SGP


03 - 09 - 09 | Ontpolderen is geen oplossing

Ontpolderen is geen oplossing

De SGP is en blijft tegen het onder water zetten van goede landbouwgrond. Natuurlijk moet Nederland meewerken aan het verdiepen van de Westerscheldr, want dat is beloofd aan de Belgen, maar voorkomen moet worden dat de nieuwe verdieping alsnog de route voor ontpoldering wordt. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij tijdens het zoveelste ontpolderingsdebat in de Tweede Kamer. Hij riep het kabinet op recht te doen aan de gevoelens van de Zeeuwen en recht te blijven doen aan herhaalde en consistente Kameruitspraken tegen gedwongen ontpoldering.

---

Debat Westerschelde
3 september 2009
Van der Staaij

Loch Ness
Voorzitter. Als een soort monster van Loch Ness, zo steekt het monster van de ontpoldering steeds weer zijn kop uit het Scheldewater op. Juist als je denkt dat je er vanaf bent, komt het weer terug. Steeds wordt de mythe van de onvermijdelijkheid van ontpoldering weer nieuw leven ingeblazen.

Verzet
Voorzitter. Aanleiding voor dit debat is allereerst de brief van de minister van Landbouw van 17 april 2009. Daarin geeft de minister aan dat het kabinet heeft besloten het natuurherstel buitendijks te realiseren, dus zonder ontpoldering. Mijn fractie was blij verrast met deze brief. We moesten immers van ver komen, omdat eerder werd gesteld dat ontpoldering onontkoombaar zou zijn. De verschillende ministers â zo zeg ik tot hun verdediging tegen de Belgen â hebben eerder als een leeuw gevochten om ontpoldering mogelijk te maken. Maar het verzet vanuit Zeeland en vanuit de Kamer was taai â de gevoelens in Zeeland zitten diep. De houding was er niet een van simpel âtegenâ, maar van een vasthoudend zoeken naar alternatieven. Het kabinet heeft hier naar willen luisteren. Een uitstekend besluit! Overigens beklemtoon ik hierbij, dat onzes inziens ook voor het Zwin geldt, dat ontpoldering ongewenst is. Kan de minister bevestigen, dat dit ook haar insteek is?

De brief van de minister liet de deur voor ontpoldering wel op een kiertje staan. Mocht âBrusselâ echt geen ruimte zien voor de bedachte Nederlandse uitweg, dan zou er alsnog ontpolderd worden. Inmiddels ligt er een kritische ambtelijke brief uit Brussel, waarop de minister nog niet inhoudelijk heeft gereageerd. De minister geeft aan dat naderhand is benadrukt dat het hier uitsluitend een verzoek om informatie betreft. Betekent dit een relativering van de stellingnameâs die in de kritische brief is vervat?

Daarnaast is de juichstemming getemperd door een uitspraak van de Raad van State. Een voorlopige voorziening, waarin is uitgesproken dat de vergunning voor de beoogde verdieping wordt geschorst. Kern van de motivering is, dat thans niet met voldoende zekerheid kan worden uitgesloten dat de beoogde verdieping en de wijze waarop deze wordt uitgevoerd nadelige natuureffecten zal kennen.

Impact
Wat is nu de impact van deze brief en de uitspraak van de Raad van State? Ik betreur het hierbij overigens, dat de Kamer nog niet kan beschikken over een heldere kabinetsreactie. Waarom koos het kabinet voor uitstel en zoân weifelende houding?

In de eerste plaats is het in ieder geval goed om te constateren, dat de Raad van State en de betreffende brief uit Brussel niet zeggen, dat er negatieve effecten zùllen optreden als gevolg van de verdieping. Daarover bestaat echter onvoldoende zekerheid. Er ligt dus geen eindoordeel!

In de tweede plaats rept de Raad van State op geen enkele wijze over de wenselijkheid of noodzaak van ontpoldering. In de Brusselse brief worden klip en klaar grote vraagtekens gesteld bij de stelling van het kabinet, dat de beoogde verdieping geen nadelige natuureffecten zal hebben (âgerede kansâ). Op deze stelling was echter wel de Nederlandse medewerking aan de verdieping gebaseerd! Ik citeer slechts de staatssecretaris in haar slotdebat met de Eerste Kamer: âOp het moment dat de Nederlandse regering ervan overtuigd is dat de medewerking aan de uitbreiding van de Antwerpse haven nadelige gevolgen heeft voor het Schelde-estuarium is het afgelopen met de Nederlandse medewerking. Deze harde eis staat voor Nederland voorop.â Daar zit geen woord Vlaams bij!

Mocht nu blijken, dat verdieping wel gepaard gaat met nadelige effecten, betekent dat dan dat de Nederlandse medewerking op drogredenen, op een dwaling is gegrond? Wordt hiermee niet de gehele vertrekhouding van Nederland onderuit gehaald? De politieke steun voor de verdieping is er immers juist ook gekomen, omdat krachtig door het kabinet is verzekerd dat de verdieping geen nieuwe natuuropgave zou scheppen. De regering heeft zelf meermalen krachtig beklemtoond, dat natuurherstel niet wordt vereist door de nieuwe verdieping, maar voortvloeit uit de bestaande opgave op grond van de Vogel- en Habitatrichtlijn. De verdieping zelf â het wegnemen van een aantal drempels in de vaargeul â zou geen natuurschade veroorzaken. En dus zou de verdieping niet een nieuwe belasting zou geven boven op de toch al lastige opgave voor natuurherstel voor het Westerscheldegebied, met alle gevoeligheden van dien. Dat is ook de reden waarom mijn fractie zich uiteindelijk wel heeft verzet tegen de ontpoldering, maar niet tegen de verdieping.
Hoe stevig staat het kabinet nu in haar oordeel dat de verdieping zonder natuurschade kan worden gerealiseerd? Gaat het lukken om het oude verhaal -de verdieping heeft geen nadelige natuureffecten nader en scherper te onderbouwen en al dan niet door aanvullende maatregelen Raad van State- én Brussel-proof te maken.

Overigens, sprekend over mythes: bij lezing van de Brusselse brief vroeg ik mij opnieuw af of het geen mythe is dat je in dit gebied ecologie en economie zo intens kunt verbinden. Enerzijds moet de Westerschelde toegang bieden voor de allergrootste schepen, er moet sneller en veilig gevaren kunnen worden, een volgende verdieping wordt niet uitgesloten en Antwerpen moet meer vaarverkeer kunnen aantrekken. Anderzijds worden de buitengewone natuurwaarden van de Westerschelde geroemd, die moeten worden uitgebouwd en meer variatie vertonen. Er moet meer ruimte zijn voor vogels, vissen en andere dieren. Wij hebben niets tegen vogels en niets tegen varen, integendeel. Maar het mag niet zo zijn, dat boeren of andere bewoners uiteindelijk de rekening betalen en steeds met het ontpolderingsmonster worden bedreigd.

Slot
Goed nabuurschap met de Vlamingen is belangrijk. Zeker. Maar niet ten koste van de legitieme belangen van onze eigen inwoners. Voortvarendheid is geboden. Beslist. Iedereen snakt naar duidelijkheid. Maar tot het onmogelijke is niemand gehouden. Rechterlijke uitspraken moeten serieus genomen worden. Zo werkt dat in de rechtsstaat. De Belgen zullen toch zeker wel billijken dat Nederland de onafhankelijke positie van de rechterlijke macht respecteertâ¦

Ik rond af. Hopelijk kan het komen tot een stevig onderbouwd verhaal, waaruit onomwonden blijkt dat de beoogde verdieping geen nadelige natuureffecten kent. Het oude verhaal, in een strakker jasje. Voorkomen moet worden dat de nieuwe verdieping alsnog de route voor ontpoldering wordt. En wat die ontpolderingsdiscussie betreft: roepen wij het kabinet op: respecteer de gevoelens van de Zeeuwen, blijf recht doen aan herhaalde en consistente Kameruitspraken tegen gedwongen ontpoldering. Het is niet de makkelijkste weg, maar wel de beste.

Dank u wel