Ingezonden persbericht


Biologische speciaalzaken introduceren groenpas voor belastingvrij winkelen

Feestelijke aftrap bij Gimsel in De Groene Passage in Rotterdam

Vrijdagmiddag 4 september wordt in de Gimsel in De Groene Passage in Rotterdam de eerste groenpas in gebruik genomen. De groenpas biedt consumenten de mogelijkheid om 'belastingvrij' biologisch te winkelen. Stadsboer Bas de Groot van Eetbaar Rotterdam wordt de eerste eigenaar en gebruiker van de pas. Hiermee wil Gimsel het belang van lokale verbindingen aangeven, één van de hoofddoelen van de groenpas. Vanaf zaterdag 5 september kunnen consumenten zich in nog vijf andere biologische speciaalzaken (Delft, De Bilt, Ermelo, Roermond en Uden) voor een groenpas inschrijven. De introductie gaat gepaard met o.a. het uitdelen van gratis appels. De groenpas wordt in de loop van 2010 landelijk uitgerold. Met de groenpas kan de winkelier investeren in een nog duurzamere winkel en assortiment en de klant kan in ruil elke dag belastingvrij winkelen.

De groenpas is een initiatief van de Stichting Promotiebureau Biologische Speciaalzaken, waarin winkeliers en groothandels samenwerken. Met de groenpas kan de verduurzaming in de keten op het gebied van transport en energieverbruik worden versneld, evenals de introductie van nieuwe smaakvolle rassen en gezonde producten uit de eigen omgeving.

Het concept van de groenpas is eenvoudig: Voor een bedrag van 100 Euro per jaar krijgt de consument 'belastingvrijkorting'. Dat betekent 6% korting op alle producten in de deelnemende winkels. Dit percentage staat symbool voor de BTW die de winkelier op dit moment moet afdragen aan de omzetbelasting, terwijl biologische productie het milieu nauwelijks belast. Met deze kortingsactie willen de winkels ook een signaal afgeven naar de politiek om de oproep van Biologica en maatschappelijke organisaties als Natuur en Milieu en Milieudefensie te volgen en de BTW op biologische producten af te schaffen.

De winst voor consument en winkelier van de groenpas is dat de winkelier voor zijn investeringen niet naar de bank hoeft en het rentevoordeel middels kortingen teruggeeft aan de klant. Twee keer voordeel dus: de winkelier kan extra in duurzaamheid investeren dankzij de bijdrage van de consument en de klant heeft al gauw een beter rendement voor zijn/haar geld dan bij de bank en kan daardoor vaker en goedkoper biologische producten kopen. Als welkomstkado ontvangen deelnemers de bestseller van Michael Pollan: 'Een pleidooi voor echt eten'. De groenpas is ontwikkeld en vormgegeven met ontwerpbureau Thonik. De groenpas start vanaf zaterdag 5 september in zes winkels: Gimsel Rotterdam, Van Nature Delft, en Natuurwinkels Ermelo, Uden, Roermond en De Bilt. Vanaf januari gaat de groenpas in veel meer winkels van start. Voor alle informatie: www.groenpas.nl (vanaf 1 september)


---




Ingezonden persbericht