Platform Biologica
Speciaalzaken introduceren groenpas voor 'belastingvrij' winkelen
Persbericht - Vrijdagmiddag 4 september wordt in de Gimsel in De
Groene Passage in Rotterdam de eerste groenpas in gebruik genomen. De
groenpas biedt consumenten de mogelijkheid om `belastingvrij'
biologisch te winkelen. De groenpas wordt in de loop van 2010
landelijk uitgerold.
Stadsboer Bas de Groot van eetbaarrottterdam wordt de eerste eigenaar
en gebruiker van de pas. Hiermee wil Gimsel het belang van lokale
verbindingen aangeven, één van de hoofddoelen van de groenpas. Vanaf
zaterdag 5 september kunnen consumenten zich in nog vijf andere
biologische speciaalzaken (Delft, De Bilt, Ermelo, Roermond en Uden)
voor een groenpas inschrijven. De introductie gaat gepaard met o.a.
het uitdelen van gratis appels. Met de groenpas kan de winkelier
investeren in een nog duurzamere winkel en assortiment en de klant kan
in ruil elke dag belastingvrij winkelen.
De groenpas is een initiatief van de Stichting Promotiebureau
Biologische Speciaalzaken, waarin winkeliers en groothandels
samenwerken. Met de groenpas kan de verduurzaming in de keten op het
gebied van transport en energieverbruik worden versneld, evenals de
introductie van nieuwe smaakvolle rassen en gezonde producten uit de
eigen omgeving.
Het concept van de groenpas is eenvoudig: Voor een bedrag van 100 Euro
per jaar krijgt de consument `belastingvrijkorting'. Dat betekent 6%
korting op alle producten in de deelnemende winkels. Dit percentage
staat symbool voor de BTW die de winkelier op dit moment moet afdragen
aan de omzetbelasting, terwijl biologische productie het milieu
nauwelijks belast. Met deze kortingsactie willen de winkels ook een
signaal afgeven naar de politiek om de oproep van Biologica en
maatschappelijke organisaties als Natuur en Milieu en Milieudefensie
te volgen en de BTW op biologische producten af te schaffen.
De winst voor consument en winkelier van de groenpas is dat de
winkelier voor zijn investeringen niet naar de bank hoeft en het
rentevoordeel middels kortingen teruggeeft aan de klant. Twee keer
voordeel dus: de winkelier kan extra in duurzaamheid investeren
dankzij de bijdrage van de consument en de klant heeft al gauw een
beter rendement voor zijn/haar geld dan bij de bank en kan daardoor
vaker en goedkoper biologische producten kopen.
Als welkomstkado ontvangen deelnemers de bestseller van Michael
Pollan: `Een pleidooi voor echt eten'. De groenpas is ontwikkeld en
vormgegeven met ontwerpbureau Thonik.
De groenpas start vanaf zaterdag 5 september in zes winkels: Gimsel
Rotterdam, Van Nature Delft, en Natuurwinkels Ermelo, Uden, Roermond
en De Bilt. Vanaf januari gaat de groenpas in veel meer winkels van
start. Voor alle informatie: www.groenpas.nl (vanaf 1 september)
Media die zich voor de feestelijke introductie van de groenpas bij
Gimsel in De Groene Passage of een van de andere winkels willen
aanmelden, kunnen een mail sturen naar: van.ruitenbeek@biologica of
bellen:06-20731016.
De bijeenkomst bij Gimsel (adres en route: www.degroenepassage.nl)
wordt 4 september gehouden tussen 15.00 en 16.00 uur met o.a. dichter
Alexis de Roode, stadsboer Bas de Groot en uitleg van betrokkenen over
de achtergronden van de groenpas.
»