Consumentenbond
---
4 september 2009
Fastfoodketens richten pijlen nog steeds op kinderen
De drie grote fastfoodketens McDonalds, Burger King en KFC richten
zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op
kinderen en tieners. McDonalds is met zijn marketing-acties de
grootste `kinderlokker', zo blijkt uit het door de Consumentenbond
opgestelde onderzoeksrapport `Vet lekker!'. Overgewicht onder kinderen
wordt een steeds groter probleem. De bond pleit daarom al tijden voor
een verbod op reclame voor ongezonde voeding.
Naast alle spaaracties, posters, stripfiguren en spelletjes komt het
meest opvallende voorbeeld van kidsmarketing op naam van McDonalds. Op
de website van het bedrijf staat een kant en klaar
`spreekbeurtpakket', waarmee McDonalds via het klaslokaal jonge
klanten voor zich probeert te winnen. De SP heeft inmiddels
aangekondigd dat het de ministers Plasterk (Onderwijs), Klink
(Volksgezondheid) en Rouvoet (Jeugd en Gezin) gaat oproepen om actie
te ondernemen tegen deze dubieuze vorm van marketing waarbij kinderen
worden gemanipuleerd.
Uit het onderzoeksrapport blijkt verder dat de informatie van
fastfoodketens over de hoeveelheid calorieën, verzadigd vet en zout
niet bepaald duidelijk is. En hoewel fastfoodketens ook vaker gezonde
producten in hun assortiment hebben, schieten de kindermenu's nog
steeds tekort als maaltijd. Ze bevatten te weinig groenten en zijn te
zout.
Reclameverbod
Overgewicht is een groot probleem. Steeds meer kinderen zijn te dik en
wetenschappers schatten dat overgewicht onder kinderen in mogelijk 40%
van de gevallen te wijten is aan reclame voor ongezonde voeding. De
Consumentenbond pleit daarom samen met de Hartstichting voor een
verbod op reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen tot 12
jaar. Dat betekent: geen TV-reclame voor fastfood of andere ongezonde
producten zoals koek, snoep, fris of ijs tussen 6.00 en 21.00 uur. En
het inzetten van stripfiguren, kinderidolen en spaaracties is met zo'n
verbod alleen nog toegestaan bij gezonde producten zoals brood, fruit,
melk en verantwoorde tussendoortjes. Maandag 7 september bespreekt de
Tweede Kamer de Nota Overgewicht. Het reclameverbod is daarbij één van
de belangrijke gespreksonderwerpen.
Het volledige rapport `Vet Lekker' (pdf)
---