Opname in emissiehandel moet snel stijgende CO2-uitstoot van luchtvaart helpen indijken
04/09/2009 14:01
Vlaamse Overheid
Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE keurde de Vlaamse Regering definitief het besluit goed dat de regels vastlegt voor de opname van 54 luchtvaartoperatoren in het Europese systeem van verhandelbare emissierechten. Het Vlaams Gewest zal de correcte uitvoering en toepassing van het systeem bewaken. In het geheel van de EU-27 gaat het om 3.939 vliegtuigmaatschappijen. Dit is een belangrijke stap in de strijd tegen de klimaatverandering.
Op voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke SCHAUVLIEGE keurde de Vlaamse Regering definitief het besluit goed dat de regels vastlegt voor de opname van 54 luchtvaartoperatoren in het Europese systeem van verhandelbare emissierechten. Het Vlaams Gewest zal de correcte uitvoering en toepassing van het systeem bewaken. In het geheel van de EU-27 gaat het om 3.939 vliegtuigmaatschappijen. Dit is een belangrijke stap in de strijd tegen de klimaatverandering.
Het aandeel in de CO 2 -uitstoot van de luchtvaart stijgt alsmaar. Daarbij komt de uitstoot van waterdamp, stikstofoxiden, zwaveloxiden en roet. De aanzienlijke verbeteringen in vliegtuigtechnologie en operationele efficiëntie volstaan niet om het effect van meer luchtverkeer te neutraliseren. Terwijl de totale uitstoot van broeikasgassen van de EU tussen 1990 en 2004 daalde met 3%, steeg de uitstoot te wijten aan internationale luchtvaart in de EU met 87% in dezelfde periode . Het internationaal luchttransport nam het voorbije decennium met 50% toe en is nu verantwoordelijk voor 3,5% van de globale klimaatverandering ten gevolge van menselijke activiteiten. Het Intergovernmental Panel on Climate Change schat dat dat in 2050 tot 5% zal toenemen. Zonder acties zal de uitstoot door luchtvaart blijven stijgen. Dat zal de inspanningen van andere sectoren teniet doen en het halen van de klimaatdoelstellingen ondermijnen.
Het klimaatbeleid in Vlaanderen kon met een reeks beleidsmaatregelen in diverse sectoren de totale uitstoot van broeikasgassen in 2007 met 7,2% terugdringen tegenover het niveau in 1990. Voor Vlaams minister Joke Schauvliege moeten ook de emissies uit de luchtvaartsector tijdig en op de juiste, kostenefficiënte manier worden aangepakt.
Voortaan zullen vanaf 2010 ook luchtvaartoperatoren jaarlijks rapporteren over hun CO2-emissies, en a rato van deze emissies voldoende emissierechten inleveren (vanaf 2012). De totale hoeveelheid luchtvaartrechten wordt vastgesteld op 97% (in 2012) en 95% (in 2013-2020) van de gemiddelde jaarlijkse historische CO2-emissies in de periode 2004-2006. Tot 2020 kunnen luchtvaartoperatoren 85% van de totale hoeveelheid luchtvaartrechten gratis krijgen. Luchtvaartoperatoren die onvoldoende gratis rechten bezitten, kunnen emissierechten aankopen van andere ondernemingen met een tijdelijk overschot of via veilingen vanaf 2012. Daar wordt nog een Europees kader voor voorbereid.
Voortouw
In België heeft Vlaanderen het voortouw genomen om de Europese regelgeving om te zetten in nationale wetgeving. Vandaag keurde de Vlaamse Regering definitief de regels goed die van toepassing zijn op de luchtvaartoperatoren die onder haar beheer vallen. Het gaat om 54 luchtvaartoperatoren. De nieuwe regelgeving omvat o.m. regels en procedures voor de inhoud, indiening, verificatie en goedkeuring van het verzoek om gratis luchtvaartrechten te ontvangen, het monitoringplan tonkilometergegevens, het monitoringplan CO 2 -emissies en het emissiejaarrapport. Via doelgroepenoverleg worden de deelnemende bedrijven geïnformeerd en begeleid bij het voorbereiden van dit nieuwe instrument.
Vlaams minister Joke Schauvliege: " Na de reductie-inspanningen van andere sectoren integreren we nu de luchtvaartsector in het klimaatbeleid. Via de handel in emissierechten gebeurt dit op een slimme manier. De luchtvaartmaatschappijen kunnen zo kostenefficiënt mogelijk hun globale toekomstige doelstelling halen. Hiermee wijst de Europese Unie wereldwijd de weg. Het is belangrijk dat andere landen dit snel volgen in de strijd tegen de klimaatverandering."
Bijlage:
Lijst met Vlaamse luchtvaartoperatoren onder administratief beheer van het Vlaams Gewest. Zie ook:
http://www.lne.be/themas/klimaatverandering/co2-emissiehandel/luchtvaart/bevoegde-autoriteit .
Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel