Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Fifteen initieert vleesvrije dag in restaurants

Amsterdam, donderdag 3 september 2009. Tijdens de 3e editie van de duurzame netwerkborrel CleanDrinks, gehost door restaurant Fifteen, heeft Sarriel Taus, directeur van Fifteen de ambities op het gebied van duurzaamheid kenbaar gemaakt. Met Fifteen Goes Green wil het restaurant laten zien dat duurzaamheid mogelijk is in de horeca. Tijdens de 3e editie van de duurzame netwerkborrel CleanDrinks, denken de gasten mee over het invoeren van duurzame bedrijfsvoering op alle fronten. Op het gebied van energie, eten, drinken, afval, water, interieur en kleding kan veel verbeterd worden. Sarriel Taus, eigenaar van Fifteen, "Duurzaam is niet hip, duurzaam moet. In de horeca kunnen we veel veranderen op het gebied van duurzaamheid. Het kraantje naast de biertap staat altijd aan, hetzelfde geldt voor de vele lampen en de fornuizen. Bij ons in Fifteen ook, maar dat gaan we veranderen". Naast allerlei verbeteringen op het gebied van de bedrijfsvoering, maakt Fifteen ook met haar menukaart een statement met de wekelijkse vleesvrije dag. "De productie van vlees is zeer belastend voor het milieu, door in de horeca één dag geen vlees te serveren dragen we weer bij aan een betere wereld," aldus Taus. Wethouder Marijke Vos opende Cleandrinks, op haar teken startten experts op het gebied van afval en water, eten, drinken, kleding en interieur en energie(verbruik) bijgestaan door het publiek, dat naast vragen ook oplossingen aandroeg. Fifteen is de Nederlandse variant van het bekende restaurant Fifteen van Jamie Oliver en heeft als missie jongeren die moeite hebben de arbeidsmarkt te betreden, op te leiden tot kok. Fifteen besteedt daarnaast al veel aandacht aan goede en gezonde ingrediënten. Een duurzame bedrijfsvoering gaat echter verder vindt Fifteen. Samen met energieadviseurs NEWNRG en Wij zijn koel ontwikkelt Fifteen een traject om restaurant Fifteen nog duurzamer te maken. CleanDrinks is een initiatief van Benno Schwarz van TreFoil en Aart Veller van Wij zijn koel. Doel van de borrel is (innovatieve) ondernemers met elkaar in contact te brengen in een informele setting, waarbij streven naar een duurzame wereld het onderwerp is.