ChristenUnie
Tientallen miljoenen voor grensoverschrijdend spoor
Tientallen miljoenen voor grensoverschrijdend spoor
donderdag 03 september 2009 17:43 Dankzij een initiatiefnota van de
ChristenUnie komt er geld voor het opwaarderen en herstellen van
enkele grensoverschrijdende spoorverbindingen. De provincie Limburg
kan circa 35 miljoen van het Rijk tegemoet zien voor een intercity
tussen Eindhoven en Aken en nieuwe light-railverbindingen van
Maastricht naar Hasselt en van Heerlen via Kerkrade en het
grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis naar Aken. Ernst Cramer:
,,Onze nota heeft in veel regio's een behoorlijke dynamiek
losgemaakt."
Daarnaast komt er ook een rijksbijdrage voor één of meer
grensoverschrijdende spoorverbindingen in andere regio's. Vandaag
debatteerde de Tweede Kamer de initiatiefnota "Grenzeloos genoeg(en)?"
van de Kamerleden Cramer (ChristenUnie) en Koopmans (CDA). Ernst
Cramer: ,,Onze nota heeft in veel regio's een behoorlijke dynamiek
losgemaakt. Inmiddels liggen er concrete plannen bij het ministerie of
worden die op korte termijn ingediend. Het mooie is dat met relatief
kleine investeringen veel resultaat kan worden behaald. Zo krijgen
heel wat reizigers een veel snellere aansluiting op Duitse ICE
stations."
Limburg
Vorig jaar regelden CDA en ChristenUnie in een amendement al 20
miljoen rijksgeld voor grensoverschrijdend spoor. Daar komt nu 20
miljoen euro bij van het Rijk en ook nog tientallen miljoenen
co-financiering vanuit de regio's. De 20 miljoen van het Rijk die er
nu bij komt was een paar jaar geleden gereserveerd voor
reistijdverbetering tussen Sittard en Heerlen. ,,Door aanpassingen van
de infrastructuur zou hier 90 seconden reistijdwinst geboekt kunnen
worden. De provincie Limburg heeft inmiddels aangegeven dat ze liever
verbetering van de grensoverschrijdende verbindingen heeft dan deze
reistijdwinst. Bovendien heeft ProRail inmiddels op hetzelfde traject
door een slimmere dienstregeling zonder infrastructuuraanpassing 3
minuten reistijdwinst geboekt. Die 20 miljoen kon dus beter worden
besteed," aldus Cramer. In totaal komt er circa 35 miljoen rijksgeld
beschikbaar voor het Limburgse spoor.
Groningen en Twente
De komende weken zal de initiatiefnota van ChristenUnie en CDA worden
geactualiseerd en vervolgens in stemming worden gebracht in de Kamer.
Dan moet ook duidelijk worden welke regio's het resterende geld kunnen
inzetten op hun trajecten. Kansrijk zijn daarbij met name de
verbindingen Groningen-Leer (hogere frequenties en snellere reistijd),
Hengelo-Bad Bentheim-Rheine (nieuwe regionale verbinding) en
Hengelo-Enschede-Gronau (10 minuten reistijdwinst en doorgaande
treinen). Cramer: ,,Dit hangt onder meer af van de voorstellen van de
provincies en wat zij bereid zijn zelf bij te dragen. Mocht een
grotere rijksbijdrage nodig zijn dan zullen we in de begroting moeten
zoeken naar een oplossing. Er gaat zo'n 7 miljard euro per jaar naar
verkeer en waterstaat dus dat moet wel te vinden zijn."
Kaartverkoop
De ChristenUnie is nog ontevreden over de OV-reisinformatie in de
grensgebieden en de verkrijgbaarheid van kaartjes in automaten en op
internet. ,,In de automaat zijn maar 158 bestemmingen over de grens
beschikbaar en dat terwijl aan het loket een hoge toeslag moet worden
betaald. De NS-site kent de grensovergangen bij Venlo en Heerlen niet
waardoor reizigers kaartjes worden verkocht voor veel langere en
duurdere routes. Van met name de populaire reizen naar Duitsland mag
toch verwacht worden dat ze eenvoudig te verkrijgen zijn via een
automaat en internet." Tijdens het debat zegde minister Eurlings toe
met NS te gaan spreken over de hoge toeslagen voor internationale
treinkaartjes bij het loket. De ChristenUnie vraagt in aanvulling
daarop van minister Eurlings en staatssecretaris Huizinga om snel met
NS een actieplan te maken voor de verbetering van de kaartautomaten en
internet zodat grensoverschrijdend reizen naar de buurlanden net zo
makkelijk wordt als reizen binnen Nederland.