Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
Postbus 20018 2500 BJ Den Haag
2500 EA DEN HAAG www.minocw.nl
Onze referentie
PO/BS/150311
Datum 3 september 2009
Betreft informatie aan ouders zeer zwakke scholen
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Het onderwijs op zeer zwakke scholen is
onvoldoende en dat is onacceptabel. Niet alleen het kind op een zeer zwakke
school komt in een moeilijke situatie. De ouder komt voor een afweging: óf een
slechte kwaliteit van onderwijs óf het kind uit de vertrouwde omgeving halen.
Veel ouders kiezen voor behoud van de vertrouwde omgeving. De ouder moet er
dan van op aan kunnen dat het schoolbestuur alles op alles zet om de kwaliteit
snel op peil te brengen. En dat de overheid er op toeziet dat dit gebeurt. Wij
willen de positie van ouders die in deze situatie zitten versterken. Ouders met
kinderen op zeer zwakke scholen moeten goed geïnformeerd worden over de
kwaliteitstekorten en over de voortgang van het verbeterproces. In de eerste
plaats is het de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur de ouders volledig en
tijdig te informeren. Pas als het schoolbestuur in gebreke blijft is het wenselijk dat
de inspectie dit voor de schoolbesturen doet.
In deze brief staan de maatregelen die we nemen om ervoor te zorgen dat ouders
met kinderen op een zeer zwakke school goed geïnformeerd worden. Deze brief
geeft invulling aan een toezegging die is gedaan tijdens het Algemeen Overleg
over zeer zwakke scholen van 3 juni 2009 (Kamerstuk 31 293 nr. 48). Met de
bijlage bij deze brief wordt ook de toezegging tijdens het Algemeen Overleg van
18 maart 2008 (Kamerstuk 31 293 nr. 10) afgedaan.
Informatievoorziening vanuit de overheid
De kwaliteitsonderzoeken van de inspectie zijn openbaar en zijn breed
toegankelijk via de website van de inspectie. De rapporten van de inspectie zijn
geschreven voor de onderwijsprofessionals in de schoolbesturen en de scholen.
Om deze reden zijn de rapporten voor de ouders niet altijd goed te begrijpen. De
inspectie zal op korte termijn van de rapporten over zeer zwakke scholen een
publieksvriendelijke samenvatting gaan maken, en ook deze publiceren via
internet. De medezeggenschapsraden van zeer zwakke scholen worden hierover
geïnformeerd, zoals ze nu ook worden geïnformeerd over de openbaarmaking van
de rapporten. De website van de inspectie zal worden aangepast zodat ouders die
dat wensen via e-mail of sms een waarschuwing krijgen als de inspectie nieuwe
informatie over hun school openbaar maakt. Dit laatste geldt voor alle ouders en
niet alleen voor ouders met kinderen op zeer zwakke scholen.
a
na 1 van 4
Pagi
Goede informatievoorziening vanuit schoolbesturen niet gegarandeerd Datum
We gaan ervan uit dat schoolbesturen hun best doen om ouders met kinderen op
zeer zwakke scholen naar eer en geweten te informeren. Het is echter niet altijd Onze referentie
gegarandeerd dat de informatievoorziening vanuit de schoolbesturen aansluit bij PO/BS/150311
de informatiebehoefte van de ouders. Hier kunnen verschillende verklaringen voor
zijn. Het schoolbestuur kan het oordeel van de inspectie afzwakken omdat het
schoolbestuur het er niet mee eens is of uit angst dat ouders een andere school
voor hun kind zoeken. Ook kan het schoolbestuur handelingsverlegen zijn, omdat
het niet goed weet op welke wijze de ouders het beste kunnen worden betrokken
bij het verbeterproces. Wat de verklaring ook is, het is niet acceptabel wanneer
een ouder niet goed geïnformeerd wordt door het schoolbestuur.
Code goed bestuur: voldoende zekerheid bij zeer zwakke scholen?
Het wetsvoorstel `goed onderwijs, goed bestuur' (Kamerstuk 31828 nr. 2) legt de
verantwoordelijkheid voor `goed bestuur' bij de sector. De sector kan zelf een
code goed bestuur ontwikkelen. De schoolbesturen moeten deze code dan
hanteren volgens het principe van `pas toe of leg uit'. De horizontale
verantwoording en de verantwoording aan de ouders maakt verplicht onderdeel
uit van deze code. De sectorraden in het PO en VO zijn in dit verband bezig de
codes verder te ontwikkelen.
De zelfregulering via een dergelijke code doet recht aan de bestuurlijke
autonomie en zal in veruit de meeste gevallen volstaan. In het geval van zeer
zwakke scholen willen we echter geen enkel risico nemen. Gezien het belang
moet een goede informatievoorziening aan de ouders gewaarborgd zijn. Het
versterken van de informatiepositie van de ouders zal tot gevolg hebben dat de
theorie van `goed bestuur' op een goede wijze in praktijk wordt gebracht. Ouders
worden in positie gebracht om hun rol als horizontale tegenkracht tegen
autonome schoolbesturen adequaat te vervullen.
Inspectieoordelen snel en onverkort naar de ouders
Eerder in deze brief is aangegeven dat de inspectie een publieksvriendelijke
samenvatting van het rapport over een zeer zwakke school openbaar zal maken
via haar website. Om te waarborgen dat ouders deze publieksvriendelijke versie
ook in een vroegtijdig stadium ontvangen, wordt van het schoolbestuur gevraagd
om deze na het oordeel zeer zwak snel en onverkort aan de ouders toe te sturen.
Er moet een op zichzelf staand bericht uitgaan naar de ouders en niet als bijlage
bij een algemene nieuwsbrief o.i.d. De inspectie zal afspraken maken met de
schoolbesturen over de toezending en er ook op toezien dat het gebeurt.
Overigens hebben de ouders zelf ook een verantwoordelijkheid om zich goed te
informeren en ze kunnen zelf ook de website van de inspectie raadplegen.
Wettelijke verplichting: nota van wijziging bij wetsvoorstel goed bestuur
Het is mogelijk dat schoolbesturen de bovengenoemde afspraak niet willen maken
met de inspectie. Om deze reden willen we in de sectorwetten de verplichting
vastleggen dat besturen van zeer zwakke scholen, kort na het oordeel zeer zwak,
het publieksvriendelijke inspectieoordeel aan de ouders toesturen. De wettelijke
verplichting willen we koppelen aan het voornoemde wetsvoorstel goed onderwijs,
goed bestuur, waarin ook de mogelijkheid wordt gecreëerd zeer zwakke scholen
die ernstig of langdurig tekort schieten uiteindelijk te sluiten. Hiertoe zullen we op
korte termijn, voor de plenaire behandeling van het wetsvoorstel, een nota van
Pagina 2 van 4
wijziging indienen. In deze nota zal nader worden ingegaan op de termijn die we Datum
de schoolbesturen willen stellen.
Onze referentie
Toezending inspectieoordeel door de inspectie PO/BS/150311
Door de verplichting op te nemen in de sectorwetten kunnen bekostigingssancties
worden getroffen. Het proces van het opleggen van een bekostigingssanctie duurt
te lang, terwijl het juist de bedoeling is dat de informatie snel bij de ouders is. Om
deze reden willen we, in aanvulling op de verplichting voor schoolbesturen, de
wettelijke mogelijkheid creëren dat de inspectie, na het verlopen van een
wettelijke termijn, zélf de publieksvriendelijke samenvatting aan de ouders stuurt.
Het is in de eerste plaats aan de schoolbesturen de publieksvriendelijke versie
aan de ouders toe te sturen.
de staatssecretarissen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Sharon A.M. Dijksma Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
Pagina 3 van 4
Bijlage I: Informatie voor ouders ten behoeve van de schoolkeuze Datum
Met de ouderorganisaties (LOBO, NKO, Ouders en Coo, VOO) is op 13 mei jl. Onze referentie
uitgebreid stilgestaan bij de informatiewensen, met name ten behoeve van de PO/BS/150311
schoolkeuze, die bij ouders met kinderen in het primair onderwijs leven. Een
faciliteit voor het ontsluiten van `consumenteninformatie' - bijvoorbeeld de
mogelijkheid voor ouders om ervaringen en problemen met het onderwijs op de
school van hun kind uit te wisselen is naar hun oordeel een wenselijke
aanvulling op de beschikbare cijfermatige gegevens van OCW.
Met deze organisaties is afgesproken dat zij na de zomer met voorstellen komen
die stimuleren dat het totale palet aan landelijk beschikbare informatie
(waaronder die van OCW) beter in samenhang wordt ontsloten en vertaald naar
de belevingswereld van ouders. Belangrijk daarbij is wel dat de voorstellen
gedragen worden door alle ouderorganisaties gezamenlijk. Ook dient het
transparant te zijn op welke wijze eventuele adviezen of waardeoordelen op basis
van de gepresenteerde (OCW-)informatie tot stand komen. Uiteraard zal ook de
kosteneffectiviteit van de voorstellen bij de afweging worden betrokken.
Wij gaan ervan uit dat we met hun voorstellen kunnen komen tot een nog betere
informatievoorziening aan ouders. Uw Kamer zal op de hoogte worden gesteld
van de uitkomsten van dit overleg.
Pagina 4 van 4