Milieudienst Rijnmond

Internationale experts: CO2-afvang en -opslag in Rotterdam mogelijk

03.09.2009
Persbericht Rotterdam Climate Initiative

Grootschalige CO2-afvang, -transport, en -opslag, Carbon Capture Storage (CCS), is technisch mogelijk in de Rotterdamse haven. Dat blijkt uit het vandaag verschenen rapport CCS in Rijnmond 2009 van het Rotterdam Climate Initiative (RCI).

In het rapport is CCS technisch en economisch doorgerekend. De cases zijn gevalideerd door internationale experts. Technische, financiële en juridische voorwaarden nodig voor de realisatie van dit CO2-netwerk staan beschreven. Dat CCS realiseerbaar is blijkt ook uit het animo van de bedrijven. 9 bedrijven hebben hun plannen voor grootschalige CO2-afvang demonstratieprojecten laten valideren. Door een tweetal consortia is een businesscase voor een transport- en opslagonderneming opgesteld. Voor opstart is wel subsidie nodig.

CCS

Klimaatverandering is een probleem van de gehele maatschappij. Verminderen van CO2 in de atmosfeer is in ieders belang. Met CCS is dit op relatief korte termijn in de Rotterdamse haven te realiseren. Momenteel wordt er al 0,4 miljoen ton CO2 afgevangen en getransporteerd voor gebruik in de glastuinbouw. Is het uiteindelijke CO2-netwerk aangelegd dan kan, in 2025, jaarlijks 20 miljoen ton CO2 worden afgevangen. Dit blijkt uit het rapport CCS in Rijnmond 2009. Het onderzoek naar de mogelijkheden van CCS in Rijnmond startte 3 jaar geleden onder leiding van de DCMR Milieudienst Rijnmond. Maarten de Hoog: "Vandaag trekken we de conclusie dat het technisch haalbaar is en stellen we technische, juridische en financiële voorwaarden vast. Het onderzoek heeft al veel bedrijven gemobiliseerd voor CCS. Naast energie-efficiency en ontwikkeling van duurzame energie zien zij CCS als verantwoorde tussenoplossing naar duurzame energie. Bedrijven kunnen zo ook op korte termijn hun bijdrage leveren om CO2 in de atmosfeer te helpen verlagen".

Validatie

In het rapport staan de doorgerekende cases voor afvang, transport en opslag van CO2. Afhankelijk van het project bedragen de totale CO2 afvang-, transport- en opslagkosten tussen de 40 en 70 EUR per ton CO2. Alle cases zijn gevalideerd. De negen aangesloten bedrijven hebben uitgewerkt tegen welke kosten grootschalige CO2-afvang bij hen mogelijk is. Deelnemende bedrijven waren onder meer E.on, Electrabel, Air Liquide, Air Products, Shell, Essent en C-gen. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in samenwerking met Gaz de France Suez, EBN, TAQA, Gasunie, OCAP, Wintershall en Stedin de businesscase voor een transport- en opslagonderneming opgesteld, Het CO2-transport vindt plaats per buisleiding. Voor transport van CO2 per schip is een businesscase opgesteld door een consortium bestaande uit Anthony Veder, Gasunie, Gaz de France Suez en Vopak. De plannen zijn gevalideerd door externe deskundigen. Zo zijn de CO2-afvangprojecten gevalideerd door Foster Wheeler, een internationaal opererende engineering consultant. Kostenberekeningen alsmede het opstellen van een overall financieel model is uitgevoerd door Climate Change Capital, financieel adviseur in projecten over transitie naar een duurzame economie.

Fundament

Ruud Lubbers, kwartiermaker RCI: "Dit CCS-onderzoek is het fundament voor de realisatie van CCS in Rijnmond. We hebben elk onderdeel technisch en financieel doorgerekend en laten valideren door internationale experts. Resultaat is dat de cijfers kloppen en binnen de verwachte bandbreedte vallen. We kunnen dus verder gaan met de realisatie van onze plannen."

Ondersteunen

De Europese Commissie subsidieert grootschalige demonstratie projecten voor CCS. Daarbij stelt zij nationale co-financiering als voorwaarde. Die co-financiering moeten de bedrijven samen met de nationale overheid opbrengen. Het RCI heeft de Nederlandse overheid opgeroepen op korte termijn te beslissen over deze co-financiering.

Realiseren

Het RCI roept de bedrijven op met hun demonstratieprojecten mee te dingen naar Europese en nationale subsidie. Energiebedrijven E.on en Electrabel hebben inmiddels deze stap gezet. Hans Smits, directeur Havenbedrijf Rotterdam: "In de Rotterdamse haven staat veel energie-intensieve industrie. Bovendien wordt er de komende jaren nog veel bijgebouwd. Dankzij CCS kan dat met een veel lagere CO2-uistoot. Juist in nieuwe installaties kun je de techniek toepassen. Naast het duurzaamheidsaspect hebben we hier de kans om nieuwe hoogwaardige technologie te ontwikkelen. Dit mogen we in Nederland niet laten lopen."

Meer informatie

Executive Summary "CO2 Capture, transport and storage in Rotterdam - report 2009

Brief CCS aan Tweede Kamer