Zestien euro per maand voor loterijen

Amsterdam, 07 september 2009

Per jaar doen consumenten gemiddeld zo'n zeven keer mee aan een loterij. Ze wagen voor gemiddeld zestien euro per maand een gokje. Een flinke hoofdprijs trekt 17% van de respondenten eerder over de streep.

Zeven op de tien consumenten doen minstens een keer per jaar mee aan een loterij. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van vrijdag. Van de 66.700 respondenten koopt 18% minder dan 5 keer per jaar een lot. Een groep van 7% doet dat tussen de vijf en tien keer. Van de gepeilde bezoekers doet 15% meer dan vijftien keer per jaar mee. De grootste groep goklustigen (29%) koopt tussen de 10 en 15 keer per jaar een lot. Onder hen bevinden zich waarschijnlijk veel vaste deelnemers aan een loterij, die elke maand automatisch meedingen naar een mooie prijs. Drie op de tien respondenten geeft aan nooit een lot te kopen. Gemiddeld spelen de respondenten 7 keer per jaar mee.

16 euro per maand

De respondenten, die meedoen, geven gemiddeld 16 euro per maand uit aan loterijen. Van de 48.700 respondenten op de ING Vraag van Vandaag van zaterdag besteedt een op de zes minder dan een tientje per maand. Een kwart (24%) waagt voor tussen de 10 en 20 euro een gokje. Ruim een op de tien (11%) besteedt tussen de 20 en 30 euro aan loterijen en 8% van de gepeilde bezoekers koopt per maand voor meer dan drie tientjes loten. Dat brengt het gemiddelde onder hen die een gokje wagen op ruim 16 euro.

Meedoen voor het miljoen

Iedereen die meedoet aan een loterij, hoopt natuurlijk op de hoofdprijs. Naarmate die prijs hoger is, zijn er consumenten die de verleiding om mee te spelen moeilijker kunnen weerstaan. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Van de 44.600 respondenten op zondag geeft 17% aan zich eerder te laten overhalen door een hogere hoofdprijs. Hoewel meedoen aan een loterij met een hoge of gegarandeerde prijs niet per se meer kans op een prijs betekent, zijn er kennelijk veel mensen voor wie de (kleine) kans op een miljoenenprijs het kopen van een lot extra aantrekkelijk maakt. Zij willen graag kunnen filosoferen over wat ze zouden doen na het winnen van een heel groot bedrag (zie ook het artikel Wat te doen met een miljoen? van 10 augustus). De enige manier om 100% zeker te weten dat je niet wint, is natuurlijk geen lot kopen.

© 2009 ING Economisch Bureau