Kan de Meststoffenwet gemist worden? Een studie naar de mogelijkheden en
wenselijkheid van integratie van de Meststoffenwet in de Wet milieubeheer
Datum: 03 september 2009
Promotie: J.J.J. de Rooij, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Kan de Meststoffenwet gemist worden? Een studie naar de
mogelijkheden en wenselijkheid van integratie van de Meststoffenwet in
de Wet milieubeheer
Promotor(s): prof.dr. D.W. Bruil
Faculteit: Rechtsgeleerdheid
Integratie Meststoffenwet in Wet Milieubeheer is mogelijk
De Meststoffenwet kan prima geïntegreerd worden in de Wet
milieubeheer, aldus promovendus Joost de Rooij. Aan het samenvoegen
zijn bovendien vooral voordelen verbonden, procedureel en met name
materieel.
De schaalvergroting in de Nederlandse landbouw, in het bijzonder de
intensieve veehouderij, heeft geleid tot een aantal milieuproblemen.
De verschillende milieuwetten de zich hierop richten komen van
verschillende departementen. De Meststoffenwet valt onder het
Ministerie van LNV, terwijl de Wet milieubeheer (en daarmee de Wet
ammoniak en veehouderij en de Wet geurhinder en veehouderij) onder het
Ministerie van VROM valt.
Joost de Rooij onderzocht of meer samenhang bereikt kan worden tussen
de Meststoffenwet en de Wet milieubeheer, bij voorkeur door integratie
(als meest vergaande vorm, naast coördinatie en harmonisatie). Dat
blijkt inderdaad mogelijk.
In het kader van zijn onderzoek onderscheidt DeRooij het
instrumentarium van de Meststoffenwet in a) de gebruiksnormen en b) de
uitbreidingsverboden. Voor wat betreft de gebruiksnormen gaat het om
avv's - opname in de Wm-vergunning is niet wenselijk (met name omdat
landbouwgronden niet tot de inrichting behoren) - die relatief
onbekend zijn in de Wet milieubeheer. Een aanpassing van de wet is
mogelijk, waarna de avv's kunnen worden opgenomen in artikel 8.40
AMvB's of gebaseerd worden op hoofdstuk 9 of 11 Wet milieubeheer. De
uitbreidingsverboden dienen eveneens een nieuwe formeelwettelijke
basis te krijgen (omdat het gaat om milieueffecten die de individuele
inrichting overstijgen), vergelijkbaar aan artikel 16a van de Wet
milieubeheer (de emissierechten), en kunnen daarna via de
Wm-vergunningen concreet gestalte krijgen. Dit systeem is tot op
zekere hoogte vergelijkbaar met de Interimwet ammoniak en veehouderij
uit de tweede helft van de jaren negentig. De controle op de naleving
van de gebruiksnormen en uitbreidingsverboden dient met name via de
(omvangrijke) administratie plaats te vinden. Nu aan bepaalde, aan
integratie te stellen, eisen wordt voldaan, luidt de conclusie dat
integratie inderdaad mogelijk is.
Joost de Rooij (Roosendaal, 1972) studeerde Nederlands Recht aan de
Universiteit van Tilburg. Hij promoveert bij de Faculteit
Rechtsgeleerdheid van de RUG. De Rooij werkt als vennoot bij Linssen
cs advocaten.
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2009 11:39
Rijksuniversiteit Groningen