Ingezonden persbericht

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 7 september 2009

De Volkskrant en NPO verlengen samenwerking met Nederlands Film Festival

De Volkskrant heeft de sponsorovereenkomst met het Nederlands Film Festival met drie jaar verlengd voor de edities 2009 tot en met 2011. De Volkskrant verspreidt op donderdag 10 september bij de krant een Nederlands Film Festival-special met interviews, reportages en het complete festivalprogramma. In de Stadsschouwburg Utrecht organiseert de Volkskrant op zondag 27 september een speciale dag voor haar lezers met de vertoning van drie nieuwe Nederlandse films.

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft het contract met het festival verlengd tot en met 2010. Deze samenwerking behelst onder meer de uitzending van het Gala van de Nederlandse Film, uitzendingen van de dagelijkse filmfestivaljournaals en achtergrond programma's tijdens het festival en extra nadruk in de programmering op de publieke netten voor Nederlandse speelfilms, dramaproducties, korte films en documentaires in de maand september. Dit jaar presenteren Nederland 2 en de VPRO in samenwerking met het Nederlands Film Festival ook een nieuwe generatie filmactrices.

Rob Haans, Directeur-Uitgever de Volkskrant: 'De sponsoring van het Nederlands Film Festival onderstreept onze positie als de filmkrant van Nederland. De Volkskrant is daarnaast hoofdsponsor van het IFFR, IDFA en Cinekid. Wij zijn er trots op om ook in de komende jaren een toonaangevend evenement als het Nederlands Film Festival mede mogelijk te maken.'

Jeroen Kramers, manager marketing & promotie: 'De publieke omroep draagt de Nederlandse film een warm hart toe. Omdat het Nederlands Film Festival een van de belangrijkste culturele evenementen van het jaar is, zijn we enthousiast om de langdurige relatie verder uit te bouwen. Zowel op het festival als met een uitgebreide filmprogrammering op Nederland 2. Dit jaar schotelen we het publiek een aantrekkelijk aanbod voor, waarin twintig veelbelovende en prachtige actrices centaal staan.'

De Volkskrant en de NPO zijn respectievelijk sinds 2006 en 2000 hoofdsponsor van het NFF. Naast de Volkskrant en de NPO is ook Film1 hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival. Zij tekenden vorig jaar een vierjarige overeenkomst. In het kader van de samenwerking met Film1 wordt het Gouden Kalf voor de Film1 Publieksprijs uitgereikt aan de publieksfavoriet tijdens het Gala van de Nederlandse Film op 2 oktober. De winnaar wordt gekozen via een stemming onder het festivalpubliek. Film 1 laadt de samenwerking met het festival dit jaar extra met een groot aanbod aan Nederlandse films die voor het eerst op Nederlandse TV te zien zijn.

Casper Keller, General Manager Film1: 'Dit tweede jaar van ons hoofdsponsorschap verbinden wij ons opnieuw met plezier aan het Gouden Kalf voor de Film1 Publieksprijs. En Film1 biedt liefhebbers van de Nederlandse film met het thema 'Verleng je festival' de mogelijkheid nog langer te genieten van de beste Nederlandse films. Vanaf 3 oktober zenden wij maar liefst twee weken lang iedere avond twee Nederlandse films uit, waaronder Oorlogswinter, Bride Flight en Vox Populi.'

Het 29e Nederlands Film Festival vindt plaats van 23 september tot en met 2 oktober 2009. Voor meer informatie en voor kaartverkoop (vanaf 9 september): www.filmfestival.nl.

Zie ook www.filmfestival.nl

EINDE PERSBERICHT