Persbericht

Winst en titel voor Quint Engel met Match Racing Ginetta in Gentleman Cup Dutch GT4

Badhoevedorp, 6 september 2009 - Met een afgetekende zege heeft Quint Engel tevens de titel veroverd in de Gentleman Cup van het prestigieuze Dutch GT4 Championship. Daarmee kreeg het team van Match Racing de beloning voor een weekend hard werken. "De snelheid was er ook nu weer maar er doken allerlei problemen op waardoor het erg moeizaam ging. De titel maakt echter veel goed", aldus teameigenaar Martin de Weerd.

Na de prachtige zege van Nicky Catsburg met de Match Racing Ginetta G50 tijdens het meest recente weekend van het Dutch GT4 Championship verliep de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort voor het succesvolle team uit Badhoevedorp niet zonder slag of stoot. Nog voor de kwalificatie vertoonde de auto van Mathijs Bakker/Mark Kroes ernstige oververhittingsverschijnselen waardoor de Ginetta zelfs volledig moest worden teruggetrokken. In race één had Menno Kuus na een fraaie start enkele plaatsen goedgemaakt toen het net nieuw gemonteerde differentieel het begaf en brand veroorzaakte. Martin de Weerd: "De auto was zwaar beschadigd en dus hebben we besloten om de motor etc. over te bouwen in de auto van Bakker/Kroes waarvan het chassis goed was maar de motor kapot. Zo hadden we in ieder geval één complete auto." Pas om vier uur 's nachts waren de monteurs klaar en stond de Match Racing Ginetta klaar voor de races van zondag.

Quint Engel beloonde vervolgens in race twee alle inspanningen van de monteurs door als tiende algemeen de finish te passeren en de winst te pakken in de Gentleman Cup. Daarmee mocht Engel zich met nog één raceweekend te gaan tevens kampioen noemen in deze cup. "Eerst wil ik het complete GT4-veld bedanken want zij moesten er akkoord mee gaan dat ik met een andere auto startte. Verder heeft Match Racing het fantastisch gedaan want ondanks dat er nog helemaal niet mee gereden was deed de auto het super. De snelheid was ook goed want ik liep tegen het eind snel in op de groep voor me."

De derde race over 50 minuten namen Mathijs Bakker en Mark Kroes plaats in de overgebleven Ginetta G50. Mark Kroes over deze bijzondere actie. Match Racing heeft het super opgelost. Quint kon in race twee zijn positie in de Gentleman Cup verdedigen terwijl op deze manier toch alle rijders in actie konden komen. En natuurlijk ook Menno bedankt voor het afstaan van zijn plek en het hele team voor het fantastische werk dat ze hebben geleverd." Mark Kroes sloot zich volledig bij de woorden van zijn teamgenoot aan. "Er zijn vandaag 85 relaties op bezoek en die zien ons nu toch allemaal in actie, super." Bakker nam de start van de derde race voor zijn rekening maar nadat Kroes het stuur had overgenomen moest hij de Ginetta in de voorlaatste ronde in twaalfde positie liggend aan de kant zetten. Bakker: "Meteen na de start raakte ik in gevecht en verloor de aansluiting met de groep voor me. De auto was echter top en ik heb zelfs een snellere ronde gereden dan ik ooit in de kwalificatie heb gedaan." Kroes over zijn aandeel: "Voor mij was uitrijden het devies. Ik kon geen plaatsen meer winnen en heb dus geen enkel risico meer genomen. Opeens was echter de aandrijving volledig weg."

Naast de titel voor Quint Engel bezet Mathijs Bakker de tweede plaats in de Gentleman Cup. De volgende en tevens laatste races in het Dutch GT4 worden verreden op 10 en 11 oktober eveneens op Circuit Park Zandvoort.

Match Racing was op Circuit Park Zandvoort ook actief in de Toerwagen Diesel Cup. De Match Racing VW Golf van Ferry Duivenvoorde en Dennis de Groot eiste in race één de zesde en in race twee de vijfde plaats voor zich op.

Race 1: 1. Henri Zumbrink, Corvette C6, 14 ronden; 2. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 1.591 sec.; 3. Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 1.841 sec.; 4. Rory Bertram, Porsche 997 GT4.; 5. Tim Buijs, BMW M3 GT4, op 4.914 sec.; 13. Menno Kuus, Ginetta G50 op 1 ronde.

Race 2: 1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden; 2. Duncan Huisman, BWM M3 GT4, op 1.677 sec.; 3. Ferdinand Kool, BMW Z4, op 2.486 sec.; 4. Bas Schothorst, Porsche 997 GT4, op 3.620 sec.; 5. Sebastiaan Bleekemolen, BMW M3 GT4, op 8.236 sec.; 10. Quint Engel, Ginetta G50 op 29.653 (1ste in Gentleman Cup).

Race 3: 1. Duncan Huisman/Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, 26 ronden; 2. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 0.447 sec.; 3. Jeroen Bleekemolen/Peter van der Kolk, Corvette C6, op 5.681 sec.; 4. Paul van Splunteren/Bas Schothorst, Porsche 997 GT4, op 7.230 sec.; 5. Ardi van der Hoek/Rory Bertram, Porsche 997 GT4 op 12.711 sec.; 13. Mathijs Bakker/Mark Kroes, Ginetta G50, op 3 ronden.

Tussenstand na zeventien races: 1. Christiaan Frankenhout 105 punten; 2. Jeroen Bleekemolen 92; 3. Bas Schothorst 90; 4. Paul van Splunteren 84; 5. Ricardo van der Ende 79; 17. Menno Kuus 26; 19. Nicky Catsburg 20; 20. Quint Engel 20.

Gentleman Cup:

1. en kampioen Quint Engel 125; 2. Mathijs Bakker 76; 3. P.C. van Oranje 75; 8. Mark Kroes 49.

---

Voor de redactie:

Meer informatie wordt u graag verstrekt door Martin de Weerd, bereikbaar op telefoonnummer 06 53495768.

---- --