09 > Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de
farmaceutische sector
Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de
farmaceutische sector
EU-voorstel | 3 september 2009
Samenvatting van het verslag over het sectorale onderzoek naar de
farmaceutische sector.
Datum Commissiedocument
8 juli 2009
1. Algemene gegevens
Nr. Commissiedocument
Com(2009) 351 final
Pre-lex
http://ec.europa.eu/competition/sectors/pharmaceuticals/inquiry/commun
ication_nl.pdf
Behandelingstraject Raad
In Raadswerkgroepen Volksgezondheid en daarna waarschijnlijk behandeld
in de EPSCO Raad van 30 november 2009.
Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
2. Essentie voorstel
De Commissie wil dat consumenten sneller toegang hebben tot meer
nieuwe, veilige geneesmiddelen (zowel innovatieve als generieke) tegen
aanvaardbare prijzen. Eerlijke competitie tussen de spelers op de
markt is essentieel, met goede randvoorwaarden voor wanneer een
geneesmiddel innovatief en wanneer het generiek is. Geen onnodige
verlenging van de innovatieve periode, dat kost
patiënten/belastingbetalers onnodig geld. In dit kader wil de
Commissie meer concurrentie en minder regeldruk.
a. Het mededingingstoezicht in de sector versterken;
b. Specifiek toezicht gaan houden op geldelijke schikkingen tussen
originator en generieke ondernemingen, welke plaats vinden om de
markttoetreding van generieke geneesmiddelen te vertragen.
o Herbevestiging van de noodzaak van een Gemeenschapsoctrooi met
een bijbehorend systeem voor octrooirechtspraak.
0M Lidstaten wordt gevraagd onder meer goedkeuringsprocedures voor
generieke geneesmiddelen fors te versnellen, bijvoorbeeld om hun
prijs- en vergoedingensysteem zo aan te passen dat generieke producten
automatisch/onmiddellijk geaccepteerd worden, alsook om besluitvorming
over prijzen en/of opname in het vergoedingensystemen van innovatieve
geneesmiddelen te versnellen in lijn met de Transparancy Richtlijn.
o Lidstaten worden opgeroepen het onderzoek naar toegevoegde
waarde van nieuwe geneesmiddelen te harmoniseren.
o Lidstaten worden aangespoord om maatregelen te nemen die de
generieke competitie bevorderen (het Nederlandse preferentiebeleid
wordt in het rapport als voorbeeld genoemd).
3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en
regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige
Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en
proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
De Commissie stelt als concrete maatregel voor het Europese
mededingingstoezicht te versterken. De Commissie heeft op basis van
artikel 85 EG de exclusieve bevoegdheid om toe te zien op de
toepassing van de mededingingsregels. Het is daarom niet nodig om de
subsidiariteit te beoordelen. Nederland beoordeelt de
proportionaliteit als positief. Versterkt toezicht op de mededinging
in de farmaceutische sector is een geschikt en evenredig middel om
consumenten beter toegang te geven tot nieuwe, veilige geneesmiddelen
tegen aanvaardbare prijzen.
4. Nederlandse positie over de mededeling
De Commissie bevestigt het belang van een hoge kwaliteitsstandaard met
betrekking tot octrooien en snelle toelating tot de markt. Zij focust
zich op volledige implementatie en beter gebruik van de huidige
regelgeving, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de deadlines van
toelatingsprocedures en het zorgdragen dat bezwaren van derden goed
gedocumenteerd en transparant zijn en niet tot onnodige vertraging
leiden Nederland kan instemmen met deze lijn met inachtneming van
nationale bevoegdheden op het gebied van het inrichten van het sociale
stelsel en prijs- en vergoedingsmaatregelen met betrekking tot
geneesmiddelen. Nederland steunt het streven om tot een spoedige
invoering van een Gemeenschapsoctrooi met een bijbehorend
overkoepelend systeem voor octrooirechtspraak te komen.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederland relatief veel afzet heeft van
generieke middelen en qua snelheid van octrooiaanvraag zit Nederland
op het EU-gemiddelde. Qua snelheid van het op de markt komen van
generieke geneesmiddelen zit Nederland in de middelmoot met 8,5 maand.
Daar staat tegenover dat Nederland één van de weinige landen is waar
een vergoedingsaanvraag al ter hand wordt genomen voordat het middel
tot de markt is toegelaten.
Trage introductie van generieke en innovatieve geneesmiddelen moet
effectief worden tegengegaan want dat kan besparingen opleveren.
Nederland staat achter de aanbevelingen van de Cie dat verklaringen
van derden tijdens de toelatingsprocedure een duidelijke inhoud moeten
hebben en ook van duidelijk omschreven partijen moeten komen, die ook
hun belang erbij moeten motiveren. Dit om onnodige en
ongerechtvaardigde vertraging van marktoelating te voorkomen. Evenzo
geldt dat misleidende informatiecampagnes, die nodeloos en ongegrond
twijfel zaaien over de kwaliteit van generieke geneesmiddelen moeten
worden tegengegaan.
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG-MEB) heeft
inmiddels een actieprogramma om achterstanden in de afhandeling van
aanvragen voor handelsvergunningen in 2011 op te heffen (zie
Strategisch Business plan 2009 - 2013 van CBG-MEB).
Laatst aangepast: 3 september 2009
Ministerie van Buitenlandse Zaken