1 1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
de voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der staten Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 6171
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMO-2009/8368
Uw kenmerk
-
Datum 3 september 2009
Bijlage(n)
Onderwerp A4 Delft-Schiedam -
Geachte voorzitter,
In mijn brief met kenmerk VenW/DGMO-2009/8367, heb ik u mede namens mijn
collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM)
geïnformeerd over het ingenomen Standpunt voor de A4 Delft-Schiedam. Ik heb u
toegezegd in een separate brief de context te schetsen van dit besluit, in relatie
tot het brede pakket van maatregelen op het gebied van mobiliteit in de regio.
De aanleg van het project A4 Delft Schiedam is, zoals aangegeven in het
Standpunt, een noodzakelijke stap voor het verbeteren van de bereikbaarheid van
de zuidelijke Randstad. Met de aanleg van een A4 worden echter niet alle
bereikbaarheidsproblemen in de zuidvleugel opgelost. Om dit te bereiken zijn de
komende jaren forse investeringen nodig. Dit betreft niet alleen weginfrastuctuur,
maar nadrukkelijk ook het spoor en het regionaal openbaar vervoer.
Om de bereikbaarheid over de weg in deze regio verder te versterken, zal ik naast
het Standpunt voor de A4, naar verwachting op korte termijn een Tracébesluit
nemen voor de planstudie A15 Maasvlakte-Vaanplein en een Standpunt voor de
A13/16/20.
De bereikbaarheid van de Zuidvleugel wordt verder versterkt door diverse
spoorprojecten. Het betreft:
· Het uitvoeringsproject spoortunnel Delft;
· De uitvoering van de Nieuwe Sleutelprojecten Den Haag Centraal en
Rotterdam Centraal. Op de corridor Den Haag Rotterdam spelen
tegelijkertijd de aanleg Station Schiedam Kethel/Spaland en de
afkoppeling van de Hoekse Lijn;
· Ondersteuning van het Stedenbaan-concept. Dit initiatief van de
regionale overheden in de Zuidvleugel is gericht op een duurzame
verstedelijking door stationslocaties te verdichten en het rail-openbaar
vervoer te intensiveren (De afgelopen jaren was er een jaarlijkse groei op
dit traject van 7 procent).
a
agina 1 van 3
P
Om ook voor de lange termijn (2020 2040) het mobiliteitsnetwerk te versterken Datum
worden nu de brede gebiedsgerichte verkenningen voor de Rotterdamse regio en 3 september 2009
Haaglanden uitgevoerd. Deze verkenningen bieden een gezamenlijke visie voor de Ons kenmerk
lange termijn. Daarbij gaat het om ruimtelijk-economische ontwikkelingen in deze VenW/DGMO-2009/8368
gebieden en de verwachte mobiliteitsbehoefte die daarbij hoort. Op basis van
integrale analyses wordt een daarbij passend pakket van maatregelen overwogen
op het terrein van openbaar vervoer en vervoer over de weg. De eerste resultaten
van de verkenning Rotterdam VooRuit zal ik u eind 2009 melden en eind 2010 ten
aanzien van de verkenning Haaglanden.
Op het gebied van Spoor heeft het kabinet de ambitie om de kwaliteit van het
vervoer op het spoor op een hoger plan te brengen. Voor de korte termijn loopt
het actieplan Groei op het Spoor. Daarnaast wordt er gewerkt aan het Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Voor het verbeteren van de kwaliteit van het
personenvervoer en het verwerken van meer goederenvervoer over het spoor zijn
in de Beleidsbrief Netwerkaanpak van 19 november 2007 vier speerpunten
genoemd:
1. Hoogfrequent spoorvervoer waarin toegewerkt wordt en naar zes
intercity's en zes stroptreinen per uur tussen Rotterdam en Den Haag;
2. Samenhangende regionale OV-systemen waarvan het spoorvervoer met
name de Sprinter- de `backbone' vormt, met goede aansluitingen in de
keten op het vervoer per bus, tram en metro;
3. Kwaliteit reistijden naar de landsdelen;
4. Een toekomstvaste routestrategie goederenvervoer per spoor.
Om invulling te geven aan deze vier speerpunten, is in de beleidsbrief
Netwerkaanpak van 19 november 2007 het PHS aangekondigd. Maatregelen
worden onderzocht voor frequentieverhoging op drie drukke corridors in de brede
Randstad en voor toekomstvaste routering van het spoorgoederenvervoer, in
relatie daarmee. In de Rijksbegroting 2009 is vastgelegd dat voor PHS een budget
beschikbaar is van 4,5 miljard.
Een van de corridors betreft de corridor Den Haag - Rotterdam. In het MER voor
de A4 Delft - Schiedam is in de referentiesituatie uitgegaan van hoogfrequent
spoorvervoer tussen Den Haag en Rotterdam. Het kabinet heeft besloten op het
traject Den Haag Rotterdam metro-achtig hoog frequent spoorvervoer te
realiseren. Hiertoe zal extra railcapaciteit worden aangelegd. Met de planstudie
PHS voor deze corridor, die medio 2010 wordt afgerond, zal duidelijk worden wat
ervoor nodig is deze ambitie te realiseren.
Pagina 2 van 3
De verkenningen Rotterdam VooRuit en Haaglanden en het Programma Datum
Hoogfrequent Spoorvervoer zullen een lange termijn perspectief bieden voor de 3 september 2009
mobiliteitsbehoefte en economische- en ruimtelijke ontwikkelingen in de regio. Ons kenmerk
Alles overziende ontstaat met deze aanpak een samenhangend pakket van VenW/DGMO-2009/8368
maatregelen voor het openbaar vervoer en de weg voor de korte en langere
termijn. Een aanpak die perspectief biedt om vraagstukken waarvoor rijk en regio
gesteld staan integraal en in samenwerking op te pakken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN DE MINISTER VAN
VERKEER EN WATERSTAAT, VOLKSHUISVESTING,
RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER,
ir. Camiel Eurlings Dr. Jacqueline Cramer
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat