Gemeente Heerlen

PERSBERICHT

Heerlen, 3 september 2009

E 29 MILJOEN VOOR GRENSOVERSCHRIJDEND TREINVERKEER IN PARKSTAD

Samenwerking Parkstad Limburg, Heerlen en provincie loont

Tijdens het algemeen overleg van 3 september hebben de minister en de commissie van Verkeer en Waterstaat besloten de tweede kamer te adviseren miljoenen bij te dragen aan het grensoverschrijdend openbaar vervoer in Parkstad Limburg. De aanleg van de Avantislijn wordt met een bijdrage van E 9 miljoen ondersteund. Voor een begin met de spoorverdubbeling en elektrificatie tussen Heerlen en Herzogenrath is E 20 miljoen door het rijk beschikbaar gesteld. Dit besluit dient nog bekrachtigd te worden door de tweede kamer. Daarmee kan een wezenlijke verbetering plaats vinden van het openbaar vervoer tussen de regio's Parkstad Limburg en Aachen.

De Avantislijn loopt vanaf station Kerkrade via de stations Spekholzerheide, Avantis, Aachen-Richterich, Aachen West (RWTH) naar het hoofdstation van Aachen. De Avantislijn zorgt voor de verbinding tussen Parkstad Limburg, het science- en businesspark Avantis, de Campus RWTH en Aachen en is daarmee economisch van zeer groot belang voor de Euregio. Met de rijksbijdrage wordt de aanleg van de Avantislijn aan Nederlandse zijde mogelijk. De provincie Limburg draagt tevens E 7 miljoen bij en de gemeenten Heerlen en Kerkrade samen E 2 miljoen. Aan Duitse zijde wordt medio 2010 een positief besluit over de financiering van het Duitse deel verwacht. Er wordt naar gestreefd de Avantislijn vanaf 2013 te laten rijden.

De bijdrage van E 20 miljoen maakt (het begin van) de spoorverdubbeling en elektrificatie tussen Heerlen en Herzogenrath mogelijk. Hierdoor komt er een oplossing voor het gebrek aan capaciteit op dat baanvak. Na volledige verdubbeling en elektrificatie wordt het ondermeer mogelijk de intercity Eindhoven-Heerlen door te trekken naar Aachen, waarmee een verbinding ontstaat tussen het Nederlandse intercitynetwerk en de internationale hogesnelheidstreinen. Tot dan wordt de intercityverbinding in eerste instantie met een dieseltrein tussen Sittard en Aachen gereden. De capaciteitsverbetering op dit baanvak biedt daarnaast ook meer ruimte voor de treindienst Heerlen-Kerkrade, de Euregiobahn en de Avantislijn.

Deze verbeteringen en bijdragen zijn het resultaat van de goede samenwerking tussen Parkstad Limburg, gemeente Heerlen en de provincie Limburg op het gebied van het grensoverschrijdend openbaar vervoer. Maar ook dankzij de inzet van minister Eurlings, tweede kamerlid Koopmans en gedeputeerde Kersten tot stand gebracht. Verantwoordelijk portefeuillehouder Richard de Boer van Parkstad Limburg en wethouder Jos Offermans van Heerlen hierover: "Door deze gezamenlijke inzet zitten we op het juiste spoor en staan de seinen op groen!".

In rood het geplande nieuwe tracédeel van de Avantislijn tussen Kerkrade en Aachen.


--------------------------------------------------- einde persbericht ---------------------------------------------------


Gemeente Heerlen