Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding


Er was voorafgaand aan Koninginnedag geen enkel signaal van een verhoogde dreiging of geplande aanslag. Ook de politiekorpsen, die betrokken waren bij de voorbereidingen op de feestelijkheden rond de verjaardag van de koningin, hadden vooraf geen aanwijzingen dat er een aanslag werd beraamd. Dat concludeert de NCTb in het onderzoek naar het functioneren van het stelsel van bewaken en beveiligen tijdens Koninginnedag 2009.

Afgaand op de beschikbare dreigings- en risico-informatie zou Koninginnedag 2009 traditiegetrouw een feestelijke dag worden. Betrokken instanties hebben gelet op hun respectievelijke verantwoordelijkheden ten aanzien van de beveiliging van dit evenement redelijkerwijs gedaan wat van hen mocht worden verwacht. Dit onvoorziene incident heeft ondanks intensieve samenwerking en de vele maatregelen die waren getroffen, toch kunnen plaatsvinden.

Om de kans op het plaatsvinden van dit soort onvoorziene incidenten in de toekomst te verminderen, zal bij evenementen als Koninginnedag meer dan voorheen ook met minder voorstelbare risico's rekening moeten worden gehouden.

Koninginnedag in Nederland kent al sinds 1981 een open en feestelijk karakter. In de maanden voorafgaand aan deze viering wordt traditioneel door vele vrijwilligers en organisaties intensief samengewerkt om deze dag feestelijk en ordelijk te laten verlopen. Hoewel alle organisaties die een rol hebben bij het uitvoeren van het stelsel bewaken en beveiligen in het kader van Koninginnedag 2009 goed hebben samengewerkt en hun rol hebben vervuld, zijn achteraf bezien drie onderdelen niet optimaal verlopen. Deze onderdelen hebben overigens geen invloed gehad op het plaatsvinden van het incident. Het gaat om het proces van het bepalen van het dreigingsniveau, de mate waarin de beveiligingsfunctie van de verschillende ringen van maatregelen duidelijk waren en de afweging die is gemaakt tussen beveiliging en andere belangen.

Op dit moment zijn bij de beveiliging van een dergelijk nationaal evenement verschillende partijen betrokken die daarin elk eigen specifieke verantwoordelijkheden hebben. Om in de toekomst de kans op dergelijke incidenten bij evenementen van nationaal belang als Koninginnedag te verkleinen kan het beste de coördinatie worden versterkt, concludeert de NCTb. Op die manier kan de afstemming en samenhang bij de voorbereiding en uitvoering van de beveiliging tijdens een dergelijk evenement beter geregeld worden.

Daarnaast vindt de NCTb dat bij evenementen als Koninginnedag gegarandeerd moet zijn dat de afwegingen tussen veiligheid en het zo ongestoord mogelijk doorgang kunnen vinden van het evenement integraal en op het juiste gezagsniveau moeten kunnen worden gemaakt. Dat geldt zowel voor de voorbereiding als de uitvoeringaspecten. Dit kan worden bereikt door binnen de bestaande gezagsverhoudingen en bevoegdheden de toepassing van het adviesrecht van de NCTb in het Stelsel Bewaken en Beveiligen aan te scherpen. Deze aanscherping houdt in dat bij nationale evenementen de NCTb altijd een advies geeft, ongeacht het gepercipieerde dreigings- of risiconiveau.
Bij grootschalige evenementen wordt zo de regie en de afstemming op de maatregelen versterkt.

De NCTb publiceert vandaag het onderzoeksrapport naar de gebeurtenissen op Koninginnedag 2009. Het onderzoek is één van de drie onderzoeken naar de trieste gang van zaken in Apeldoorn op 30 april. Ook de dienst Nationale Recherche en de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid publiceren vandaag hun conclusies en aanbevelingen.

Meer informatie


* Onderzoek functioneren Stelsel Bewaken en Beveiligen Koninginnedag 2009Rapport | 04-09-2009 | pdf-document, 0.36 MBHet onderzoek met betrekking tot beveiligingsaspecten van Koninginnedag 2009 richt zich in de kern op de vraag hoe het Stelsel Bewaken en Beveiligen feitelijk heeft gefunctioneerd ten behoeve van de beveiliging van de koninklijke familie in de aanloop naar en tijdens Koninginnedag 2009.