Definitief Ontwerp kruispunten Diependaalselaan
publicatiedatum: woensdag 2 september 2009
In het Definitief Ontwerp IBP 2010 besteedt het college van
burgemeester en wethouders ruime aandacht aan de wens vanuit de
inspraak om op de Diependaalselaan niet alleen de doorstroming te
verbeteren, maar ook de oversteekbaarheid. Naar aanleiding van alle
wensen stelt het college voor om naast de twee met verkeerslichten
geregelde oversteken uit het voorlopig ontwerp, bij de Eikbosserweg en
de Hilvertsweg, er nog een derde van aan te leggen bij de kruising van
de Diependaalselaan met de Johan de Wittstraat en de Admiraal de
Ruyterlaan. Verder krijgt de bypass langs de rotonde
Diependaalselaan/Kerkelandenlaan in de bocht een plateau met
daaroverheen een zebrapad. Een ander nieuw element is dat onder
invloed van de inspraak in 2010 ook de rotonde
Diependaalselaan/Utrechtseweg wordt aangepast.
De Diependaalselaan heeft straks op zes plekken geregelde oversteken
voor fietsers en voetgangers: op de drie rotondes en op de drie met
verkeerslichten geregelde oversteken. Daarmee is in de visie van b. en
w. een goede balans gevonden tussen de beoogde betere doorstroming van
het autoverkeer op de Diependaalselaan en de oversteekbaarheid voor
het langzaam verkeer.
Invalswegen
Op twee invalswegen projecteert het Definitief Ontwerp nieuwe met
verkeerslichten geregelde fietsoversteken: een op de Utrechtseweg en
een op de Vreelandseweg. Op de N201/Vreelandseweg wordt bij de rotonde
de ontbrekende fiets-/voetgangersoversteek aangelegd tussen de wijk
Kerkelanden en het Havenkwartier. En op de Utrechtseweg komt er een
oversteek met verkeerslichten bij de Maartensdijkseweg.
De twee met verkeerslichten geregelde fietsoversteken op de
invalswegen maken op zich geen deel uit het Integraal
BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. Maar ze sluiten er uitstekend op
aan, omdat ze straks een schakel kunnen vormen in het dynamische
verkeersmanagement, waarmee Hilversum in de toekomst de
verkeersstromen wil geleiden.
Uitvoering
De herinrichting van de kruispunten gebeurt in 2010. Daarbij wordt
meteen het riool vervangen op het wegvak tussen de Eikbosserweg en de
Johan de Wittstraat.
De herinrichting van de acht kruisingen op de Diependaalselaan is
onderdeel van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP).
Dat plan beoogt om de doorstroming van het autoverkeer op de
buitenring te bevorderen en daarmee de bereikbaarheid van heel
Hilversum. Op de website www.hilversumbeterbereikbaar.nl is alle
informatie over de plannen te vinden. Op donderdag 10 september
verschijnen er in deze krant twee pagina's met meer informatie over
het IBP.
Gemeente Hilversum