Genetisch gemodificeerd voedsel
Een begrip waar letterlijk de hele wereld mee bezig is. Voor- en tegenstanders te over met betrekking tot dit onderwerp, dat nauwelijks in een beknopte context samen te vatten is. De Nederlandse Codex Alimentarius ( Ministerie van LNV) begint met de volgende tekst
'De Codex heeft als doel de volksgezondheid op internationaal niveau te beschermen en de eerlijkheid in de handel van voedselproducten te bevorderen. De voedselveiligheid wordt bevorderd door hiervoor op wereldniveau normen te uniformeren. Het ontwikkelen en actualiseren van regionale en wereldwijde normen, richtlijnen en aanbevelingen is dan ook de hoofdtaak van de Codex.'
Een bericht van een tegenspeler Rath International
'De Codex Alimentarius Commissie nam zijn eerste richtlijnen en principes voor genetisch gemodificeerd voedsel aan in 2003. De Verenigde Staten, Canada en Argentinië maakten vervolgens gebruik van deze teksten om een handelsgeschil tegen de Europese Unie (EU) aan te spannen en te winnen bij de WTO, waarbij gesteld werd dat de EU een moratorium toegepast had op de goedkeuring en invoer van genetisch gemodificeerd materiaal bevattend voedsel.'
Een strijd die buiten ons gezichtsveld afspeelt
.
De titel van de komende tentoonstelling met het werk van de Britse kunstenaar Natalie Taylor heet daarom
'bij U, over U, zonder U'
Om het werk van Natalie Taylor te kunnen begrijpen, is haar fascinatie voor zaden het uitgangspunt. Het wonder van de bevruchting van planten en het ontspruiten van zaden, dus in wezen het wonder van het leven zelf. Door rechtstreeks te observeren en nauwkeurig te registreren hoe de zaden van vele verschillende soorten planten ontspruiten, heeft Natalies begrip van dit fenomeen zich steeds verder ontwikkeld en is zij zich verder gaan verdiepen in de huidige ontwikkelingen op het gebied van genetisch onderzoek. Kijkend naar de politiek achter de biotechnische industrie - waar miljarden dollars een hoofdrol spelen - werpt zij met haar werk niet alleen ethische vragen op, maar zoekt zij ook naar de motieven die steken achter het tot ontwikkeling brengen van een technologie om genen van verschillende soorten te manipuleren.
Op hartverwarmende en ontwapenende wijze brengt de kunstenares het grote dilemma in beeld waarvoor zij zich als mens en wereldburger gesteld ziet.
De tentoonstelling wordt geopend op zondag 6 september om 15.00 uur in de Galerie van Land en Beeld en duurt tot 12 oktober. Tijdens deze periode loopt de presentatie van de beeldentuin Carpe Artem, Carpe Hortum gewoon door. De tentoonstelling en de beeldentuin zijn geopend in de weekeinden en op afspraak. De openingstijden zijn vanaf 10.00- 16.00 uur.
Ingezonden persbericht