Ingezonden persbericht
Persbericht
Dirk van den Broek en Jooren Transporten kiezen voor Burgers/D-Tec B doubles
"Een transportconcept met toekomstperspectief", noemen opdrachtgever Detailresult Logistiek en vervoerder Jooren Transporten uit Ouderkerk aan de Amstel het nieuwe Burgers/D-Tec B-double concept met de twee 10.55 meter opleggers. Jooren Transporten verricht al vele jaren een deel van de transporten voor de supermarktketen Dirk van den Broek, Digros, Bas van der Heijden, Dirck III Slijterijen en Dirx Drogisterijen en gaat nu in ieder geval twee van deze LZV-combi's voor dat vervoer inzetten. Detailresult Logistiek, verantwoordelijk voor de logistiek van eerdergenoemde organisaties én DekaMarkt, geeft aan dat deze nieuwe ontwikkeling goed zou kunnen aansluiten bij het maatschappelijk verantwoord ondernemen, de verdere verbetering van de efficiency van het wagenpark en de verduurzaming en verbetering van de milieuprestaties.
Jooren Transporten doet al vele jaren zaken met Burgers Carrosserie in Aalsmeer. Directieleden Wim en Jan Jooren daarover: "Wij zijn een bedrijf met een lange historie (sinds 1914) en door de jaren heen altijd bezig geweest met het vervoer van levensmiddelen. Vroeger was dat vooral melk. Tegenwoordig rijden wij met een kleine 30 auto's in de supermarktdistributie. Daarnaast zetten wij de nodige combi's in voor het vervoer van bloemen en planten. Veelal gaat het dan om geconditioneerd vervoer en dan is de firma Burgers een betrouwbare partner om zaken mee te doen. Toen zij met de eerste schetsen van de nieuwe B-Double met 10.55 meter trailers kwamen waren wij direct enthousiast en dat gold ook voor onze belangrijkste opdrachtgever Detailresult Logistiek, de logistieke kracht achter o.a. Dirk van den Broek en DekaMarkt. Zeker voor de belevering van verder gelegen supermarktvestigingen of het inter DC transport biedt deze LZV-oplossing goede kansen. Wij hebben als Jooren Transporten dan ook voor twee van deze combinaties gekozen. Dus in totaal vier trailers, waarvan twee in een geconditioneerde uitvoering en twee dolly's. Nadat deze zijn afgeleverd gaan wij uiteraard uitgebreid met dit concept testen en wanneer dat allemaal goed verloopt, verwacht ik absoluut navolging bij collega-vervoerders die ook voor Detailresult Logistiek rijden. Wij hebben er al met elkaar over gesproken en ook zij zien dit als een concept met toekomst." Zeker wanneer er meerdere van deze 10.55 meter opleggers in gebruik komen en je kunt uitwisselen, wordt de mate van flexibiliteit hoger.
Een centrale rol binnen dit concept is weggelegd voor een zuinige en schone trekker. Deze kan de totale combinatie over langere afstanden verplaatsen naar een centraal punt met één van de opleggers. Daarna kan met de dolly omgekoppeld worden om de tweede trailer naar eenzelfde of naastgelegen plaats te rijden, om de stedelijke distributie te verzorgen. Op die manier vindt er een aanzienlijke besparing op het aantal kilometers en de benodigde tijdsduur plaats. "En dat draagt direct bij aan een grotere efficiency in de transportprestatie en er is sprake van een duurzamere manier van vervoer", voegt de woordvoerder van Burgers Carrosserie toe. Jooren Transporten heeft ook nog eens heel bewust gekozen voor Piek-stille 2-assige opleggers met achtersluitlaadklep, waarvan iedere achterste as stuurbaar is. "Dat vergroot de inzet tijdens de distributie in de randen van de dag /nacht en het vergroot de wendbaarheid in stedelijke gebieden. Om die reden is die 10.55 meter ook in ons werk een goede maatvoering", legt Jooren uit.
Binnen de supermarktdistributie is sprake van het vervoer met karren, containers en pallets en gemeten naar de containers gaan er 54 eenheden in een normale 13.60 m trailer. De 10.55 m opleggers bieden ruimte aan 42 van die eenheden, waardoor er in een LZV verband dus plaats is voor 84 containers.
De door Jooren Transporten bestelde Burgers/D-Tec B doubles worden op dit moment gebouwd en zullen na aflevering een uitgebreide testfase in gaan.