SGP
02 - 09 - 09 | Verkeersveiligheid in crisispakket
Verkeersveiligheid in crisispakket
De SGP wil dat verkeersveiligheid wordt opgenomen in het
'crisispakket'. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij in het overleg met
minister Eurlings van Verkeer. Van der Staaij stelde dat de
verkeersonveiligheid jaarlijks zo'n 8 à 9 miljard kost en dat de
maatschappelijke kosten als gevolg van de filedruk 'slechts' 2 miljard
euro per jaar bedragen. Wat ligt er dan meer voor de hand dan extra
geld te investeren in het verbeteren van de verkeersveiligheid,
bijvoorbeeld door wegen aan te passen.
---
AO verkeersveiligheid
2 september 2009
Van der Staaij
Steun en zorg
Voorzitter. Positief dat we over een scala aan maatregelen en acties
kunnen spreken waarmee de verkeersveiligheid gediend wordt. En goed
dat er nu een eerste concrete uitwerking ligt van het Strategisch Plan
Verkeersveiligheid. Het toont, dat het thema leeft bij de minister en
daarin steunen wij hem graag.
In dit licht maak ik nog wel een opmerking over zijn waardering van de
cijfers verkeersveiligheid 2008. De minister is terecht verheugd over
de daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 5%. Ik wil
daarover niet zuur doen, maar een feit is wel dat het aantal afgelegde
kilometers in 2008 ook 5% lager was dan in 2007. Er is in 2008
beduidend minder gereden dan in 2007. Bij een kanteling van de
economie kan dit zomaar weer anders zijn. Of bega ik hiermee een
denkfout?
Daarnaast blijft het aantal âernstig gewondenâ nog steeds erg hoog;
hier is geen sprake van een serieuze dalende trend. Mijns inziens
zullen wij op deze wijze nooit de doelstelling van 2020 halen,
namelijk maximaal 12.250 ernstig gewonden. Moet hier geen extra impuls
komen? Juist ook als ik hierbij de vergrijzing betrek. Hoe dan ook
vrees ik dat de vergrijzing een flink deel van de behaalde
verkeersveiligheidswinst zal frustreren als we hierop geen stevig
aanvullend beleid gaan voeren.
Ik noem hierbij ook de fietsers; hun risico is de afgelopen jaren niet
verder gedaald. Juist gelet op de wens om het fietsgebruik verder te
stimuleren zijn dit onbevredigende ontwikkelingen.
Crisispakket
Ik wil met het voorgaande maar zeggen, dat we bepaald niet op onze
lauweren kunnen gaan rusten. Juist in deze tijden van economische
crisis kan het bovendien geen kwaad om te stipuleren, dat investeren
in de verkeersveiligheid economisch gezien zeer effectief is. De
verkeersonveiligheid kost ieder jaar zoân 8 à 9 miljard euro; die
maatschappelijke kosten zijn veel hoger dan de maatschappelijke kosten
als gevolg van de filedruk, die hooguit op twee of drie miljard euro
uitkomen. Als we dan kijken naar al het geld en de aandacht die wordt
gestopt in filebestrijding mag de vraag worden gesteld of we ons dat
altijd voldoende realiseren. Misschien moet verkeersveiligheid ook
maar in het aangekondigde crisispakket! Gelet op de infrastructurele
aanpassingen die nog moeten plaatsvinden ten aanzien van 30- en
60-kmwegen is dit wellicht geen gekke gedachte.
Rouwstoet / drugs
Voorzitter. Ik ga niet alles opsommen waarmee wij tevreden zijn, maar
ik maak een uitzondering voor de zorgvuldige wijze waarop de minister
werkt aan het tegengaan van het doorsnijden van rouwstoeten. Naar het
zich laat aanzien zal de regelgeving voorjaar 2010 gereed zijn en deze
voortvarendheid prijzen wij.
Positief zijn wij ook over de ingezette aanpak van drugs in het
verkeer, onder meer via de zgn. speekseltester. We hopen dat hieraan
zowel in wetstechnisch als in praktisch opzicht met spoed voort
gewerkt.
Export
Mijn fractie heeft al vaker gevraagd of we niet méér kunnen doen aan
het bevorderen van de verkeersveiligheid in andere landen en
continenten. Juist in landen als China of in Afrika is er veel te
winnen als het gaat om verkeersveiligheid. Hoe kunnen wij de export
van onze kennis bevorderen?
Inmiddels ligt hierover een brief van de minister met daarin een
aantal waardevolle activiteiten. Vanuit het veld is er inmiddels op
gewezen dat in Nederland meerdere instituten zich bezighouden met het
ontwikkelen van kennis ten aanzien van verkeersveiligheid. Is het
mogelijk om te komen tot een bundeling van krachten en expertise
middels bijvoorbeeld een actief samenwerkingsverband? Van daaruit zou
dan efficiënter gewerkt kunnen worden aan de beoogde internationale
kennisdeling en het borgen van de gidsfunctie die Nederland heeft op
verkeersveiligheidsgebied. Is de minister bereid dit te faciliteren
cq. te regisseren? (evt. motie)
Registratie
Van groot belang is de politieregistratie van dodelijke ongevallen.
Mede aan de hand daarvan bepalen we ons verkeersveiligheidsbeleid. De
minister legt â als het gaat om slachtoffers waarbij alcohol een rol
speelt â opnieuw de vinger bij hiaten. De reden hiervoor is dat niet
altijd ter plekke wordt geregistreerd door politie én dat wij geen
post-mortem onderzoek kennen.
Ik wil dit punt opnieuw opwerpen, omdat dit beperkingen geeft aan
mogelijke beleidsmaatregelen. Mijns inziens moet gegarandeerd zijn,
dat de politie in beginsel alle verkeersdoden en ernstig gewonden
registreert. Hier moet een slag worden gemaakt. In het verleden zijn
reeds stappen en pilots aangekondigd t.a.v. de kwaliteit van de gedane
registratie. Geldt dit ook de registratiegraad zelf? Wil de minister
dit snel oppakken, samen met zijn collegaâs van Justitie/BZK? Ook een
verruiming van het post mortem-onderzoek zou wat ons betreft tenminste
bespreekbaar moeten zijn.
Dank u wel