Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
der Staten-Generaal 2500 BJ Den Haag
Postbus 20018 www.minocw.nl
2500 EA Den Haag
Onze referentie
PO/OO/2009/ 148329
Datum 3 september 2009
Betreft Vragen van de leden Karabulut en Jasper van Dijk
Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van onderwijs, cultuur en
wetenschap mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart en de minister voor wonen, wijken en
integratie het antwoord op de vragen van de Kamerleden Karabulut en Van Dijk van
uw Kamer inzake de bestrijding van segregatie in het onderwijs.
De vragen werden mij toegezonden bij uw bovenaangehaalde brief met
kenmerk 2009Z13596.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Sharon A.M. Dijksma
a
na 1 van 4
Pagi
Datum
Vragen van de leden Karabulut en Jasper van Dijk (beiden SP) aan de
staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Dijksma, en de
Onze referentie
minister voor Wonen, Wijken en Integratie over de bestrijding van segregatie in het
onderwijs. (Ingezonden 7 juli 2009, kenmerk 2009Z13596)
Vraag 1
Wat is uw reactie op de resultaten en aanbevelingen uit het rapport "Vrijheid van
onderwijs: meer mengen, meer keus!" van de Amsterdamse adviesraad `Diversiteit
en Integratie'? 1)
Antwoord
De adviesraad doet in zijn publicatie verschillende aanbevelingen. Het advies is
opgesteld op verzoek van de Amsterdamse onderwijswethouder en aan de gemeente
aangeboden. Het is aan de gemeente Amsterdam om te reageren op de
aanbevelingen van de adviesraad.
Vraag 2
Wat is uw oordeel over het plan van de gemeente Amsterdam om segregatie tegen te
gaan door middel van gemengde voorscholen? Bent u bereid deze aanpak ook in
andere gemeentes aan te bevelen? Zo nee, waarom niet? 2)
Antwoord
Amsterdam ontvangt van OCW een bijdrage voor het inrichten van voor- en
vroegschoolse educatie (VVE) voor doelgroepkinderen om de (taal)achterstand te
verminderen. Doordat een groot deel van deze kinderen van allochtone afkomst is, is
er kans op gesegregeerde voorzieningen in de voorschoolse educatie. Aangezien dat
ongewenst is, waardeer ik het idee van de gemeente Amsterdam om te streven naar
meer gemengde voorscholen.
Het wetsvoorstel Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie (Kamerstukken II
2008/09, nr. 2) stimuleert dat voorschoolse educatie ook in kinderdagverblijven
wordt gegeven. Verder is er in samenwerking met de VNG en betrokken
veldorganisaties een ondersteuningstraject gestart dat partijen helpt bij de
voorbereiding op de nieuwe wet. Daarin wordt ook een handreiking ontwikkeld voor
peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en ouders met het oog op het bestrijden van
segregatie. Goede voorbeelden zullen zeker worden verspreid.
Vraag 3
Bent u bereid te bevorderen dat nieuwe voorscholen aan witte scholen worden
gekoppeld?
Antwoord
Het oprichten van voorschoolse voorzieningen is een zaak van de lokale overheid. Zij
maken de keuze voor fysieke koppeling in bijvoorbeeld een brede school of andere
samenwerkingsverbanden. Wel wordt in het wetsvoorstel Ontwikkelingskansen door
kwaliteit en educatie geregeld dat het college van Burgemeester en wethouders
ervoor moet zorgdragen dat er binnen de gemeente voldoende voorzieningen in
aantal én spreiding zijn waar voorschoolse educatie wordt gegeven. Zie verder het
antwoord op vraag 2 over het ondersteuningstraject bij dit wetsvoorstel.
Vraag 4
Deelt u de mening dat "verbetering van de kwaliteit van zwakke scholen" niet
voldoende is om de segregatie in het onderwijs te bestrijden? Zo nee, hoe verklaart u
Pagina 2 van 4
dat decennia van achterstandenbeleid niet heeft kunnen voorkomen dat de Datum
segregatie in het onderwijs is toegenomen?
Onze referentie
Antwoord
De verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en in het bijzonder de kwaliteit van
zwakke scholen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het bevorderen van
gemengde scholen. Het is echter niet de enige maatregel waarmee ik de
aantrekkelijkheid van scholen, ongeacht hun populatie, vergroot en waarmee ik
scholen ondersteun die te maken hebben met de gevolgen van maatschappelijke
segregatie. Zo investeert het ministerie van OCW in voor- en vroegschoolse educatie,
worden onderwijsachterstanden in het primair en voortgezet onderwijs bestreden,
worden belemmeringen voor stapelen en doorstromen weggenomen en wordt
voortijdig schoolverlaten tegen gegaan. Daarnaast worden gemeenten gestimuleerd
om in samenspraak met de schoolbesturen tot een lokale aanpak van
onderwijssegregatie in het basisonderwijs te komen. Dit kan variëren van het
ondersteunen van ouderinitiatieven tot het meer gereguleerd inschrijven van
leerlingen.
Vraag 5
Hoe verloopt de centrale registratie en plaatsing van leerlingen in de gemeente
Nijmegen? Bent u bereid deze aanpak aan te bevelen bij andere gemeentes? Zo nee,
hoe voorkomt u dat de bestrijding van segregatie uitmondt in vrijblijvendheid?
Antwoord
Uit informatie van de gemeente blijkt dat de centrale aanmelding goed verloopt. Voor
het schooljaar 2009-2010 wordt door de gemeente Nijmegen met een beleidsarme
manier van aanmelden gewerkt, zodat er nog geen effect te meten zal zijn op het
bevorderen van gemengde basisscholen. Vanaf het schooljaar 2010-2011 zal het
aanmeld- en selectiesysteem volledig operationeel zijn, waarna eveneens het effect
op het tegengaan van segregatie in het Nijmeegse basisonderwijs gemeten kan
worden.
Op dit moment is het nog te vroeg om conclusies te trekken over het effect van de
centrale aanmelding van leerlingen op de segregatie op scholen in Nijmegen. Als de
pilot in Nijmegen positief uitpakt, zal dit worden uitgedragen.
Vraag 6
Hoe oordeelt u over het voorstel van de Adviesraad om witte scholen geen
toestemming voor uitbreiding te geven als de school zich niet inspant voor menging?
Hoe oordeelt u over het voorstel om gratis openbaar vervoer te bieden aan leerlingen
in het voortgezet onderwijs die buiten hun wijk naar school gaan, teneinde meer
gemengde scholen te bereiken?
Antwoord
Gemeenten kunnen binnen de kaders van de wetgeving een eigen beleid voeren voor
onderwijshuisvesting en leerlingvervoer. De gemeente kan een dergelijke maatregel
voorstellen in het Lokale Educatieve Overleg en daarover met schoolbesturen
afspraken maken. Het is niet aan mij om te treden in de eigen verantwoordelijkheid
die de gemeenten hebben op het gebied van onderwijshuisvesting en
leerlingenvervoer. Daarom kan ik geen oordeel geven over de voorstellen van de
Adviesraad.
Vraag 7
Deelt u de analyse dat er in Amsterdam "geen werkelijke vrijheid van onderwijs"
bestaat omdat ouders niet meer de gewenste school kunnen kiezen, aangezien zij
Pagina 3 van 4
feitelijk moeten kiezen tussen een witte of een zwarte school? Zo ja, is dit voor u een Datum
extra aanmoediging om met vereende krachten te streven naar gemengde scholen?
Onze referentie
Antwoord
De mening dat er in Amsterdam `geen werkelijke vrijheid van onderwijs' bestaat deel
ik niet. In Amsterdam hebben ouders, evenals in alle andere gemeenten, een vrije
schoolkeuze. Bij de keuze voor een school zullen ouders allerlei afwegingen maken
waaronder mogelijk ook de kwaliteit en de samenstelling van de school. Dit laatste is
voor een aantal ouders de aanleiding om ouderinitiatieven op te zetten om een
verandering aan te brengen in de samenstelling van de schoolpopulatie. Deze
ouderinitiatieven worden landelijk ondersteund door de Stichting Kleurrijke Scholen.
1) Gemeente Amsterdam, Adviesraad `Diversiteit en Integratie': "Vrijheid van
onderwijs: meer mengen, meer keus!".
2) de Volkskrant, 2 juli 2009.
Pagina 4 van 4