Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding
Er was voorafgaand aan Koninginnedag geen enkel signaal van een
verhoogde dreiging of geplande aanslag. Ook de politiekorpsen, die
betrokken waren bij de voorbereidingen op de feestelijkheden rond de
verjaardag van de koningin, hadden vooraf geen aanwijzingen dat er een
aanslag werd beraamd. Dat concludeert de NCTb in het onderzoek naar
het functioneren van het stelsel van bewaken en beveiligen tijdens
Koninginnedag 2009.
Afgaand op de beschikbare dreigings- en risico-informatie zou
Koninginnedag 2009 traditiegetrouw een feestelijke dag worden.
Betrokken instanties hebben gelet op hun respectievelijke
verantwoordelijkheden ten aanzien van de beveiliging van dit evenement
redelijkerwijs gedaan wat van hen mocht worden verwacht. Dit
onvoorziene incident heeft ondanks intensieve samenwerking en de vele
maatregelen die waren getroffen, toch kunnen plaatsvinden.
Om de kans op het plaatsvinden van dit soort onvoorziene incidenten in
de toekomst te verminderen, zal bij evenementen als Koninginnedag meer
dan voorheen ook met minder voorstelbare risico's rekening moeten
worden gehouden.
Koninginnedag in Nederland kent al sinds 1981 een open en feestelijk
karakter. In de maanden voorafgaand aan deze viering wordt
traditioneel door vele vrijwilligers en organisaties intensief
samengewerkt om deze dag feestelijk en ordelijk te laten verlopen.
Hoewel alle organisaties die een rol hebben bij het uitvoeren van het
stelsel bewaken en beveiligen in het kader van Koninginnedag 2009 goed
hebben samengewerkt en hun rol hebben vervuld, zijn achteraf bezien
drie onderdelen niet optimaal verlopen. Deze onderdelen hebben
overigens geen invloed gehad op het plaatsvinden van het incident. Het
gaat om het proces van het bepalen van het dreigingsniveau, de mate
waarin de beveiligingsfunctie van de verschillende ringen van
maatregelen duidelijk waren en de afweging die is gemaakt tussen
beveiliging en andere belangen.
Op dit moment zijn bij de beveiliging van een dergelijk nationaal
evenement verschillende partijen betrokken die daarin elk eigen
specifieke verantwoordelijkheden hebben. Om in de toekomst de kans op
dergelijke incidenten bij evenementen van nationaal belang als
Koninginnedag te verkleinen kan het beste de coördinatie worden
versterkt, concludeert de NCTb. Op die manier kan de afstemming en
samenhang bij de voorbereiding en uitvoering van de beveiliging
tijdens een dergelijk evenement beter geregeld worden.
Daarnaast vindt de NCTb dat bij evenementen als Koninginnedag
gegarandeerd moet zijn dat de afwegingen tussen veiligheid en het zo
ongestoord mogelijk doorgang kunnen vinden van het evenement integraal
en op het juiste gezagsniveau moeten kunnen worden gemaakt. Dat geldt
zowel voor de voorbereiding als de uitvoeringaspecten. Dit kan worden
bereikt door binnen de bestaande gezagsverhoudingen en bevoegdheden de
toepassing van het adviesrecht van de NCTb in het Stelsel Bewaken en
Beveiligen aan te scherpen. Deze aanscherping houdt in dat bij
nationale evenementen de NCTb altijd een advies geeft, ongeacht het
gepercipieerde dreigings- of risiconiveau.
Bij grootschalige evenementen wordt zo de regie en de afstemming op de
maatregelen versterkt.
De NCTb publiceert vandaag het onderzoeksrapport naar de
gebeurtenissen op Koninginnedag 2009. Het onderzoek is één van de drie
onderzoeken naar de trieste gang van zaken in Apeldoorn op 30 april.
Ook de dienst Nationale Recherche en de Inspectie Openbare Orde en
Veiligheid publiceren vandaag hun conclusies en aanbevelingen.
Meer informatie
* Onderzoek functioneren Stelsel Bewaken en Beveiligen Koninginnedag
2009Rapport | 04-09-2009 | pdf-document, 0.36 MBHet onderzoek met
betrekking tot beveiligingsaspecten van Koninginnedag 2009 richt
zich in de kern op de vraag hoe het Stelsel Bewaken en Beveiligen
feitelijk heeft gefunctioneerd ten behoeve van de beveiliging van
de koninklijke familie in de aanloop naar en tijdens Koninginnedag
2009.