1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/IVW-2009/15164
Uw kenmerk
Datum 4 september 2009 -
Onderwerp Boordcomputer taxi Bijlage(n)
-
Geachte voorzitter,
Ik ben voornemens om op korte termijn het eerste deel van de regelgeving van
de Boordcomputer Taxi te publiceren. Tijdens het Algemeen Overleg van 3
september a.s. spreken we nader over de introductie van deze boordcomputer.
Vooruitlopend daarop informeer ik u graag met deze brief over de voortgang van
de introductie en het draagvlak van de sector.
Voortgang introductie Boordcomputer Taxi
Met de boordcomputer worden de ritadministratie en de rij- en rusttijden digitaal
geadministreerd. Hierdoor dalen de administratieve lasten voor de taxibranche
met 4,6 mln euro per jaar. Ook wordt de kans op fraude aanzienlijk kleiner.
Tevens krijgt de klant een bon met prijsgegevens en informatie over de
klachtenprocedure, waardoor de transparantie toeneemt.
Ik ben voornemens de wijziging van vier besluiten (waaronder het Besluit
personenvervoer 2000 en het Arbeidstijdenbesluit vervoer) in verband met de
invoering van de boordcomputer taxi in de loop van oktober te publiceren. Ik wil
dan tevens de Regeling Specificaties & Typegoedkeuring publiceren om
fabrikanten op korte termijn in staat te stellen boordcomputers te ontwikkelen en
tot een preciezere prijszetting te komen. De daadwerkelijke inwerkingtreding van
de regelgeving zal in het voorjaar van 2010 zijn.
Draagvlak sector
De afgelopen 3 jaar heeft intensief overleg plaats gevonden met de sector.
Onlangs heeft KNV Taxi mij laten weten dat ze de komst van de verplichte
boordcomputer steunen, onder een aantal voorwaarden. Deze voorwaarden zijn
samen te vatten tot:
1. de financiële gevolgen van de aanschaf van een boordcomputer;
2. duidelijkheid over het handhavings- en boetebeleid ten tijde van de
boordcomputer.
a
agina 1 van 3
P
Ad 1.
Financiële gevolgen aanschaf Datum
Op aandringen van de sector is bij aanvang van het traject niet gekozen voor
aanbesteding door de overheid van de boordcomputer, maar voor marktwerking; Ons kenmerk
door het functioneel specificeren van de eisen aan de Boordcomputer Taxi worden VenW/IVW-2009/15164
meerdere fabrikanten in staat gesteld deze te ontwikkelen. Fabrikanten kunnen
vervolgens via typegoedkeuring bij de RDW hun boordcomputer(s) op de markt
brengen. Deze aanpak biedt fabrikanten de mogelijkheid in te spelen op
specifieke behoeftes van ondernemers en de Boordcomputer Taxi eventueel aan
te passen of te integreren met bestaande apparatuur. Omdat de specificaties zo
goed als gereed zijn, hebben KNV en Connexxion afgelopen maand mei een
uitvraag gedaan onder potentiële fabrikanten. Uit deze uitvraag is gebleken dat in
ieder geval zes fabrikanten een boordcomputer op de markt verwachten te
hebben bij de start van de inwerkingtreding. Met de resultaten van deze uitvraag
is er dan ook voldoende marktwerking te verwachten, waardoor ik op dit moment
geen aanleiding zie voor aanvullende maatregelen.
Ondanks de resultaten van de uitvraag, vraagt de sector zich af of deze
marktwerking daadwerkelijk tot uiting komt. Ik heb de sector gewezen op zijn
eigen rol voor het welslagen van marktwerking en geadviseerd in gesprek te gaan
met fabrikanten. In november wordt helderheid over de marktwerking en
prijsstelling verwacht. Dan zal ook duidelijk zijn wat dat voor de branche
betekent. Op dat moment zal ik de gevolgen van invoering van de boordcomputer
voor de branche met hen bespreken.
Om aan de kosten van de sector deels tegemoet te komen, heb ik een bedrag
gereserveerd voor het verstrekken van subsidie. Met de sector is afgesproken dat
het subsidiebedrag besteed wordt aan een vast bedrag als tegemoetkoming in de
kosten van de aanschaf van de boordcomputer en aan de gratis omwisseling van
de chauffeurspas. Vanwege het mogelijk prijsopdrijvende effect op de
boordcomputer maak ik de hoogte van de subsidie op een nader te bepalen
moment bekend.
Tot slot acht de sector het niet redelijk om ondernemers in het zogenaamde
contractvervoer, te laten investeren in een boordcomputer onder een contract die
vlak na de overgangsperiode aflopen, waarbij de investeringsomvang niet is
meegenomen bij aanvang van het contract en die mogelijk niet verlengd wordt.
Daarmee zou de investering in de boordcomputer teniet worden gedaan. Met de
sector ben ik aan het onderzoeken hoe hiervoor een oplossing gevonden kan
worden.
Ad 2. Handhavings- en boetebeleid
Mijn handhavings- en boetebeleid moet redelijk en proportioneel zijn. Daarom heb
ik eerder dit jaar de boete voor overtredingen van het Arbeidstijdenbesluit
vervoer per boetebeschikking gemaximeerd en een onderscheid gemaakt tussen
zogenaamde zachte en harde overtredingen.1
Voor de toezicht en handhaving ten tijde van de Boordcomputer Taxi gelden deze
eisen ook. De eerste contouren van het toekomstige handhavingsbeleid zijn
inmiddels zichtbaar en worden de komende maanden nader ingevuld. Uiteraard
betrek ik ook hierbij de sector.
1 Kamerstukken II 2009, 31521, nr. 22.
Pagina 2 van 3
Tenslotte is tussen de sector en de Belastingdienst afgesproken dat de kilometer-
Datum
registratie van de Boordcomputer Taxi gebruikt wordt voor fiscale aspecten omdat
deze een betrouwbare kilometerregistratie levert voor het aantonen van de mate Ons kenmerk
waarin de taxi wordt gebruikt voor personenvervoer. Dat neemt echter niet weg VenW/IVW-2009/15164
dat als er een dispuut ontstaat, de vrije bewijsleer van toepassing is die geldt
voor alle belastingplichtigen in Nederland. Dat betekent dat de belastingdienst
meerdere bronnen kan aanboren voor de kilometer-registratie indien daartoe
aanleiding is.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat