ChristenUnie
Bijdrage Ernst Cramer AO grensoverschrijdend regionaal
personentreinverkeer
Bijdrage Ernst Cramer AO grensoverschrijdend regionaal personentreinverkeer
donderdag 03 september 2009 14:00
De heer Cramer (ChristenUnie): Voorzitter. Nu komen de moeilijke
verhalen.
De heer Aptroot heeft opgemerkt dat het vooral moet gaan om regionale
energie. Hij heeft daarmee een goed punt en volgens mij is dat ook net
de kern van de nota. Wij hebben beoogd de lokale of regionale energie
te mobiliseren en deze landelijk te faciliteren. Dat is een tweeslag
die gemaakt moet worden en wij hebben dan ook geprobeerd om deze
nadrukkelijk in de nota te verwoorden. De heer Koopmans heeft al
uitgebreid gezegd tot welke resultaten dit heeft geleid in het
Limburgse. Wij zijn ook heel tevreden met hetgeen is gebeurd in de
regio Hengelo. Ook voor het traject Groningen-Leer is men duidelijk op
zoek naar een manier om dit een zet te geven. Dat is dus een
belangrijk onderdeel van deze nota.
Verschillende sprekers hebben gesproken over de reisinformatie. Wij
steunen het pleidooi om de reisinformatie op de stations bij de grens
als eerste aan te pakken. Dat zou kunnen met InfoPlus. Wij denken dat
dit een goede manier is. Overigens waren er ook collega's die zeiden
dat de beschikbaarheid van reisinformatie al verbetert, maar ik heb
daarmee recentelijk toch een paar buitengewoon vervelende ervaringen
opgedaan, die zich niet eens aan de grens voordeden. Dat reizigers net
over de grens niet zo'n behoefte zouden hebben aan informatie over het
openbaar vervoer, wat de NS stelt, heeft ons buitengewoon verbaasd.
Die vraag zou ik dan ook willen voorleggen aan de minister. Het lijkt
mij dat de behoefte van de reizigers overal min of meer gelijk is. Dat
geldt dus ook voor de reizigers in de grensregio's. Dat moet naar onze
overtuiging dus in orde zijn.
Wij onderschrijven de opmerkingen van de heer Anker over kaartjes die
verkrijgbaar zijn via de automaat of het internet. De bewindslieden
zien lichtpuntjes, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit echt
nog wel een heel zwak punt is. Ik roep de bewindslieden dan ook op om
de ambities op dit punt samen met de NS flink op te schroeven. Moet
hiervoor niet samen met de NS een actieplan met doelstellingen worden
opgesteld, zodat dit op korte termijn kan verbeteren?
Het lijkt ons niet meer dan logisch dat consumentenorganisaties
inspraak krijgen bij grensoverschrijdend openbaar vervoer. Wel zit ik
dan een beetje met de status ervan, omdat het vervoer plaatsvindt op
een geliberaliseerde markt en dus niet per se een concessie nodig is.
Omdat in de praktijk toch vaak sprake zal zijn van een monopolie vind
ik echter dat iets geregeld moet worden voor het consumentenoverleg.
Ook dan wil ik de bewindslieden vragen of dit op Europees niveau kan
worden geregeld dan wel of zij de vervoerders met argumenten kunnen
overreden. Dit sluit ook aan op een van de aanbevelingen uit ons
rapport, waarin dit juist wordt gezien als een rol van de regering.
Omdat een en ander wat complexer is, zou dat niet alleen maar moeten
voortvloeien uit regionale afspraken.
Er zijn diverse opmerkingen gemaakt over regionale projecten. Wij zijn
het met die sprekers eens dat snel besluitvorming nodig is. Er ligt
geld op de plank bij Rijk en regio. Collega Koopmans heeft al
uitgebreid gesproken over de inspanningen die Limburg op dit gebied
heeft verricht. Wij denken echter ook aan Hengelo-Bad Bentheim. De
sprekers noemen bijvoorbeeld de pilot voor een nieuwe stoptrein. De
heer Anker vroeg of het niet ideaal zou zijn als deze trein kan
doorrijden naar Rheine. Ik ben het daarmee eens. Anders dan in de
reactie van de minister staat, wordt direct aangesloten op het
ICE-netwerk als je de lijn doortrekt naar Rheine. Dan heb je dus een
heel snelle verbinding met het ICE-netwerk in Duitsland vanuit het
noorden van Nederland. Het is belangrijk om te constateren dat er in
die regio nu al 2 mln. op tafel ligt. Als de treinen worden omgebouwd,
zou de lijn bij de proef wellicht meteen tot Rheine kunnen lopen. Een
handicap is nu wel dat de aanbesteding in Duitsland is mislukt. Toch
menen wij dat het goed is om daarop in te blijven zetten en te
bekijken wat op dit vlak kan worden verbeterd. Als Duitsland daaraan
zijn portie wil bijdragen en de regio zelf ook een belangrijk deel op
tafel legt, dan steunen wij het pleidooi van mevrouw Roefs om te
bekijken of het mogelijk is om subsidie beschikbaar te stellen voor
het resterende deel van de overblijvende 70%. Dat schrijft de minister
overigens ook in zijn reactie. Wij denken hierbij ook aan de
aanbeveling om het materieel om te bouwen. Dat kan een tijdelijke
oplossing zijn voor de verbinding met Rheine. Dat is nou een mooi
voorbeeld waarbij een synergie over de verschillende
spanningsnetwerken kan worden bereikt. Dat gaat dan meer passagiers
opleveren dan het aantal passagiers waarop in de reactie van de
minister wordt geduid.
Ik ben het met de heer Mastwijk eens dat de HSL-Oost niet alleen maar
een lijn op de kaart moet zijn die met een viltstift dikker is
gemaakt. Dat is ook niet de intentie geweest van de indieners van de
desbetreffende motie. Het is jammer dat Arnhem-Emmerich en de HSL-Oost
die daar eigenlijk overheen loopt, niet meer in het lopende onderzoek
en de aanbesteding die nu plaatsvindt in de regio, kunnen worden
meegenomen. Mij lijkt het goed als de minister eens bekijkt of de
resultaten van het onderzoek naar de mogelijkheden uit 2005 nu in een
nieuw daglicht komen te staan en opgepakt kunnen worden.
Ook al ligt Eijsden in het zuiden en is de heer Koopmans al uitgebreid
op het zuiden ingegaan, toch permitteer ik mij een opmerking over het
station Eijsden. De heer Anker stelde een vraag over de kosten. In de
reactie wordt gezegd dat de heropening van het station Eijsden
buitengewoon kostbaar is. Ik ben ervan overtuigd dat dit een rare
redenering is. Door de proef met een snelle verbinding met Maastricht
zou het tijdelijk niet kunnen. Die situatie nu terugdraaien zou dan
heel veel geld kosten, maar wij denken dat het door een technische
oplossing veel simpeler kan. Naar onze inschatting kost het minder dan
1 mln. om dat allemaal voor elkaar te krijgen. De vooruitgang voor
Maastricht wordt daarmee gehandhaafd terwijl men ook weer in Eijsden
kan opstappen. Wij denken dat dit toch een belangrijke ontwikkeling
is.
De heer Mastwijk vroeg naar de BDU-gelden voor de grensoverschrijdende
treindiensten. Er zou slechts een tijdelijke exploitatiebijdrage zijn
toegestaan als opstartsubsidie. Ik heb in de reactie van de
bewindslieden iets anders gelezen dan de heer Mastwijk. Er staat wel
degelijk dat de exploitatie ook uit de BDU mag worden gehaald, maar
dat dit alleen kan tot de grens. Misschien kunnen de bewindslieden dit
verduidelijken. Ik stel voor om te bekijken of het mogelijk is om het
tot het eerstvolgende station na de grens te doen, zodat in ieder
geval de grensoverschrijdende verbinding is gerealiseerd. Daarna zul
je afspraken moeten maken met het aangrenzende land.
Voorzitter. Volgens mij heb ik de vragen die aan mij zijn gesteld,
beantwoord.
Ernst Cramer