelopen weekend, 6 september 2009, tijdens het Theaterfestival, uitgeroepen tot 'Het beste toneelstuk aller tijden'. Regisseur Erik Whien gaat met deze voorstelling verder op één van zijn favoriete thema's: 'vrolijk nihilisme'. "Veel van mijn voorstellingen gaan over 'de zin van de onzin. Dat je met je verstand begrijpt dat het leven eindig is en naar alle waarschijnlijkheid nog zinloos ook, maar dat daar tevens een grote levenskracht in schuilt." Whien regisseert de acteurs Lard Adrian, Sanne den Hartogh, Stefan Rokebrand en Ali Ben Horsting. Wachten op Godot is van 6 oktober t/m 13 december 2009 te zien in de vlakkevloer theaters van Nederland. De première vindt plaats op zaterdag 10 oktober in Huis Oostpool, Arnhem.

Het gegeven is simpel: twee mannen staan op een landweg onder een kale boom te wachten op iemand die waarschijnlijk zal komen. Met het beeld van die wachtende mannen heeft de Iers-Franse schrijver Samuel Beckett een raadsel opgegeven dat blijft intrigeren. Het stuk is kort na de Tweede Wereldoorlog geschreven en gaf aan het theater een even lachwekkend als schrijnend beeld van het menselijk bestaan dat waarschijnlijk zinloos is, maar toch niet wordt opgegeven.

De mannen onder de boom lijken zwervers, clowns, filosofen, die op een randje van de wereld staan, en daar groots en potsierlijk op blijven balanceren. Iedere uitgesproken gedachte, elke kleine handeling is een daad, een grap, een provocatie, een poging waarmee de tijd verstrijkt. In onwetendheid blijven deze mensen toch wachten - samen.

Achtergrond
Wachten op Godot wordt gezien als een stuk waarin het moderne levensgevoel van de naoorlogse jaren vorm wordt gegeven: het absurde, nihilistische en uitzichtloze van het bestaan, gecombineerd met de onmacht om dat bestaan adequaat in taal uit te drukken.
Vooral het onvermogen van de verbale communicatie bleef sindsdien een kenmerk van Beckett's werk en in zijn latere stukken werd zijn taal steeds schraler en kariger, zoveel mogelijk terug gebracht tot de essentie. Tegelijk is juist het absurde in Wachten op Godot ook dermate absurdistisch, dat er veel te lachen valt om de merkwaardige dialoog tussen de twee wachtende mannen.
Inmiddels zijn er vele interpretaties verschenen. En dat geeft meteen de kracht en het geheim van het stuk aan. Het verwoordt niet alleen een levensgevoel uit een zekere periode, het leent zich voor velerlei interpretaties, binnen allerlei mogelijke kaders, waardoor het een tijdloos karakter heeft gekregen en nog heeft. Merkwaardig genoeg doet geen enkele interpretatie ook maar iets af aan de zeggingskracht van het stuk zelf. Beckett zelf scheen vaak geamuseerd te zijn door al de betekenissen die aan zijn stuk werden gegeven, vooral waar het de speculaties betrof over de vraag wie Godot nou eigenlijk was en waar Godot symbool voor stond. Zelf heeft hij zich daar nooit over uitgelaten

Regisseur Erik Whien regisseert Wachten op Godot als het uitermate grappige, onbegrijpelijke en tegelijk glasheldere verhaal dat het is.

tekst Samuel Beckett vertaling Jacoba van Velde regie Erik Whien spel Lard Adrian, Sanne den Hartogh, Ali Ben Horsting, en Stefan Rokebrand vormgeving Mieke Wolters

Wachten op Godot verkozen tot 'Het beste toneelstuk aller tijden'
Wachten op Godot is op 6 september 2009, tijdens het Theaterfestival, uitgeroepen tot 'Het beste toneelstuk aller tijden'. Na een nek-aan-nek race met Hamlet en Who's afraid of Virginia Woolf viel de keuze uiteindelijk op het stuk van Samuel Beckett. In 1998 kozen Britse toneelmensen Wachten op Godot al als belangrijkste stuk van de 20e eeuw.

De verkiezing van 'Het beste toneelstuk ter wereld' werd georganiseerd door theatervakblad TM en theaterwebsite Moose. De uiteindelijke winnaar kwam als verrassing voor velen, want in de diverse tussenstanden stond Hamlet steevast bovenaan de ranglijst. Toch kwam Wachten op Godot met 16,7% van alle stemmen als uiteindelijke winnaar uit de bus. Enkele motivaties van stemmers op Wachten op Godot waren: "Je kunt dit stuk keer op keer lezen en keer op keer zien, en iedere keer ontdek je weer nieuwe filosofieën en bizar goede vondsten." "Een stuk dat niet eens gespeeld hoeft te worden om baanbrekend te zijn en te blijven. Alleen al het feit dat het ooit geschreven is, maakt het bijzonder."

Erik Whien, regisseur

Vanaf 1 januari 2009 is Erik Whien, samen met Marcus Azzini, als huisregisseur verbonden aan Toneelgroep Oostpool. Hij studeerde in 2000 af aan de Toneelacademie Maastricht en was als acteur te zien in diverse producties van o.a. Els Inc., Het Zuidelijk Toneel, Teatro en Firma Rieks Swarte. Hij viel op met zijn regies Op Hoop van Zegen bij Polly Maggoo i.s.m. Oerol (2003), Richard III bij Annette Speelt (2003), Narziss&Goldmund (2007) en BERGEN (2008) bij de Toneelschuur en Huisvuil bij Huis aan de Amstel (2007). Afgelopen seizoen was Whien verantwoordelijk voor de regie van de grotezaalproductie Zomergasten en speelde hij mee in de zomervoorstelling Los.

Over Toneelgroep Oostpool

Toneelgroep Oostpool uit Arnhem is een vitaal gezelschap van een nieuwe generatie toneelmakers die hun persoonlijke thema's in relatie brengen tot de grote gebeurtenissen in een gefragmenteerde, complexe, grote wereld. Een wereld waar we greep op denken te hebben via technologie, politiek en ratio, maar die steeds weer ongrijpbaar blijkt te zijn.

Het gezelschap is een van de acht grotere toneelgezelschappen van Nederland en maakt als zodanig deel uit van de basisinfrastructuur voor Nederlands theater. Toneelgroep Oostpool speelt in schouwburgen, vlakkevloertheaters, op locatie en bovenal in het eigen Huis Oostpool in Arnhem. Per jaar worden vijf à zes producties uitgebracht.

Marcus Azzini en Erik Whien zijn sinds 2009 aangesteld als huisregisseurs, die werken onder artistiek directeur Rob Klinkenberg en er is een vast ensemble van zeven acteurs.

Einde persbericht -------------------------------------------------------------------------------------

Noot aan de redactie

Voor nadere informatie, foto's en interviews kunt u contact opnemen met Birgit Bergman, medewerker public relations/pers van Toneelgroep Oostpool, telefoon (026) 35 390 35, birgit@toneelgroepoostpool.nl.

Op www.toneelgroepoostpool.nl vindt u een speciale perspagina met downloads van foto's en artikelen, waarop u kunt inloggen.