ChristenUnie
Bijdrage Ed Anker aan AO Grensoverschrijdend regionaal
personentreinverkeer
Bijdrage Ed Anker aan AO Grensoverschrijdend regionaal personentreinverkeer
donderdag 03 september 2009 14:00
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Ik dank de heren Koopmans en
Cramer dat ik weer eens in deze commissie mag zijn. Dat is altijd weer
een genoegen.
De barrière van de grens voor het spoor moet geslecht worden. In meer
regio's worden inmiddels onderzoeken gedaan en dat is een grote winst
van de initiatiefnota van de collega's Cramer en Koopmans. Er liggen
kansen om weinig gebruikt of zelfs roestend spoor in te zetten voor
een betere regionale bereikbaarheid. Dat kan vaak met relatief kleine
aanpassingen.
Ik richt mij vandaag vooral op de antwoorden van de bewindslieden over
de initiatiefnota. Ik vraag hun eerst of zij een reactie willen geven
op de kritiek van onder anderen Rover dat de bewindslieden niet reppen
over het geboden basisniveau van het openbaar vervoer in de
grensregio's, zoals is geadviseerd door de Raad voor Verkeer en
Waterstaat. Juist gezien de grensproblematiek roep ik de bewindslieden
op de plannen van de regio's enthousiast te ondersteunen.
Om de knelpunten beter in beeld te krijgen, ziet de ChristenUnie in de
nationale markt- en capaciteitsanalyse graag voor de
grensoverschrijdende lijnen een analyse van knelpunten per spoorlijn.
Graag hoor ik hierover een toezegging van de bewindslieden. Dan weet
je waar het fout gaat en wat wij daar snel aan kunnen doen.
Er is voortgang op het gebied van actuele reisinformatie op de
stations. De ChristenUnie vraagt de bewindslieden om voorrang te geven
aan de stations bij de grens, zoals de stations in Roosendaal,
Maastricht, Heerlen en Enschede. Volgens de NS zouden de reizigers
geen behoefte hebben aan informatie op stations over het openbaar
vervoer net over de grens. Wij vragen ons dat af. Kan de Kamer het
NS-onderzoek krijgen?
Aan de beschikbaarheid van kaartjes wordt volgens de bewindslieden
hard gewerkt. Dat 90% van de kaartjes bij de kaartautomaten kan worden
gekocht, klinkt mooi, maar dit geldt alleen voor de kaartjes voor
rechtstreekse verbindingen, en dan alleen voor de verbindingen van de
NS. Het aantal bestemmingen is echter veel groter. Kopen via het
internet is ook geen alternatief, omdat de NS-site nog steeds de
grensovergangen bij Venlo en Heerlen negeert. De ChristenUnie roept de
bewindslieden op hier samen met NS op de heel korte termijn echt werk
van te maken. Wij hopen meer te horen dan "we gaan nog eens met ze
praten". Het kan toch niet zo moeilijk zijn om die grensovergangen in
het systeem op te nemen?
De ChristenUnie vraagt zich af of wij voor de afstemming van
concessietermijnen aan beide kanten van de grens niet iets moeten
verzinnen in de Wet personenvervoer. Graag hoor ik de visie van de
indieners en van de bewindslieden op de consumenteninspraak bij
grensoverschrijdend spoorvervoer, gelet op de klachten van Rover
hierover.
Fietsen mogen in de Thalys alleen maar mee als het voorwiel is
gedemonteerd en de fiets in een fietshoes is verpakt. Professionele
fietsers vervoeren op deze manier hun fiets. De ChristenUnie vindt dat
veel te ingewikkeld. Kan de minister in overleg met NS Fiets ervoor
zorgen dat dit probleem snel wordt opgelost? Dan kan ook de gewone
fietser zijn fiets meenemen.
Een aantal trajecten. Mij valt vooral op dat er allerlei onderzoeken
worden gedaan en gesprekken worden gevoerd. Prima, praten is goed,
maar sommige gesprekken lopen wel al heel erg lang. Ik mis een
planning. De ChristenUnie heeft samen met het CDA vorig jaar 20 mln.
geregeld. Mijn fractie vindt dat de schop nu snel de grond in moet.
De voorspelde reizigersgroei voor het traject Hengelo-Bad Bentheim is
50%. Dat is tien keer de kabinetsambitie. Toch noemen de bewindslieden
dit beperkt. De door de regio gewenste pilot mag van de ChristenUnie
snel starten. Nog interessanter wordt het overigens als deze trein zou
doorrijden naar Rheine.
Bij Enschede-Gronau zou de ChristenUnie graag zien dat naar het hele
netwerk in de regio wordt gekeken, dus niet alleen naar een
inhaalspoor bij Glanerbrug. Gebeurt dit en wanneer zijn de resultaten
van de planstudie beschikbaar?
Utrecht-Keulen en het regionale deel Arnhem-Emmerich. In de
motie-Koopmans/Cramer is gevraagd naar een onderzoek voor de HSL-Oost.
Wordt in de planstudie ook ingegaan op de stappen na 2020, zoals
gevraagd in de motie? Onderzoek uit 2005 toont al aan dat de
verbinding Arnhem-Emmerich kostendekkend is en per werkdag 920
reizigers oplevert. Dat is toch interessant in vergelijking met
Aken-Heerlen, dat toen circa 600 reizigers per dag had. Ik vind het
daarom jammer dat deze verbinding door alle onzekerheden nog niet kan
worden meegenomen in de nieuwe aanbesteding van het regionale spoor in
deze regio.
Heerlen-Landgraaf-Aken is het op een na laatste traject dat ik wil
noemen. Limburg pleit ervoor om de 20 mln. uit het amendement van de
heer Van Hijum uit 2006 voor 90 seconden reistijdwinst tussen Sittard
en Heerlen niet te besteden aan deze reistijdverkorting, maar aan
spoorverdubbeling. Hier is al eerder iets over gezegd. Dit is een
eerste stap naar de door ons allen gewenste ICE vanaf Eindhoven. Het
idee vind ik interessant, maar ook verbazend, want kennelijk zijn de
maatregelen voor reistijdverbetering bij Sittard na drie jaar nog
steeds niet gestart. Hoe zit dat, zo vraag ik de minister.
De gang van zaken bij het station Eijsden blijft de ChristenUnie
verbazen. Ik lees veel over kosten, maar weinig over baten, maar die
horen er wel bij. Ik mis een totaal kosten-batenplaatje. Het zou
technisch niet mogelijk zijn dat stoptreinen tot dit station
doorrijden. Aan de heer Cramer vraag ik hier eens uit te leggen waarom
een oplossing maar liefst 8 mln. zou moeten kosten. Arcadis
concludeert dat er maar een potentieel is van 368 reizigers op dit
station. Waar komen volgens de bewindslieden dan de 522 reizigers uit
2006 vandaan? Dit vraag ik zeker nu hetzelfde rapport stelt dat de
punctualiteit nogal te wensen overliet. Ik lees dat deze lijn
bovendien een TEN-lijn is. Is Europa bij aanpassingen voor TEN-lijnen
niet verplicht om ERTMS aan te leggen?
Ed Anker