Innovation at large. Team and project performance in complex new product
development
Datum: 03 september 2009
Promotie: mw. J.E.M. Schönrok, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Proefschrift: Innovation at large. Team and project performance in
complex new product development
Promotor(s): prof.dr.ir. J.M.L. van Engelen, prof.dr. R.T.A.J.
Leenders, prof.dr. J. Kratzer
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
Complex project gebaat bij gematigde teamcommunicatie
Als gevolg van de toenemende complexiteit van nieuwe
productontwikkeling (NPD) worden steeds meer multiorganisatie-,
multiteamprojecten (MOMT-projecten) gevormd, maar veel van deze
projecten mislukken nog steeds. Een zeer lage of hoge
communicatiefrequentie binnen en tussen teams blijkt de `performance'
niet ten goede te komen, zo blijkt uit onderzoek van Johanna Schönrok.
Een toenemende complexiteit van een project zou volgens haar niet
gepaard moeten gaan met een toenemende communicatiefrequentie.
Omdat veel projecten met betrekking tot complexe nieuwe
productontwikkeling nog steeds mislukken is er meer kennis nodig over
de invloeden op de performance binnen en van dergelijke projecten.
Johanna Schönrok heeft deze invloeden op twee niveaus bestudeerd, het
lokale en het mondiale niveau. Hoe kunnen de vele verschillende teams
onafhankelijk van elkaar (teamperformance) en in samenwerking met
elkaar (projectperformance) goed presteren? Daarbij staat de
probleemoplossende communicatie binnen en tussen teams centraal. Naar
verwachting is dit van invloed op de performance en is dit afhankelijk
van verschillende ontwerpprincipes die de informatiestroom
structureren en faciliteren. Schönrok onderzocht verschillende
relevante variabelen met een (in)directe invloed op de team- en
projectperformance. In tegenstelling tot de meeste andere onderzoeken
waarin een globale performancemaatstaf wordt toegepast, wordt
performance hier gemeten door middel van twee dimensies die de
typische uitdagingen vertegenwoordigen van NPD-projecten - te weten
voldoen aan productspecificaties en -eisen (effectiviteit) en op tijd
en binnen budget leveren (efficiëntie) - teneinde de differentiële
relaties zichtbaar te maken.
Johanna Schönrok (Duitsland, 1976) studeerde Educational Science aan
de Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg en verrichtte haar
onderzoek bij de afdeling Innovation Management & Strategy van de
Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Ze werkt nu als Research Director
Growth Management aan het Strascheg Institute for Innovation and
Entrepreneurship aan de European Business School in Duitsland.
Laatst gewijzigd: 20 augustus 2009 12:37
Rijksuniversiteit Groningen