Ingezonden persbericht

Persbericht Didaktief
Vrijdag 4 september 2009
Didaktief genomineerd voor Nationale prijs voor de Onderwijsjournalistiek
Onderwijsvakblad Didaktief is met het artikel 'Het beste bewijs?' van Bea Ros genomineerd voor de Nationale prijs voor de Onderwijsjournalistiek. Met deze jaarlijkse prijs wil de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek de kwaliteit van het publieke debat over onderwijs stimuleren. De prijs wordt op vrijdag 9 oktober, de laatste dag van de Nationale Onderwijsweek uitgereikt.
'Het beste bewijs?' dat in Didaktief oktober 2008 verscheen, beschrijft de discussie over evidence based onderwijs. Zeker sinds de commissie Dijsselbloem is evidence based onderwijs het toverwoord: eerst bewijzen dat iets werkt, dan pas vernieuwen. Maar hoe lever je het beste bewijs? Bea Ros laat de hierover kibbelende wetenschappers aan het woord en geeft een kijkje in de medische wereld, waar een medicijn pas de markt op mag als het veilig en effectief is. Zo moet het bij onderwijs ook. Of werken leraren anders dan pillen?
Andere genomineerden zijn:
- ï¤ Yvonne van de Meent, Robert Sikkes, Nico van Kessel, Een multimediale productie
onder de titel 'Misplaatste armoede/hoerijkismijnschoolbestuur.nl', over de rijkdom
van schoolbesturen in het basisonderwijs. Verschenen in het Onderwijsblad en op de
website hoerijkismijnschoolbestuur.nl.
- ï¤ Lisette Douma, 'Als er geen chemie meer is', over hoe een slechte
basisschool zichzelf uit het moeras heeft getrokken. Verschenen in het
Onderwijsblad.
-ï¤ Anja Vink (winnares vorig jaar), 'Kleurenblind onderwijs', over segregatie in het
onderwijs in de Verenigde Staten en de lessen daaruit voor Nederland. Verschenen
in het maandblad M van NRC Handelsblad.
- ï¤ Harriet Salm, Multimediale productie over verschillende schoolsystemen in het basisonderwijs op de website van Trouw en in de bijlage De Gids.
Noot voor de redactie /