Consumentenbond
---
4 september 2009
Meldpunt klachten sms-diensten op Hyves
Consumenten met klachten over betaalde sms-diensten kunnen deze vanaf
4 september melden op consumentenbond.hyves.nl. Het meldpunt is
bedoeld om inzicht te krijgen in de aard van de problemen met
sms-diensten en -abonnementen. De Consumentenbond vindt dat er op
korte termijn betere en duidelijke wettelijke regels moeten komen om
de bestaande problemen op te lossen. Met behulp van aansprekende
voorbeelden wil de bond het onderwerp hoger op de politieke agenda
krijgen.
Vaak is onduidelijk of het een abonnement betreft en wat de betaalde
dienst precies inhoudt, kosten staan cryptisch omschreven. Bij een
betaalde sms-dienst betaal je via je telefoonrekening voor een
ontvangen sms-bericht. Telecomaanbieders schrijven nu via
telefoonrekeningen bedragen af zonder zich daarvoor verantwoordelijk
te voelen. Met een dergelijk systeem moeten er voldoende waarborgen
zijn voor de consument. Er moet worden voorkomen dat consumenten met
problemen van het kastje naar de muur worden gestuurd of dat er
onterecht geld wordt geïncasseerd.
Consumentenbond.hyves.nl
De Consumentenbond start het meldpunt op de nieuwe Hyves-pagina van de
bond. "Via Hyves willen we een grote groep mensen bereiken, waaronder
ook veel jongeren. Iedereen mag ons vertellen over de problemen waar
zij tegenaan lopen bij betaalde sms-diensten" aldus Bart Combée,
directeur van de Consumentenbond. Ook niet-Hyvers kunnen hun klachten
kwijt op het meldpunt.
---