Gemeente Hilversum

Definitief Ontwerp kruispunten Diependaalselaan

publicatiedatum: woensdag 2 september 2009

In het Definitief Ontwerp IBP 2010 besteedt het college van burgemeester en wethouders ruime aandacht aan de wens vanuit de inspraak om op de Diependaalselaan niet alleen de doorstroming te verbeteren, maar ook de oversteekbaarheid. Naar aanleiding van alle wensen stelt het college voor om naast de twee met verkeerslichten geregelde oversteken uit het voorlopig ontwerp, bij de Eikbosserweg en de Hilvertsweg, er nog een derde van aan te leggen bij de kruising van de Diependaalselaan met de Johan de Wittstraat en de Admiraal de Ruyterlaan. Verder krijgt de bypass langs de rotonde Diependaalselaan/Kerkelandenlaan in de bocht een plateau met daaroverheen een zebrapad. Een ander nieuw element is dat onder invloed van de inspraak in 2010 ook de rotonde
Diependaalselaan/Utrechtseweg wordt aangepast.

De Diependaalselaan heeft straks op zes plekken geregelde oversteken voor fietsers en voetgangers: op de drie rotondes en op de drie met verkeerslichten geregelde oversteken. Daarmee is in de visie van b. en w. een goede balans gevonden tussen de beoogde betere doorstroming van het autoverkeer op de Diependaalselaan en de oversteekbaarheid voor het langzaam verkeer.

Invalswegen
Op twee invalswegen projecteert het Definitief Ontwerp nieuwe met verkeerslichten geregelde fietsoversteken: een op de Utrechtseweg en een op de Vreelandseweg. Op de N201/Vreelandseweg wordt bij de rotonde de ontbrekende fiets-/voetgangersoversteek aangelegd tussen de wijk Kerkelanden en het Havenkwartier. En op de Utrechtseweg komt er een oversteek met verkeerslichten bij de Maartensdijkseweg. De twee met verkeerslichten geregelde fietsoversteken op de invalswegen maken op zich geen deel uit het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. Maar ze sluiten er uitstekend op aan, omdat ze straks een schakel kunnen vormen in het dynamische verkeersmanagement, waarmee Hilversum in de toekomst de verkeersstromen wil geleiden.

Uitvoering
De herinrichting van de kruispunten gebeurt in 2010. Daarbij wordt meteen het riool vervangen op het wegvak tussen de Eikbosserweg en de Johan de Wittstraat.

De herinrichting van de acht kruisingen op de Diependaalselaan is onderdeel van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP). Dat plan beoogt om de doorstroming van het autoverkeer op de buitenring te bevorderen en daarmee de bereikbaarheid van heel Hilversum. Op de website www.hilversumbeterbereikbaar.nl is alle informatie over de plannen te vinden. Op donderdag 10 september verschijnen er in deze krant twee pagina's met meer informatie over het IBP.