SGP


02 - 09 - 09 | Verkeersveiligheid in crisispakket

Verkeersveiligheid in crisispakket

De SGP wil dat verkeersveiligheid wordt opgenomen in het 'crisispakket'. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij in het overleg met minister Eurlings van Verkeer. Van der Staaij stelde dat de verkeersonveiligheid jaarlijks zo'n 8 à 9 miljard kost en dat de maatschappelijke kosten als gevolg van de filedruk 'slechts' 2 miljard euro per jaar bedragen. Wat ligt er dan meer voor de hand dan extra geld te investeren in het verbeteren van de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld door wegen aan te passen.

---

AO verkeersveiligheid
2 september 2009
Van der Staaij

Steun en zorg
Voorzitter. Positief dat we over een scala aan maatregelen en acties kunnen spreken waarmee de verkeersveiligheid gediend wordt. En goed dat er nu een eerste concrete uitwerking ligt van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Het toont, dat het thema leeft bij de minister en daarin steunen wij hem graag.

In dit licht maak ik nog wel een opmerking over zijn waardering van de cijfers verkeersveiligheid 2008. De minister is terecht verheugd over de daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 5%. Ik wil daarover niet zuur doen, maar een feit is wel dat het aantal afgelegde kilometers in 2008 ook 5% lager was dan in 2007. Er is in 2008 beduidend minder gereden dan in 2007. Bij een kanteling van de economie kan dit zomaar weer anders zijn. Of bega ik hiermee een denkfout?

Daarnaast blijft het aantal âernstig gewondenâ nog steeds erg hoog; hier is geen sprake van een serieuze dalende trend. Mijns inziens zullen wij op deze wijze nooit de doelstelling van 2020 halen, namelijk maximaal 12.250 ernstig gewonden. Moet hier geen extra impuls komen? Juist ook als ik hierbij de vergrijzing betrek. Hoe dan ook vrees ik dat de vergrijzing een flink deel van de behaalde verkeersveiligheidswinst zal frustreren als we hierop geen stevig aanvullend beleid gaan voeren.
Ik noem hierbij ook de fietsers; hun risico is de afgelopen jaren niet verder gedaald. Juist gelet op de wens om het fietsgebruik verder te stimuleren zijn dit onbevredigende ontwikkelingen.

Crisispakket
Ik wil met het voorgaande maar zeggen, dat we bepaald niet op onze lauweren kunnen gaan rusten. Juist in deze tijden van economische crisis kan het bovendien geen kwaad om te stipuleren, dat investeren in de verkeersveiligheid economisch gezien zeer effectief is. De verkeersonveiligheid kost ieder jaar zoân 8 à 9 miljard euro; die maatschappelijke kosten zijn veel hoger dan de maatschappelijke kosten als gevolg van de filedruk, die hooguit op twee of drie miljard euro uitkomen. Als we dan kijken naar al het geld en de aandacht die wordt gestopt in filebestrijding mag de vraag worden gesteld of we ons dat altijd voldoende realiseren. Misschien moet verkeersveiligheid ook maar in het aangekondigde crisispakket! Gelet op de infrastructurele aanpassingen die nog moeten plaatsvinden ten aanzien van 30- en 60-kmwegen is dit wellicht geen gekke gedachte.

Rouwstoet / drugs
Voorzitter. Ik ga niet alles opsommen waarmee wij tevreden zijn, maar ik maak een uitzondering voor de zorgvuldige wijze waarop de minister werkt aan het tegengaan van het doorsnijden van rouwstoeten. Naar het zich laat aanzien zal de regelgeving voorjaar 2010 gereed zijn en deze voortvarendheid prijzen wij.

Positief zijn wij ook over de ingezette aanpak van drugs in het verkeer, onder meer via de zgn. speekseltester. We hopen dat hieraan zowel in wetstechnisch als in praktisch opzicht met spoed voort gewerkt.

Export
Mijn fractie heeft al vaker gevraagd of we niet méér kunnen doen aan het bevorderen van de verkeersveiligheid in andere landen en continenten. Juist in landen als China of in Afrika is er veel te winnen als het gaat om verkeersveiligheid. Hoe kunnen wij de export van onze kennis bevorderen?
Inmiddels ligt hierover een brief van de minister met daarin een aantal waardevolle activiteiten. Vanuit het veld is er inmiddels op gewezen dat in Nederland meerdere instituten zich bezighouden met het ontwikkelen van kennis ten aanzien van verkeersveiligheid. Is het mogelijk om te komen tot een bundeling van krachten en expertise middels bijvoorbeeld een actief samenwerkingsverband? Van daaruit zou dan efficiënter gewerkt kunnen worden aan de beoogde internationale kennisdeling en het borgen van de gidsfunctie die Nederland heeft op verkeersveiligheidsgebied. Is de minister bereid dit te faciliteren cq. te regisseren? (evt. motie)

Registratie
Van groot belang is de politieregistratie van dodelijke ongevallen. Mede aan de hand daarvan bepalen we ons verkeersveiligheidsbeleid. De minister legt â als het gaat om slachtoffers waarbij alcohol een rol speelt â opnieuw de vinger bij hiaten. De reden hiervoor is dat niet altijd ter plekke wordt geregistreerd door politie én dat wij geen post-mortem onderzoek kennen.
Ik wil dit punt opnieuw opwerpen, omdat dit beperkingen geeft aan mogelijke beleidsmaatregelen. Mijns inziens moet gegarandeerd zijn, dat de politie in beginsel alle verkeersdoden en ernstig gewonden registreert. Hier moet een slag worden gemaakt. In het verleden zijn reeds stappen en pilots aangekondigd t.a.v. de kwaliteit van de gedane registratie. Geldt dit ook de registratiegraad zelf? Wil de minister dit snel oppakken, samen met zijn collegaâs van Justitie/BZK? Ook een verruiming van het post mortem-onderzoek zou wat ons betreft tenminste bespreekbaar moeten zijn.

Dank u wel