College kiest voor opheffen goederenspoorlijn Voorst
Datum uitgave persbericht: 09/04/2009
Het College van B&W heeft na afweging van de diverse ontwikkelingen op
bedrijventerrein Voorst, besloten ProRail te verzoeken tot opheffing
van de goederenspoorlijn op het bedrijventerrein. De belangrijkste
redenen om de spoorlijn op te heffen zijn de toekomstige vertramming
van de Kamperlijn, het verbeteren van de bereikbaarheid, de
uitbreidingsmogelijkheden voor enkele percelen en het opheffen van
planologische beperkingen. De spoorlijn zelf is eigendom van ProRail.
De ondergrond is eigendom van de gemeente Zwolle.
In de afweging tot het besluit heeft het college diverse
ontwikkelingen in en rond het bedrijventerrein Voorst meegewogen. Het
gaat hierbij om:
- Ontwikkelingsplan bedrijventerrein Voorst (uitvoeringsplan
Masterplan).
- Vertramming Kamperlijn.
- Mogelijkheden C&I-Holland BV.
- Visie en infra-aspecten Voorsterpoort-Oost.
Het opheffen van de goederenspoorlijn is in lijn met het gevoerde
beleid van de afgelopen jaren. Na het vertrek van de ROVA is de
spoorlijn nauwelijks meer gebruikt. In de discussie over verduurzaming
van bedrijventerrein Voorst is steeds het uitgangspunt geweest het
opwaarderen van de openbare ruimte en een intensiever grondgebruik.
Dit is terug te zien in het Masterplan Duurzame Versterking Voorst
(2005).
Met het verwijderen van de spoorlijn kan herinrichting van de
Russenweg/Rieteweg tot een veilige gebiedsontsluitingsweg worden
opgepakt, waarbij ook het conflictpunt met het kruispunt
Rieteweg/Blaloweg wordt opgelost.
Einde aan onzekerheid
De daadwerkelijk opheffing van de spoorlijn maakt ook een einde aan de
onzekerheid bij samenwerkingspartners Voorst. Bovendien is de
combinatie van de (snel)tram en goederentreinen complex voor de
dienstregeling van de sneltram en geeft extra kosten. Daarnaast zou de
goederenspoorlijn een beperking zijn voor de ontwikkeling van de
infrastructuur op Voorsterpoort Oost én Voorst.
Met het besluit om de procedure in gang te zetten komt duidelijkheid
over de toekomstige ontwikkelingen op Voorst en omgeving en de
vertramming van de Kamperlijn. Na het opheffen van de spoorlijn
verdwijnt de mogelijkheid voor overslag huidige functie voor overslag
weg - water.
Drie fasen
De goederenspoorlijn Voorst kan in drie stukken worden opgedeeld. Over
fase 1 (ROVA) en fase 2 (Scania) bestond geen discussie. Het weghalen
van het spoor in fase 1 en 2 is inmiddels gebeurd. Over fase 3 zijn de
meningen verdeeld. C&I Holland BV heeft als eigenaar van de
Katwolderhaven en mogelijke gebruiker van de stamlijn op Voorst
bezwaar tegen het opheffen van dit derde deel van de spoorlijn. Feit
is dat C&I de spoorlijn nauwelijks gebruikt. In de belangenafweging
met andere ondernemers is uiteindelijk besloten tot een positief
advies over opheffing.
Bron: afdeling Communicatie
Datum van 04-09-2009 tot 03-10-2009
* nieuwsbrieven
Gemeente Zwolle