Tom Coronel

25 Augustus 2009
Voortijdig einde WTCC-seizoen SEAT Team Holland

In het Duitse Oschersleben start op 6 september de slotfase van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC). Ook Tom Coronel komt onder de vlag van het SEAT Team Holland weer aan de start. Het zal dit seizoen zijn voorlaatste optreden in het WTCC worden, want de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car, die de deelname van Coronel aan het wereldkampioenschap financiert, heeft besloten om vanwege financiële redenen af te zien van de beide laatste WTCC-evenementen in Japan en Macau. Na Oschersleben rijdt Coronel nog de WTCC-races op het Italiaanse circuit van Imola (20 september).


SEAT-importeur Pon Car benadrukt dat de huidige economische situatie de enige reden is om de inschrijving van Tom Coronel voor de WTCC-evenementen in het Japanse Okayama (1 november) en op het stratencircuit van Macau (22 november) terug te trekken. Als gevolg van de teruglopende automarkt wordt het autosportbudget beperkt, met de genoemde beslissing als gevolg. Tegelijkertijd is echter wel de intentie uitgesproken om samen met Tom Coronel actief te blijven in de autosport. Voor het seizoen 2010 worden diverse uiteenlopende mogelijkheden bestudeerd, om zodoende een afgewogen beslissing te kunnen nemen.

Met de races in Japan en Macau nog voor de boeg komt de beslissing van SEAT natuurlijk extra hard aan voor Coronel. "Erg jammer, Japan en Macau hebben voor mij toch wat speciaals. Japan natuurlijk vanwege de periode die ik daar doorgebracht heb in Formule 3, Formule Nippon en Super GT, Macau omdat het al jaren één van mijn favoriete circuits is. Helaas, maar het ziet er naar uit dat ik er zeer waarschijnlijk niet bij ben dit jaar. Ik kan niet anders dan de overwegingen van Pon Car respecteren. De afgelopen jaren hebben ze me erg veel gesteund en het feit dat ik de afgelopen vijf jaar actief ben geweest in de hoogste klassen van de toerwagen racerij is puur te danken geweest aan de inspanningen van Pon Car en SEAT Team Holland.

Ik zal de FIA WTCC races in Oschersleben en op Imola nog rijden in de SEAT Team Holland Leon TFSi van het SUNRED Engineering. Het team heeft mij echter aangegeven dat, wanneer ik op andere wijze de benodigde sponsorgelden voor deze races bij elkaar zou kunnen krijgen, het mogelijk is om ook in Japan en Macau met de SEAT te rijden. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, zeker omdat ik in de Yokohama Independents Trophy van het FIA WTCC er nog erg goed voor sta. Feit is wel dat een dergelijk besluit voor de race op Imola genomen zal moeten worden, omdat de raceauto's daarna in de zeecontainers voor verscheping naar Japan moeten. U weet dat ik de hoop nooit op geef en zal proberen om ook deze missie te voltooien, alhoewel ik mij met SEAT importeur Pon Car realiseer dat het momenteel financiëel economisch niet de makkelijkste tijd is om een dergelijke sponsoring rond te krijgen. Maar ik wil het proberen en iedereen die daarin iets zou willen doen ook willen vragen om mij te contacten. Wie weet lukt het ons met elkaar om ook de slotraces te rijden met een SEAT Leon en daarmee een kans te houden op het kampioenschap voor de privateers", aldus Tom Coronel.

Foto: SEAT Nederland

SEAT Team Holland is sinds vijf jaar actief in de hoogste toerwagenklasse met een predikaat van de mondiale autosportorganisatie FIA. Het project begon in 2005, het jaar dat het Wereldkampioenschap Toerwagens nieuw leven werd ingeblazen. Coronel bemande een SEAT Toledo Cupra, ingezet door het team GR Asia onder leiding van de Brit Paul Ridgway. Een prachtige derde plaats van Coronel in de tweede race op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen was het beste resultaat van dat jaar.

In 2006 kreeg Coronel vanaf het derde raceweekeinde op het circuit van Brands Hatch de beschikking over een SEAT Leon, die de Toledo verving. In zijn eerste race met de nieuwe, in oranje en zwart uitgevoerde auto, was hij gelijk al de best geklasseerde privérijder en eind dat jaar won Coronel de kampioenstitel bij de Independents. Het beste resultaat van het seizoen was een uitstekende derde plaats in de laatste race van het seizoen op het stratencircuit van Macau. In 2007 reed Coronel opnieuw met de Leon, wederom ingezet door GR Asia. Een vierde plaats op het stratencircuit van Porto en twee vierde plaatsen in het Zweedse Anderstorp waren de beste scores van het jaar.

Afgelopen jaar werd de SEAT Leon van Tom Coronel voor het eerst ingezet door het Spaanse SUNRED Engineering, dat nauw aan het fabrieksteam van SEAT Sport is gelieerd. Na de sterke tweede plaats in Oschersleben volgde de eerste overwinning voor de Nederlandse coureur tijdens de race in het Japanse Okayama, een bijzondere prestatie voor een landgenoot op WK-niveau. Sinds dit seizoen strijdt Coronel weer mee om de Yokohama Independents Trophy, waarin hij momenteel tweede staat. Op het circuit van Valencia behaalde hij tot nu toe zijn beste resultaat van het jaar, daar eindigde hij als zevende.

De autosportactiviteiten van SEAT Team Holland in het WK Toerwagens hebben een flinke bijdrage geleverd aan het sportieve merkimago van SEAT. Reden voor de Nederlandse importeur Pon Car om een passend vervolg te geven aan het succesvolle lustrum. Vandaar dat de intentie is uitgesproken om in 2010 met ambassadeur Tom Coronel actief te blijven in de autosport.