25 Augustus 2009
Voortijdig einde WTCC-seizoen SEAT Team Holland
In het Duitse Oschersleben start op 6 september de slotfase van het
seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC). Ook Tom Coronel komt onder de
vlag van het SEAT Team Holland weer aan de start. Het zal dit seizoen
zijn voorlaatste optreden in het WTCC worden, want de Nederlandse
SEAT-importeur Pon Car, die de deelname van Coronel aan het
wereldkampioenschap financiert, heeft besloten om vanwege financiële
redenen af te zien van de beide laatste WTCC-evenementen in Japan en
Macau. Na Oschersleben rijdt Coronel nog de WTCC-races op het
Italiaanse circuit van Imola (20 september).
SEAT-importeur Pon Car benadrukt dat de huidige economische situatie
de enige reden is om de inschrijving van Tom Coronel voor de
WTCC-evenementen in het Japanse Okayama (1 november) en op het
stratencircuit van Macau (22 november) terug te trekken. Als gevolg
van de teruglopende automarkt wordt het autosportbudget beperkt, met
de genoemde beslissing als gevolg. Tegelijkertijd is echter wel de
intentie uitgesproken om samen met Tom Coronel actief te blijven in de
autosport. Voor het seizoen 2010 worden diverse uiteenlopende
mogelijkheden bestudeerd, om zodoende een afgewogen beslissing te
kunnen nemen.
Met de races in Japan en Macau nog voor de boeg komt de beslissing van
SEAT natuurlijk extra hard aan voor Coronel. "Erg jammer, Japan en
Macau hebben voor mij toch wat speciaals. Japan natuurlijk vanwege de
periode die ik daar doorgebracht heb in Formule 3, Formule Nippon en
Super GT, Macau omdat het al jaren één van mijn favoriete circuits is.
Helaas, maar het ziet er naar uit dat ik er zeer waarschijnlijk niet
bij ben dit jaar. Ik kan niet anders dan de overwegingen van Pon Car
respecteren. De afgelopen jaren hebben ze me erg veel gesteund en het
feit dat ik de afgelopen vijf jaar actief ben geweest in de hoogste
klassen van de toerwagen racerij is puur te danken geweest aan de
inspanningen van Pon Car en SEAT Team Holland.
Ik zal de FIA WTCC races in Oschersleben en op Imola nog rijden in de
SEAT Team Holland Leon TFSi van het SUNRED Engineering. Het team heeft
mij echter aangegeven dat, wanneer ik op andere wijze de benodigde
sponsorgelden voor deze races bij elkaar zou kunnen krijgen, het
mogelijk is om ook in Japan en Macau met de SEAT te rijden. Dat zou
natuurlijk fantastisch zijn, zeker omdat ik in de Yokohama
Independents Trophy van het FIA WTCC er nog erg goed voor sta. Feit is
wel dat een dergelijk besluit voor de race op Imola genomen zal moeten
worden, omdat de raceauto's daarna in de zeecontainers voor
verscheping naar Japan moeten. U weet dat ik de hoop nooit op geef en
zal proberen om ook deze missie te voltooien, alhoewel ik mij met SEAT
importeur Pon Car realiseer dat het momenteel financiëel economisch
niet de makkelijkste tijd is om een dergelijke sponsoring rond te
krijgen. Maar ik wil het proberen en iedereen die daarin iets zou
willen doen ook willen vragen om mij te contacten. Wie weet lukt het
ons met elkaar om ook de slotraces te rijden met een SEAT Leon en
daarmee een kans te houden op het kampioenschap voor de privateers",
aldus Tom Coronel.
Foto: SEAT Nederland
SEAT Team Holland is sinds vijf jaar actief in de hoogste
toerwagenklasse met een predikaat van de mondiale autosportorganisatie
FIA. Het project begon in 2005, het jaar dat het Wereldkampioenschap
Toerwagens nieuw leven werd ingeblazen. Coronel bemande een SEAT
Toledo Cupra, ingezet door het team GR Asia onder leiding van de Brit
Paul Ridgway. Een prachtige derde plaats van Coronel in de tweede race
op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen was het
beste resultaat van dat jaar.
In 2006 kreeg Coronel vanaf het derde raceweekeinde op het circuit van
Brands Hatch de beschikking over een SEAT Leon, die de Toledo verving.
In zijn eerste race met de nieuwe, in oranje en zwart uitgevoerde
auto, was hij gelijk al de best geklasseerde privérijder en eind dat
jaar won Coronel de kampioenstitel bij de Independents. Het beste
resultaat van het seizoen was een uitstekende derde plaats in de
laatste race van het seizoen op het stratencircuit van Macau. In 2007
reed Coronel opnieuw met de Leon, wederom ingezet door GR Asia. Een
vierde plaats op het stratencircuit van Porto en twee vierde plaatsen
in het Zweedse Anderstorp waren de beste scores van het jaar.
Afgelopen jaar werd de SEAT Leon van Tom Coronel voor het eerst
ingezet door het Spaanse SUNRED Engineering, dat nauw aan het
fabrieksteam van SEAT Sport is gelieerd. Na de sterke tweede plaats in
Oschersleben volgde de eerste overwinning voor de Nederlandse coureur
tijdens de race in het Japanse Okayama, een bijzondere prestatie voor
een landgenoot op WK-niveau. Sinds dit seizoen strijdt Coronel weer
mee om de Yokohama Independents Trophy, waarin hij momenteel tweede
staat. Op het circuit van Valencia behaalde hij tot nu toe zijn beste
resultaat van het jaar, daar eindigde hij als zevende.
De autosportactiviteiten van SEAT Team Holland in het WK Toerwagens
hebben een flinke bijdrage geleverd aan het sportieve merkimago van
SEAT. Reden voor de Nederlandse importeur Pon Car om een passend
vervolg te geven aan het succesvolle lustrum. Vandaar dat de intentie
is uitgesproken om in 2010 met ambassadeur Tom Coronel actief te
blijven in de autosport.
Tom Coronel