Opening vernieuwde publiekshal stadhuis
Alle producten en diensten op één plek, één loket
Na de zomervakantie opent wethouder Cor Duijf officieel de vernieuwde publiekshal op 3 september om 11.00 uur. Na een periode van verbouwen is op maandag 27 juli de publiekshal in het stadhuis weer opengegaan voor publiek. In de vernieuwde, transparante en toegankelijke hal kunnen klanten voor aanvraag paspoort, rijbewijs en nu ook aanvraag en inzien bouw-, inrit- en horecavergunningen, ondernemerloket en meer terecht. De openingstijden zijn voor alle loketten in de publiekshal gelijk. Klanten kunnen dus nu ook voor de bouw-, milieu-, en inritvergunningen op donderdagavond terecht.
De verbouwing van de publiekshal past in ons streven de dienstverlening aan de Heerlense burger, bedrijven en instellingen te verbeteren. Burgers en ondernemers kunnen in de publiekshal terecht voor onder andere aanvraag paspoort, rijbewijs en nu ook aanvraag en inzien bouw-, inrit-, kap- en horecavergunningen, ondernemerloket en overige vragen over gemeentelijke producten en diensten (met uitzondering van producten van de afdeling Werkgelegenheid en Sociale Zaken en het Werkplein Parkstad Limburg). Voor privacygevoelige onderwerpen zijn een drietal spreekkamers beschikbaar.
Ontwikkelingen
De gemeente Heerlen wil de klantgerichtheid de komende jaren vergroten en de dienstverlening aan de Heerlense burgers, bedrijven en instellingen verbeteren. Uitgangspunt bij het gemeentelijk dienstverleningsconcept is het zo snel, efficiënt en integraal mogelijk afhandelen van publieksvragen. We streven ernaar dat eind 2012 de klanten voor 60% van alle klantvragen via het kanaal naar keuze (fysiek, telefoon, digitaal of post) in één keer het juiste antwoord krijgen. Om dit te bereiken sluiten we aan bij het landelijke kwaliteitsconcept voor de dienstverlening Antwoord©.
In januari 2009 zijn we gestart met het concentreren van de medewerkers in één afdeling Publiekszaken, onderverdeeld in drie bureaus; Klantcontactcentrum, Advies- en ondersteuningscentrum en Bedrijfsbureau. Het Klantcontactcentrum van de afdeling Publiekszaken vangt alle eerste klantcontacten op en handelt de eenvoudige klantvragen ook meteen af. Het Advies- en ondersteuningscentrum draagt zorg voor een snelle en efficiënte afhandeling van specialistische klantvragen. Het Bedrijfsbureau ondersteunt de afdeling in de optimalisering van de bedrijfsvoering. Ook hebben we het fysieke kanaal verder ontwikkeld, met de publiekshal als resultaat. Het aanbod aan dienstverlening in de hal gaat de komende jaren nog toenemen, zodat de burger op één centrale plek in het stadhuis terecht kan voor zijn vragen. Nu gaan we verder met het ontwikkelen van het telefonische en digitale kanaal. Zo werken we hard aan een nieuwe website met meer mogelijkheden voor digitale dienstverlening en gaan we aan de slag met het inrichten van één gemeentelijke telefoonnummer waar veel vragen kunnen worden afgehandeld.
Publiekshal
Begane grond stadhuis, Geleenstraat 27
Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 14.00 uur, donderdag tot 20.00 uur
Gemeente Heerlen