09 > Voorstel betreffende vaccinatie voor seizoensgriep
Voorstel betreffende vaccinatie voor seizoensgriep
EU-voorstel | 3 september 2009
Voorstel voor een aanbeveling aan de Raad betreffende
seizoensgriepvaccinatie
Datum Commissiedocument: 13 juli 2009
1. Algemene gegevens
Nr. Commissiedocument: COM(2009)353 final/2
Pre-lex
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2009:0353:FI
N:EN:PDF
Behandelingstraject Raad: Raad voor Werkgelegenheid, Sociaal Beleid,
Volksgezondheid en Consumentenzaken, Raadswerkgroep Volksgezondheid 1
december 2009
Eerstverantwoordelijk ministerie: VWS
2. Essentie voorstel
Het onderhavige voorstel sluit aan bij resolutie 56.19 van de World
Health Assembly om de vaccinatiedekking voor mensen met een hoog
risico voor seizoensgriep te verhogen naar 75% in 2010. Gezamenlijk
zullen de EU lidstaten dat percentage niet halen in 2010. Tussen de EU
lidstaten is er grote discrepantie op dit gebied. Door middel van deze
aanbeveling wordt ingezet om het percentage als Europese Unie wel te
halen in, uiterlijk, de winter van 2014/2015. Het verhogen van de
vaccinatiedekking onder risicogroepen heeft twee doelen:
1) Het reduceren van lasten, veroorzaakt door seizoensgriep.
Deze lasten zijn onder te verdelen in directe (geneeskundige),
indirecte (verlies van arbeidsproductiviteit) en ongrijpbare (slechter
functioneren van mensen) kosten.
2) Het vergroten van de productiecapaciteit van griepvaccinaties in
de EU, zodat er bij een eventuele pandemie voldoende capaciteit is om
de situatie aan te kunnen.
Er is berekend dat de Gemeenschap meer productiecapaciteit nodig heeft
om een pandemie aan te kunnen. In het geval van een pandemie zal niet
alleen de productiecapaciteit verhoogd moeten worden, maar ook de
vaccinatiecapaciteit.
Vaccinatie is de beste manier om een griepepidemie aan te pakken.
3. Kondigt de Commissie acties, maatregelen of concrete wet- en
regelgeving aan voor de toekomst? Zo ja, hoe luidt dan het voorlopige
Nederlandse oordeel over bevoegdheidsvaststelling, subsidiariteit en
proportionaliteit en hoe schat Nederland de financiële gevolgen in?
Acties van de lidstaten:
- Een Nationaal Actie Plan opzetten.
- Uitéénzetten wat hun acties zullen zijn vanaf nu tot en met de
winter van 2014/2015, waarbij in ieder geval aan de orde komen:
methodologie, de training en informatie aan professionals, de
communicatie met risicogroepen en de manier waarop het percentage
gevaccineerden wordt verhoogd.
- Een prognose voor 2014/2015 opstellen in 2011/2012.
- Jaarlijks rapporteren aan de Commissie (voor 31 mei) over de
implementatie van hun Nationale Actie Plan.
Bevoegdheid:
De EG heeft een aanvullende bevoegdheid op het gebied van
volksgezondheid op basis van artikel 152 EG.
Subsidiariteit: positief
Om de kosten van de griep zo laag mogelijk te houden is het van belang
om een zo hoog mogelijk percentage van de risicogroepen te vaccineren.
Virussen houden zich niet aan landsgrenzen en daarom is het, ook voor
Nederland, van groot belang dat andere landen ervoor zorgen dat de
mensen, binnen de risicogroep, voldoende worden gevaccineerd in alle
lidstaten. De subsidiariteit wordt dan ook positief beoordeeld.
Proportionaliteit: deels positief, deels negatief
Een actieplan en jaarlijkse rapportage leveren veel bureaucratische
lasten en dus ook kosten op. Deze kosten vallen mee, indien daarmee de
vaccinatiedekking wordt verhoogd. Echter, wanneer een lidstaat de
vaccinatiedekking van minimaal 75% al haalt zijn deze kosten onnodig.
Nederland vindt dat dan ook dat er een uitzondering voor het actieplan
en de rapportage moet komen, indien landen al enkele jaren aangetoond
hebben een vaccinatiegraad van boven de 75% te hebben. Voor deze
landen luidt de proportionaliteit negatief. Voor de landen die de 75%
binnen de gewenste termijn niet kunnen voldoen luidt de
proportionaliteit positief.
Financiële gevolgen:
In Nederland is onze vaccinatiedekking binnen risicogroepen boven de
75%. Indien Nederland wordt vrijgesteld van het aanleveren van een
actieplan en rapportage zal dit voorstel Nederland geen extra kosten
opleveren. Indien dit voorstel zonder een dergelijke aanpassing wordt
aangenomen kost dit Nederland bureaucratische lasten. Welke omvang
deze zullen hebben ligt aan de eisen die de Gemeenschap stelt aan een
actieplan en jaarrapportage.
Indien het voorstel budgettaire gevolgen heeft, deze worden ingepast
op de begroting van de beleidsverantwoordelijke departementen, conform
de regels budgetdiscipline.
4. Nederlandse positie over de mededeling
Nederland staat positief tegen het voorstel, maar merkt op dat de
bevoegdheid van de Gemeenschap op dit vlak niet verder reikt dan het
positief stimuleren en het stellen van gezamenlijke doelen. Het
vaccinatiebeleid zelf blijft een nationale aangelegenheid. Nederland
vindt het dan ook niet gepast om dergelijke exacte definiëringen te
geven aan `de risicogroep' zoals in het voorstel genoemd worden.
Nederland stelt voor om alleen een minimumleeftijd te noemen voor de
risicogroep en verdere definiëring over te laten aan de lidstaten
zelf. Ook vindt Nederland dat landen die aannemelijk kunnen maken dat
zij door middel van bestaand beleid binnen de gewenste termijn kunnen
voldoen aan de 75% doelstelling uitgezonderd moeten worden van de
aanbeveling om actieplannen te maken.
Laatst aangepast: 3 september 2009
Ministerie van Buitenlandse Zaken