Socialistische Partij

SP Amsterdam :: Centrum :: Bootbewoners de dupe van prestige-projecten

Bootbewoners de dupe van prestige-projecten


04-09-2009 * 'Bootbewoners, 2e rangs?', 'Tellen wij niet mee?', 'Geklungel met procedures', 'Wij moeten wijken voor prestige'. Met deze leuzen werden raadsleden van stadsdeel Centrum gisteren bij de Hermitage opgewacht door tientallen boze woonbootbewoners. Beveiligers waren snel ter plekke om de groep actievoerders te verwijderen. De hekken moesten dicht en de leuzen werden verwijderd. De bootbewoners, gesteund door actieve leden van de SP en de fractie lieten zich echter niet wegjagen en bleven onder lawaai van scheepstoeters en -bellen de raadsleden bestoken met hun grieven.

Protesterende buurtbewoners en SP'ers
Bij de officiële opening van de Hermitage in juni waren de raadsleden van stadsdeel Centrum niet uitgenodigd. Om dit goed te maken werden zij gisteren ontvangen en kregen zij een privé-rondleiding. Dit was voor de woonbootbewoners een mooie gelegenheid om de raadsleden te laten zien en horen wat de gevolgen zijn van de besluiten die door de coalitie (PvdA, GroenLinks en VVD) genomen worden.

In de Amstel, voor de Hermitage, moest zo nodig een steiger komen. "Puur prestige", volgens SP-deelraadslid Nelly Duijndam, "op een steenworp afstand ligt de steiger voor de Stopera en om de hoek in de Nieuwe Keizergracht kunnen boten ook aanmeren". Drie woonboten moesten voor de steiger verdwijnen en twee kwamen er pal naast te liggen. Met als gevolg enorm veel overlast van stinkende, lawaaiige bootmotoren en van luidruchtige recreanten, die de steiger gebruiken als picknickplaats. Hierdoor worden de bootbewoners ook nog opgezadeld met een muizenplaag.

SP-hoed

Steeds vaker zijn prestigeprojecten de oorzaak van gedwongen verplaatsingen van boten. Er valt voor de woonbootbewoners niets te kiezen. Ze worden gedwongen de plek te aanvaarden, die het stadsdeel voor hen bedacht heeft. Het is slikken of stikken. Zo worden voor de uitbreiding van Artis de boten aan het Doklaantje naar de Oostenburgervaart en de Nieuwe Vaart verbannen. Voor de Chinese ondernemers in de Nieuwmarktbuurt wordt een garage gebouwd onder het Oosterdok. "Ook hier weer ligt op een steenworp afstand een enorme garage onder het Oosterdokseiland", aldus Duijndam. "Bootbewoners tellen blijkbaar niet mee. Zij worden niet bij de plannen betrokken, terwijl zij wel verplaatst moeten worden."