Oad reizen
Meer-merkenbeleid Oad Groep levert flinke groei op | Woensdag 3 September
Door zich uitdrukkelijker met meerdere merken in de vakantiemarkt te
presenteren, stijgt de omzet van de Oad Groep, het op één na grootste
reisconcern van ons land, dit jaar naar verwachting met 8,5% tot ruim
1,1 miljard euro.
Door zich uitdrukkelijker met meerdere merken in de vakantiemarkt te
presenteren, stijgt de omzet van de Oad Groep, het op één na grootste
reisconcern van ons land, dit jaar naar verwachting met 8,5% tot ruim
1,1 miljard euro. Dat maakte Oad-topman Louis Frankenhuis vandaag
bekend tijdens de perspresentatie van de nieuwe winterprogramma's. Het
aantal passagiers dat Oad vervoert, zal dit jaar met bijna 7% stijgen
tot 852.000. De belangrijkste onderdelen van het bedrijf
(touroperating, toeristische retail, zakenreizen en het
touringcarbedrijf) laten allemaal groeicijfers zien.
Tevredenheid over boekingsontwikkelingen
Volgens Frankenhuis wordt de groei voor een belangrijk deel
gerealiseerd door de investeringen in de merken waarmee de Oad Groep
de afgelopen jaren werd uitgebreid en die langzamerhand tot wasdom
komen. Frankenhuis doelde daarmee met name op de groei van Hotelplan
(deze zomer 58% meer passagiers) en direct seller Bex Reizen, die deze
zomer 60% meer passagiers boekt dan vorig jaar. Het `vlaggenschip' Oad
Reizen groeide ruim 1% en presteerde daarmee ongeveer conform de
totale reisbranche, die dit jaar ook weinig groei vertoont. Voor een
deel weet Frankenhuis de resultaten van Oad Reizen aan de stormachtige
ontwikkeling van Hotelplan: "In een markt die niet groeit, moet
Hotelplan zijn groei ten koste van andere reismerken realiseren. Omdat
onze merken Oad Reizen en Hotelplan beide via de reisagent verkocht
worden, loop je daardoor altijd tegen een stukje kannibalisme aan.
Maar over de totale ontwikkeling van de boekingen zijn wij tevreden."
Groei Bex belangrijk
De positieve ontwikkelingen binnen Bex Reizen noemde Frankenhuis zeer
belangrijk voor de Oad Groep. "De Groep in zijn geheel heeft er baat
bij dat de verhouding tussen directe en indirecte, via de reisagent
geboekte reizen een betere afspiegeling van de totale
marktverhoudingen vormt. Zover zijn we nog niet, want bijna de helft
van alle reizen in Nederland wordt direct geboekt en binnen de Oad
Groep ligt dat percentage op 15%. Maar we zijn wel hard op weg om een
echt multichannel reisbedrijf te worden."
Globe Reisburo's zetten groeitrend door
Dat betekent overigens niet dat de Oad Groep zijn vertrouwen in de
reisagent verliest. "Integendeel', aldus Frankenhuis, "onze eigen
Globe Reisburogroep is zelfs het beste voorbeeld hoe succesvol
reisbureaus vandaag de dag kunnen zijn." De omzet van de 220
toeristische en 8 in zakenreizen gespecialiseerde Globe Reisburo's
steeg met ruim 8% naar 530 miljoen euro. Globe zette daarmee de
positieve trend voort, die al een aantal jaren geleden is ingezet.
Grillig boekingsverloop
Commercieel directeur Julius ter Haar omschreef het huidige
boekingsseizoen als grillig. "De meivakantie was, omdat de scholen hun
deuren voor twee weken sloten, zeer succesvol. Door het EK Voetbal en
de Olympische Spelen verliepen de boekingen aan het begin van de zomer
soms moeizaam. Ook het matige zomerweer in de grote schoolvakanties
kon daarin slechts tot op zekere hoogte verandering brengen. Het
naseizoen is daarentegen wel weer erg in trek." De lage dollar gaf een
enorme boost aan de boekingen naar Amerika en Canada. De politieke
onrust in Afrika zorgde voor teruglopende boekingen. Ook China doet
het dit jaar qua toerisme niet goed: volgens Ter Haar mijden toeristen
landen waar grote events worden georganiseerd omdat ze grote drukte en
hoge prijzen op die bestemmingen verwachten. Binnen het segment
Vliegreizen signaleert Oad fors meer belangstelling voor Egypte. In de
top 3 vliegbestemmingen (Griekenland, Turkije, Spanje) deden zich geen
spectaculaire verschuivingen voor. Italië steeg in populariteit bij
vakantiegangers die liever de auto pakten (+19%). De Scandinavische
landen blijken dit jaar een beetje uit de gratie van de Nederlandse
vakantieganger te zijn.
Oad wordt sponsor KNVB
Hoewel het EK Voetbal dus geen positieve weerslag had op het aantal
vakantieboekingen, profiteerde Oad toch van de oranjekoorts. Als
official supplier van de KNVB vervoerde Oad het team en zijn
begeleiders, de officials, sponsoren, de vaderlandse sportpers en
duizenden supporters naar de kwalificatiewedstrijden en het
eindtoernooi in Zwitserland en Oostenrijk. "Een gigantische logistieke
en organisatorische operatie, die vlekkeloos is verlopen", aldus Ter
Haar. De langjarige relatie die Oad en de KNVB hebben, resulteert met
ingang van het komende voetbalseizoen in een sponsorovereenkomst die
doorloopt tot 2014, zo kondigde Ter Haar aan. "Oad was al als official
supplier aan de KNVB verbonden, maar nu worden we volwaardig sponsor,
met alle benefits van dien. We hebben daarnaast de intentie om de
samenwerking te intensiveren en gaan nauw samenwerken om van het
product voetbal een totaal belevingsproduct te maken."
Ook groei in 2009
Louis Frankenhuis sprak tijdens de persconferentie de verwachting uit
dat de Oad Groep ook in 2009 zal groeien. "Ook al vallen door de
vliegbelasting en hogere brandstofkosten de kosten voor vliegvakanties
in 2009 waarschijnlijk hoger uit, Nederlanders blijven massaal op
vakantie gaan." Frankenhuis baseert die uitspraak op een onderzoek van
TNS/NIPO dat is uitgevoerd in opdracht van Oad Reizen. Bijna de helft
van de ondervraagden gaf daarin aan dat de stijging van de prijzen van
vliegvakanties niet of nauwelijks van invloed zal zijn op hun
vakantiegedrag in 2009. Iets meer dan 50% dacht dat de
prijsontwikkelingen wel van invloed zullen zijn, maar laat zich zijn
vliegvakantie daardoor niet ontnemen. Door gebruik te maken van
last-minutes, het hoogseizoen te ontlopen en te vertrekken vanuit het
buitenland, denken vakantiegangers de hogere kosten te kunnen
beperken. "Vakantie is een primaire levensbehoefte geworden, die men
zich niet zomaar laat afnemen. De economische tegenwind zal de groei
misschien wat doen afremmen, maar wij denken toch enkele procenten te
kunnen groeien. En omdat we in 2009 voor alle onderdelen van de Oad
Groep een nieuwe automatiseringsomgeving invoeren, zullen we veel
efficiënter kunnen werken. We zien de toekomst dan ook zonnig in."
Wintervooruitzichten
Het komend winterseizoen speelt de Oad Groep al in op de
ontwikkelingen in de toeristische wereld. Zo vliegen Oad en Hotelplan
met het Duitse LTU vanaf de luchthaven van Düsseldorf naar acht verre
bestemmingen. "Het voordeel voor de klant kan zo maar oplopen tot 125
euro per persoon", zo rekende commercieel directeur Julius ter Haar de
verzamelde pers voor. Voor wie het wat dichter bij huis zoekt, tipte
Ter Haar het steeds populairder wordende Egypte en Tenerife, waarheen
Oad komende winter ook vanaf de regionale luchthavens van Rotterdam en
Eindhoven zal vertrekken. Nieuw op alle Europese winterzonbestemmingen
is de introductie van het zogenaamde éénoudervoordeel, waarmee de Oad
Groep ook weer inspeelt op een maatschappelijke ontwikkeling. Ook het
komende wintersportseizoen ziet de Oad Groep met vertrouwen tegemoet.
"Wij hebben met Oad Reizen en Hotelplan twee zeer sterke
wintersportmerken in huis. Oad zal zich relatief wat meer op
Oostenrijk richten, terwijl Hotelplan als commercieel speerpunt
Frankrijk heeft. Samen dekken we de hele wintersportmarkt af en
daarnaast zullen we in het directe segment ook nog eens ski- en
langlaufvakanties via Bex gaan verkopen", aldus Ter Haar.