Internationale experts: CO2-afvang en -opslag in Rotterdam mogelijk
03.09.2009
Persbericht Rotterdam Climate Initiative
Grootschalige CO2-afvang, -transport, en -opslag, Carbon Capture
Storage (CCS), is technisch mogelijk in de Rotterdamse haven. Dat
blijkt uit het vandaag verschenen rapport CCS in Rijnmond 2009 van het
Rotterdam Climate Initiative (RCI).
In het rapport is CCS technisch en economisch doorgerekend. De cases
zijn gevalideerd door internationale experts. Technische, financiële
en juridische voorwaarden nodig voor de realisatie van dit CO2-netwerk
staan beschreven. Dat CCS realiseerbaar is blijkt ook uit het animo
van de bedrijven. 9 bedrijven hebben hun plannen voor grootschalige
CO2-afvang demonstratieprojecten laten valideren. Door een tweetal
consortia is een businesscase voor een transport- en opslagonderneming
opgesteld. Voor opstart is wel subsidie nodig.
CCS
Klimaatverandering is een probleem van de gehele maatschappij.
Verminderen van CO2 in de atmosfeer is in ieders belang. Met CCS is
dit op relatief korte termijn in de Rotterdamse haven te realiseren.
Momenteel wordt er al 0,4 miljoen ton CO2 afgevangen en
getransporteerd voor gebruik in de glastuinbouw. Is het uiteindelijke
CO2-netwerk aangelegd dan kan, in 2025, jaarlijks 20 miljoen ton CO2
worden afgevangen. Dit blijkt uit het rapport CCS in Rijnmond 2009.
Het onderzoek naar de mogelijkheden van CCS in Rijnmond startte 3 jaar
geleden onder leiding van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Maarten de
Hoog: "Vandaag trekken we de conclusie dat het technisch haalbaar is
en stellen we technische, juridische en financiële voorwaarden vast.
Het onderzoek heeft al veel bedrijven gemobiliseerd voor CCS. Naast
energie-efficiency en ontwikkeling van duurzame energie zien zij CCS
als verantwoorde tussenoplossing naar duurzame energie. Bedrijven
kunnen zo ook op korte termijn hun bijdrage leveren om CO2 in de
atmosfeer te helpen verlagen".
Validatie
In het rapport staan de doorgerekende cases voor afvang, transport en
opslag van CO2. Afhankelijk van het project bedragen de totale CO2
afvang-, transport- en opslagkosten tussen de 40 en 70 EUR per ton
CO2. Alle cases zijn gevalideerd. De negen aangesloten bedrijven
hebben uitgewerkt tegen welke kosten grootschalige CO2-afvang bij hen
mogelijk is. Deelnemende bedrijven waren onder meer E.on, Electrabel,
Air Liquide, Air Products, Shell, Essent en C-gen. Het Havenbedrijf
Rotterdam heeft in samenwerking met Gaz de France Suez, EBN, TAQA,
Gasunie, OCAP, Wintershall en Stedin de businesscase voor een
transport- en opslagonderneming opgesteld, Het CO2-transport vindt
plaats per buisleiding. Voor transport van CO2 per schip is een
businesscase opgesteld door een consortium bestaande uit Anthony
Veder, Gasunie, Gaz de France Suez en Vopak. De plannen zijn
gevalideerd door externe deskundigen. Zo zijn de CO2-afvangprojecten
gevalideerd door Foster Wheeler, een internationaal opererende
engineering consultant. Kostenberekeningen alsmede het opstellen van
een overall financieel model is uitgevoerd door Climate Change
Capital, financieel adviseur in projecten over transitie naar een
duurzame economie.
Fundament
Ruud Lubbers, kwartiermaker RCI: "Dit CCS-onderzoek is het fundament
voor de realisatie van CCS in Rijnmond. We hebben elk onderdeel
technisch en financieel doorgerekend en laten valideren door
internationale experts. Resultaat is dat de cijfers kloppen en binnen
de verwachte bandbreedte vallen. We kunnen dus verder gaan met de
realisatie van onze plannen."
Ondersteunen
De Europese Commissie subsidieert grootschalige demonstratie projecten
voor CCS. Daarbij stelt zij nationale co-financiering als voorwaarde.
Die co-financiering moeten de bedrijven samen met de nationale
overheid opbrengen. Het RCI heeft de Nederlandse overheid opgeroepen
op korte termijn te beslissen over deze co-financiering.
Realiseren
Het RCI roept de bedrijven op met hun demonstratieprojecten mee te
dingen naar Europese en nationale subsidie. Energiebedrijven E.on en
Electrabel hebben inmiddels deze stap gezet. Hans Smits, directeur
Havenbedrijf Rotterdam: "In de Rotterdamse haven staat veel
energie-intensieve industrie. Bovendien wordt er de komende jaren nog
veel bijgebouwd. Dankzij CCS kan dat met een veel lagere CO2-uistoot.
Juist in nieuwe installaties kun je de techniek toepassen. Naast het
duurzaamheidsaspect hebben we hier de kans om nieuwe hoogwaardige
technologie te ontwikkelen. Dit mogen we in Nederland niet laten
lopen."
Meer informatie
Executive Summary "CO2 Capture, transport and storage in Rotterdam -
report 2009
Brief CCS aan Tweede Kamer
Milieudienst Rijnmond