Datum 2 september 2009 Uw brief
Betreft voortgang vermindering regeldruk VWS
Inleiding
Graag willen wij u informeren over de voortgang van de merkbare vermindering
van de regeldruk op VWS-terrein. Op 18 november 2008 (Tweede Kamer;
vergaderjaar 20082009; 29 515; nr. 271) stuurden wij u de aanpak van VWS
voor deze kabinetsperiode.
In het Algemeen Overleg dat de vaste commissie voor Financiën en voor
Economische Zaken op 17 december 2008 met de coördinerende
staatssecretarissen voor regeldruk hebben gevoerd, is onze aanpak aan de orde
geweest. Hierbij kwam onder meer naar voren dat de aanpak van VWS
ontoereikend zou zijn. In het wetgevingsoverleg over het jaarverslag 2008 van
VWS met de vaste commissie voor VWS op 11 juni 2009 hebben wij de stand van
zaken tot dat moment mondeling toegelicht. Mede in het verlengde van de
voorjaarsrapportage regeldruk van het kabinet, willen wij u verder informeren
over de voortgang van de aanpak van regeldruk op VWS-terrein. In deze brief
gaan we ook in op de vier toezeggingen ten aanzien van regeldruk gedaan op 11
juni 2009 in het wetgevingsoverleg.
Administratieve lasten
Ten opzichte van de brief van 18 november 2008 heeft VWS een stap voorwaarts
gemaakt. Dit betreft zowel de aandacht voor regeldruk bij beleidsontwikkeling als
het effect op de administratieve lasten van voorgenomen en gerealiseerde
maatregelen. In een recent gevoerd bestuurlijk overleg met Actal heeft het
College dan ook aangegeven verheugd te zijn over deze vooruitgang. Er zijn
zodanige stappen gezet dat wij verwachten een convenant met Actal te sluiten om
per 1 januari 2010 de voorafgaande toetsing om te zetten in een
steekproefsgewijze analyse achteraf.
Cijferbeeld
Op dit moment tellen de maatregelen op tot een vermindering van de
administratieve lasten voor bedrijven van 32%, terwijl de vermindering op het
terrein van burgers circa 26% in uren en meer dan 80% in kosten bedraagt. Een
mooie tussenstand, maar tegelijkertijd zullen de ook door uw Kamer wenselijk
geachte maatregelen gericht op vergroting van transparantie en kwaliteit gepaard
kunnen gaan met de verhoging van de regeldruk. Pagina 1 van 11
In het wetgevingsoverleg hebben we aangegeven dat een deel van de extra Ons kenmerk
reductie (het surplus boven de taakstelling) dient om deze beleidsprioriteiten met WJZ-SWW 2947469
oplopende administratieve lasten te compenseren. Het gaat onder meer om de
invoering van kwaliteitsprotocollen en het transparant maken van de kwaliteit van
eerstelijnsvoorzieningen. In het wetgevingsoverleg hebben wij toegezegd in de
miljoenennota 2010 aan te geven welk deel van de extra zes procent reductie
wordt ingezet om de taakstelling van VWS te verhogen. Ons beleid blijft er op
gericht dat met zo min mogelijk regeldruk te doen en zoveel mogelijk aansluiting
te zoeken bij bestaande informatiestromen- en uitwisseling.
Waar overigens aanvankelijk het beeld leefde dat het wetsvoorstel cliëntenrechten
zorg tot een aanmerkelijke verzwaring van de administratieve lasten en
nalevingskosten zou leiden, kan nu worden gemeld dat daarvan geen sprake is.
Juist omdat er bij de mogelijke opties sprake was van veel administratieve lasten,
hebben wij gekozen voor het minst belastende alternatief.
Cijferbeeld administratieve lasten VWS per 1-8-2009
Bedrijven
nulmeting1 Reductie eindbeeld
stand van zaken x 1 miljoen x 1 miljoen in % x 1 miljoen
november 2008 452 118 26,2% 334
augustus 2009 452 145 32,2% 307
Burgers
Tijd nulmeting reductie2 eindbeeld
2011
stand van zaken x 1000 uur x 1000 uur in % x 1000 uur
augustus 2009 14.748 3.816 25,9% 10.931
Out-of-pocket nulmeting reductie eindbeeld
kosten 2011
stand van zaken x 1000 x 1000 in % x 1000
augustus 2009 1.939 1.681 86,7% 258
Als op het sociaal-fiscale terrein de loonsomheffing wordt vereenvoudigd, neemt
de vermindering van de administratieve lasten voor bedrijven nog verder toe.
Met de vaste commissie voor VWS zijn we het eens dat niet alleen de overheid,
maar ook zorgaanbieders en zorgverzekeraars een taak hebben de regeldruk
binnen de eigen organisatie en sector merkbaar te verminderen. Dit omdat
regeldruk niet alleen van de overheid, maar ook van de sector zelf afkomstig is.
In onze contacten stimuleren we zorgaanbieders en zorgverzekeraars op dit
terrein actief te zijn.
Horeca
In goed overleg met alle stakeholders is een wijziging van de Drank- en
Horecawet opgesteld en ingediend. Wij verwachten dat hierdoor veel bestaande
Pagina 2 van 11
1 Nulmeting AL bedrijven per 1 maart 2007
2 Gecontinueerde stand van de nulmeting AL burgers met peildatum 31-12-2002
irritaties in de horeca weggenomen worden. De vergunningverlening zal merkbaar Ons kenmerk
worden vereenvoudigd. De administratieve lasten voor ondernemers dalen met WJZ-SWW 2947469
bijna 28%: van de 1,61 miljoen aan administratieve lasten worden er ca. 0,45
miljoen weggenomen.
Voor verdere vermindering van administratieve c.q. beleefde lasten zijn de
mogelijkheden binnen de reikwijdte van regelgeving van VWS uitgeput. Een deel
van het ongenoegen van de sector horeca komt voort uit de regeldruk van
wettelijke bepalingen buiten het VWS-terrein. Uiteraard zullen wij kijken of we
desondanks een bijdrage kunnen leveren aan het wegnemen van deze irritaties.
Zo is VWS betrokken bij een traject om vanuit het oogpunt van de horeca-
ondernemer3 de lasten aan te pakken en heeft zich bereid verklaard voorop te
lopen bij de ontwikkeling van digitalisering.
Zorgverzekeringswet
Begin dit jaar stemde uw Kamer in met een wijziging van de Zorgverzekeringswet.
Door deze wijziging wordt het mogelijk gemaakt om via werkgevers van
wanbetalers door loonbeslag achterstallige premies te innen.
De Commissie Regeldruk Bedrijven (Wientjes) heeft dit voorstel negatief
beoordeeld vanwege de extra regeldruk voor werkgevers. Het wetsvoorstel is er
evenwel op gericht de druk van een andere groep ondernemers
- zorgverzekeraars - te verlichten omtrent hun inspanningen om de premies te
innen. Bij het wetsvoorstel is een goede afweging gemaakt tussen het belang van
de individuele werkgevers en het publieke belang. Er is een oplossing gekozen die
effectief en efficiënt kan worden uitgevoerd en zo min mogelijk belastend is voor
anderen dan wanbetalers. Hiermee willen wij aangeven dat verhoging van de
lastendruk op het ene niveau gezien kan worden als een verlaging van de
lastendruk op het andere.
WTZi
In de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) is nu nog geregeld dat instellingen die
gelden willen ontvangen vanuit de Zorgverzekeringswet en de AWBZ, een
toelating nodig hebben.
In het wetsvoorstel cliëntenrechten zorg (Wcz), waarin de WTZi zal opgaan, wordt
de huidige toelating vervangen door een registratie van alle zorgaanbieders. Dit
zorgt op korte termijn voor een gelijk speelveld voor alle zorgaanbieders. De
registratie stelt vooraf geen eisen aan de zorgaanbieder.
Voor de zorgaanbieder gaat geen actieve registratieplicht gelden, omdat het
register wordt gevuld vanuit bestaande gegevensbronnen, zoals het
Handelsregister en de Belastingdienst deze al hebben. Verantwoording over de
uitgaven en transparantie-eisen met betrekking tot goed bestuur vindt achteraf
plaats, zoals dat ook nu het geval is.
Wet uitbreiding bestuurlijke handhaving volksgezondheidswetgeving
(WUBHV)
In het kader van de Wet uitbreiding bestuurlijke handhaving
volksgezondheidswetgeving (WUBHV) worden privéklinieken en particuliere
verzorgings- en verpleeghuizen verplicht tot inschrijving in een daartoe bestemd
register, dat binnenkort wordt opgeleverd.
Pagina 3 van 11
3 Vanuit EZ is het project casusadoptie gestart. Uitgangspunt is om vanuit een specifieke doelgroep lasten
in beeld te brengen en deze te reduceren. Eén van de aandachtsgebieden is de `horeca'.
Om te anticiperen op administratieve lastenverlichting wordt de inschrijving in dit Ons kenmerk
register gedaan op basis van een vooringevuld (elektronisch) formulier. Deze WJZ-SWW 2947469
vooringevulde gegevens komen uit het Handelsregister.
VWS werkt aan een systeem om VWS- registraties aan te sluiten op het
Handelsregister, dat een basisregistratie is geworden. Op termijn zullen
basisgegevens, zoals adresgegevens, automatisch uit het Handelsregister naar
VWS- registers worden gestuurd, waardoor het aantal administratieve handelingen
aanzienlijk wordt beperkt. Het serviceniveau naar toe wordt met de
ingebruikname van het stelsel van basisregistraties verder vergroot.
AWBZ
Aan uw Kamer is op 28 augustus 2007 het actieplan "Eenvoud in uitvoering"
gestuurd (Tweede Kamer; vergaderjaar 2006 2007; 30 597; nr. 12). In het
wetgevingsoverleg op 11 juni 2009 is toegezegd een update van dit plan te geven.
De ontwikkelingen en de voortgang worden hieronder gegeven. Deze
ontwikkelingen dragen bij aan een oplossing van de door het kabinet
geïdentificeerde top 10 knelpunten in dienstverlening voor burgers en
zorgprofessionals.
AWBZ brede zorgregistratie
De investeringen die door de vorige kabinetten zijn gedaan in de AWBZ- brede
zorgregistratie (AZR) vertalen zich nu in het verminderen van administratieve
handelingen en de verbetering van de kwaliteit van informatie-uitwisseling bij
AWBZ-zorgaanbieders, Centrum voor Indicatiestelling Zorg (CIZ), zorgkantoren en
cliënten. Hierdoor is het mogelijk in deze kabinetsperiode de administratieve
lasten met 30 miljoen extra te verlagen. Alle papieren BZ-formulieren die nodig
zijn voor melden aanvang zorg, mutaties in de zorg en beëindigen van de zorg zijn
binnenkort verleden tijd. Zorgaanbieders, CIZ en zorgkantoren doen deze
administratieve handelingen nu digitaal. Er wordt geen tijd meer verloren aan het
handmatig overnemen en controleren van gegevens. Door het hergebruik van
gegevens neemt de kwaliteit en betrouwbaarheid van de registraties toe. De
registraties bevatten minder fouten en zijn direct beschikbaar voor de
ketenpartners. Hiervan profiteren zorgprofessionals, maar uiteraard ook cliënten
zoals chronisch zieken en gehandicapten.
Verdere ontwikkeling en verbetering van de AZR
Belangrijk bij bovenstaande ontwikkeling is dat het gaat om informatie op
cliëntniveau. Hierdoor is de AZR al voorbereid op de invoering van de
cliëntvolgende bekostiging die vanaf 2009 door de invoering van de
zorgzwaartebekostiging wordt ingevoerd. De werkprocessen van de ketenpartners
zijn door de AZR beter op elkaar aangesloten. Een positief effect hiervan is dat
handelingen voor de eigen bedrijfsvoering ook gebruikt kunnen worden in de
uitwisseling van gegevens in de keten. In 2009 worden met behulp van de AZR de
intramurale non-indicaties weggewerkt en het burgerservicenummer (BSN)
ingevoerd.
Er is een gezond draagvlak bij de ketenpartners om de AZR verder te ontwikkelen.
Voor de korte termijn gaat het erom dat de AZR betrouwbare informatie levert
voor het declareren van zorg. Hiertoe wordt een nieuwe standaard ontwikkeld.
Een ander traject is meer technisch van aard: het moderniseren van de wijze
waarop het berichtenverkeer tussen de ketenpartners verloopt. In de vorm van Pagina 4 van 11
een pilot wordt nog in 2009 ervaring opgedaan met een centraal schakelpunt voor Ons kenmerk
het verwerken en routeren van de AZR berichten. WJZ-SWW 2947469
Meer gebruik van mogelijkheden ICT-innovaties
Registratie, formulieren c.q. administratieve handelingen blijven nodig. Voor een
goede toepassing van de bestaande regels c.q. het gebruik van collectieve
voorzieningen is het immers nodig om te weten of hier terecht een beroep op
wordt gedaan. ICT is een belangrijk instrument om de zorg in de toekomst
kwalitatief hoogwaardig, doelmatig en efficiënt te organiseren. Wij willen de
handen van de professional aan het bed en de toepassing van ICT levert daaraan
een bijdrage. Zo kan de administratieve belasting van professionals worden
verminderd en voorkomen dat cliënten meerdere keren dezelfde informatie
moeten verstrekken. Een goed voorbeeld hiervan is het Elektronisch Cliënten
Dossier (ECD4), waar steeds meer instellingen mee aan de slag zijn gegaan.
E-awarenss
Uit onderzoek is gebleken dat vooral bestuurders in de verpleeg- en
verzorgingshuizen zich nog onvoldoende bewust zijn van de mogelijkheden die
ICT-toepassingen kunnen bieden. Ook op dit terrein is een verdergaande
professionalisering mogelijk. Daarom heeft VWS het initiatief genomen om in het
kader van het programma "Maatschappelijke Sectoren en ICT" (M&ICT) een "e-
awareness" project te laten uitvoeren, speciaal gericht op bestuurders in de care.
Hiermee kunnen bestuurders niet alleen kennisnemen van ICT-toepassingen,
maar krijgen ze instrumenten aangereikt om keuzes te maken voor de eigen
organisatie en bedrijfsvoering. De in dit kader georganiseerde workshops zijn
positief ontvangen. In het wetgevingsoverleg hebben we toegezegd
zorgaanbieders te stimuleren de eigen regeldruk te verminderen. Door nog dit jaar
één of meer projecten op dit terrein uit te voeren, stimuleren we een goede en
slimme inzet van ICT-toepassingen voor het merkbaar verminderen van de
administratieve belasting. Dit draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van
de zorg: de continuïteit van de zorg wordt verbeterd en fouten worden vermeden.
Inmiddels is ook BZK bij dit traject aangehaakt en wordt gezamenlijk bekeken wat
nodig is om dit initiatief verder uit te bouwen.
Herkenning/doorbreken van knelpunten in de administratieve lasten
Op dit moment bestaan er al diverse mogelijkheden voor cliënten en professionals
om suggesties te doen over hoe de administratieve lasten verder kunnen worden
beperkt. Zo bestaan er meldpunten bij de ministeries van VWS, BZK en
EZ/Financiën, waar cliënten en professionals melding kunnen doen over
disproportionele administratieve lasten en ook verbetersuggesties kunnen geven.
Dit heeft heel wat bruikbare reacties opgeleverd van de (beleefde) administratieve
lasten. Deze reacties worden of zijn gebruikt bij verdere ontwikkelingen.
Vereenvoudiging verantwoording
Met ingang van het verslagjaar 2007 vullen alle zorginstellingen het jaardocument
maatschappelijke verantwoording in. Daarmee is een einde gekomen aan een
pilotperiode van enkele jaren waarbij een groot aantal instellingen hebben
proefgedraaid met dit nieuwe verantwoordingsdocument. Het document is
zorgbreed opgezet en integreert alle verschillende bestaande
4 Het ECD heeft als doel de kwaliteit en kwantiteit van de zorg in de bedrijfsvoering met
elkaar te verbinden. Het ECD biedt een integrale oplossing om flexibel in te kunnen spelen Pagina 5 van 11
op de wensen van de cliënten, aan te kunnen tonen dat afspraken met cliënten worden
nagekomen, en personeel optimaal te kunnen inzetten.
verantwoordingsverplichtingen van zorginstellingen. Uit de evaluatie is gebleken Ons kenmerk
dat instellingen goed uit de voeten kunnen met het nieuwe jaardocument. WJZ-SWW 2947469
Bovendien laat het onderzoek een forse reductie zien in administratieve lasten. De
inhoud van het jaardocument zal naar verwachting grotendeels stabiel blijven. Om
in de toekomst nog meer administratieve lastenvermindering te bereiken, wordt
onderzocht of gegevens rechtstreeks vanuit de instellingsadministraties "afgetapt"
kunnen worden (volgens XBRL), zodat instellingen deze gegevens niet meer zelf
hoeven te verzamelen en te leveren.
Uitvoering en inkoopbeleid door zorgkantoren verbeteren
Met de zorgkantoren worden afspraken gemaakt die eenvoud in uitvoering
betreffen. Het betreft een helder inkoop- en contracteerbeleid en het uniformeren
en minimaliseren van informatie-uitvraag. Over de versnelling van het
inkoopproces zijn in mei 2009 afspraken gemaakt tussen met ZN, VWS en de NZa.
Dit betekent dat de NZA- beleidsregels deze zomer kunnen volgen en in november
2009 het inkoopproces Zorgkantoren/NZA is afgerond.
Wat het aansluiten van het inkooppproces op de cliëntwensen betreft: hier is in de
concessieverlening AWBZ-uitvoering rekening mee gehouden en dit is opgenomen
in de inkoopleidraad ZN ten behoeve van 2010.
Vereenvoudiging van de indicatiestelling AWBZ
Over de vereenvoudiging van de indicatiestelling AWBZ is 7 juli 2008 een brief aan
de Tweede Kamer gezonden (Kamerstukken II 2007/08, 26631/30597, nr. 268),
waarin de Kamer onder andere is geïnformeerd over de uitkomsten van de diverse
pilots en het daaraan verbonden beleidsstandpunt van de staatssecretaris.
Het beleid is er op gericht om uit te gaan van vertrouwen in de zorgprofessional
en de zorgaanbieder en van daaruit overbodige bureaucratie in de indicatiestelling
te bestrijden én de dienstverlening aan individuele cliënten te verbeteren5. In dit
kader zijn vooral van belang de pilots flexibilisering werkprocessen van het CIZ
(FWP), het geven van een indicatieadvies door de huisartsenvoorziening en
wijkverpleegkundigen en het gedetacheerd werken in gezondheidscentra.
Flexibilisering werkprocessen (FWP)
Het is de bedoeling de zorgaanbieder en/of de zorgprofessional actief te betrekken
bij het proces van de indicatiestelling AWBZ. Dit kan door zoveel mogelijk gebruik
te maken van de kennis die bij de zorgaanbieder of de zorgprofessional over een
cliënt aanwezig is. Zo kan voorkomen worden dat bij de cliënt meerdere keren
gegevens moeten worden uitgevraagd. Uiteindelijk weet de klant sneller waar hij
aan toe is, de doorlooptijden van een aanvraag kunnen worden teruggebracht en
de zorg kan sneller worden ingezet. Door dit proces te ondersteunen met een
nieuwe aanmeldfunctionaliteit, die nog verder wordt doorontwikkeld, kan de
zorgprofessional en/of de zorgaanbieder die daaraan wil meewerken een
indicatieadvies geven, dat door het CIZ na een (steekproefsgewijze) toets
omgezet kan worden in een indicatiebesluit. Er moet door de zorgaanbieders en
professionals nog wel een slag gemaakt worden in de volledige en correcte
invulling van de minimale gegevensset. Hierin wordt door het CIZ geïnvesteerd
door middel van scholingsaanbod, relatiebeheer en het opzetten van een
kennisinfrastructuur. De landelijke uitrol is door het CIZ gestart. In 2008 maakten
al 1.279 instellingen gebruik van de digitale aanmeldfunctionaliteit, wat leidde tot
Pagina 6 van 11
5 Het zullen vooral chronisch zieken, gehandicapten en ouderen zijn die deze verbetering zullen ervaren.
Hiermee wordt mede invulling gegeven aan één van de top 10 knelpunten, de verbetering van dienstverlening.
bijna 150.000 indicatieadviezen. Voor dit jaar gaat het om gemiddeld circa 32.000 Ons kenmerk
indicatieadviezen per maand. WJZ-SWW 2947469
Huisartsen en wijkverpleegkundigen
Gebleken is dat huisartsen geen animo hebben voor het geven van een
indicatieadvies in een complexe cliëntsituatie. Integendeel, zij willen graag dat het
CIZ daarvoor de indicatiestelling blijft doen en wensen daarin geen actieve rol te
spelen. Dit ligt anders voor de veel meer voorkomende eenvoudige cliënt-situaties
in de huisartsenvoorziening. De praktijkondersteuner van de huisarts kan
vraaggestuurd, met behulp van de digitale aanmeld-functionaliteit een eenvoudig
indicatieadvies opstellen. Ook de wijkverpleegkundige kan hiervan gebruik maken
en al doende een actieve rol krijgen in het indicatieproces. Ook hiervoor is verdere
scholing en instructie noodzakelijk. De werkwijze van de
standaardindicatieprotocollen (SIP) en de spoedprocedure worden door de
huisartsen gewaardeerd, maar deze werkwijze is nog niet door alle huisartsen
"verinnerlijkt". Het CIZ heeft, in samenwerking met de LHV, die werkwijze
gepromoot en gestimuleerd. Vorig jaar hebben huisartsen in hun praktijk een
hulpmiddel daartoe ontvangen. Overigens is in de praktijk al gebleken dat veel
huisartsen er ook voor kiezen om de cliënt door te sturen naar de zorgaanbieder
die vervolgens de SIP invult.
Gedetacheerd werken in gezondheidszorgcentra
Het gedetacheerd werken van indicatiestellers van het CIZ in de
gezondheidszorgcentra leidt tot een verbetering van de dienstverlening aan de
cliënt, tot een vereenvoudiging en versnelling van het proces van indicatiestelling
en tot een betere en snellere afstemming in de keten (van de eerste lijn). De
doelstelling voor dit jaar is om in vierentwintig grote gezondheidscentra
medewerkers van het CIZ te detacheren.
Landelijk informatienummer
Vanaf november 2008 is geleidelijk een landelijk 0900-nummer de lucht ingegaan
als algemene informatievoorziening aan klanten over de aanspraak AWBZ
onderscheidenlijk de Zvw/Wmo. Dit nummer is vooral bedoeld voor diegenen die
zich de eerste keer bij het CIZ melden of informatie wensen omtrent de gevolgen
van de pakketmaatregelen. Zo kan een situatie "van het kastje naar de muur"
voor cliënten zoveel mogelijk worden voorkomen.
Stroomlijning indicatieprocessen
Mensen die aangewezen zijn op regelingen uit verschillende domeinen (onder
meer gehandicapten en ouderen die een beroep doen op zowel de zorg als de
sociale zekerheid) moeten veel formulieren invullen en zijn veel tijd kwijt met het
aanvragen van voorzieningen. Vaak moeten zij dezelfde gegevens bij
verschillende instanties aanleveren. Om deze reden is VWS samen met het
ministerie van SZW gestart met het Programma Stroomlijning Indicatieprocessen
in Zorg en Sociale Zekerheid (STIP).
Het programma bestaat uit drie projecten:
1. Het webloket www.regelhulp.nl, met publieksinformatie over de
indicatieprocessen in zorg en sociale zekerheid en de mogelijkheid om
voorzieningen meteen digitaal aan te vragen. Via deze website kan de cliënt
met één formulier meerdere voorzieningen tegelijk aanvragen bij het CIZ, UWV
en een groeiend aantal gemeenten. Doel is de cliënt integraal te bedienen, met Pagina 7 van 11
minder loketten en minder gegevensuitvraag. Regelhulp is benoemd als één
van de zes voorbeeldprojecten van het Nationaal Uitvoeringsprogramma Ons kenmerk
Dienstverlening en e-overheid. In mei 2009 bezochten meer dan 16.000 WJZ-SWW 2947469
bezoekers de website. Het voornemen is om in 2010 alle gemeenten via
Regelhulp bereikbaar te maken. Eind 2009 start een proef met de
Gemeenschappelijke Machtigingsvoorziening (GMV), zodat clienten een
familielid of hulpverlener kunnen machtigen om een aanvraag via Regelhulp te
doen.
2. In het project Gezamenlijke Beoordeling wordt de samenwerking in de
uitvoeringspraktijk van de indicatiestelling getest. In twee pilots (Leeuwarden
en Doetinchem) hebben CIZ, UWV en gemeenten samengewerkt. Kern van de
pilot-werkwijze was dat de cliënt die mogelijk voor voorzieningen van elk van
deze organisaties in aanmerking komt, door projectmedewerkers van de
organisaties gezamenlijk (op één locatie) wordt geholpen. De cliënt hoeft zich
dan niet op drie locaties te melden om zijn verhaal steeds opnieuw te doen.
Uit tussentijdse resultaten blijkt dat in 57% van de gevallen geen sprake meer
is van dubbele gegevensuitvraag. Deze resultaten zijn aanleiding om op 20
proeflocaties in het land de Gezamenlijke Beoordeling verder vorm te geven.
Zodat de cliënt met een meervoudige of complexe hulpvraag in de keten van
werk, inkomen, zorg en welzijn snel, proactief en integraal wordt geholpen. De
regeldruk van deze cliënt wordt hierdoor daadwerkelijk minder.
3. Het project Indicatiedossier moet ervoor zorgen dat cliëntgegevens die
aanwezig zijn bij de ene organisatie, hergebruikt kunnen worden door andere
organisaties, zodat cliënten niet steeds dezelfde gegevens hoeven aan te
leveren. Na inventarisatie is er inmiddels een set gegevens vastgesteld, die
door minstens twee indicatieorganisaties wordt gebruikt. Tevens is onderzocht
welke gegevens op korte termijn geschikt zijn om voor uitwisseling in
aanmerking te komen. Vanuit SZW wordt een traject gestart om wet- en
regelgeving aan te passen.
Beleidswijzigingen en communicatie
Cliënten dienen tijdig en goed geïnformeerd te worden over op stapel staande
wijzigingen in regelgeving bijvoorbeeld in brieven die ze (hierover) krijgen van
uitvoeringsorganisaties. Het afgelopen najaar is veel voorlichting gegeven over de
pakketmaatregelen die per 1 januari 2009 van kracht zijn geworden. Hierover is
geregeld overleg geweest met cliënten, - branche- en uitvoeringsorganisaties.
Deze overleggen staan niet alleen in het teken van het brengen van informatie,
maar bieden tegelijkertijd de kans om informatie te halen bij betrokkenen,
waarmee in de beleidsvoorbereiding en uitvoering zoveel mogelijk rekening kan
worden gehouden. Over de pakketmaatregelen is ook intensief gesproken met
vertegenwoordigers van instellingen, gemeenten, het jeugddomein en cliënten
zelf, tijdens informatiebijeenkomsten die door VWS zijn georganiseerd,
In de wetenschap dat niet iedereen in de gelegenheid is (geweest) deel te nemen
aan bovengenoemde bijeenkomsten, vindt voorlichting ook periodiek plaats via
informatiekanalen zoals Regelhulp, via de VWS- website en via andere
informatiebulletins, zoals huis-aan-huis bladen.
Er is het afgelopen jaar ook samen met uitvoeringsorganisaties gewerkt aan het
meer toegankelijk en begrijpelijk maken van al bestaande informatiebronnen.
Inmiddels zijn aanpassingen gepleegd in de meeste informatiebronnen van de
uitvoeringsorganisaties door in overleg met cliëntenpanels - ook het taalgebruik
meer af te stemmen op het kennisniveau en vragen van de cliënten. Hiermee Pagina 8 van 11
wordt tevens bijgedragen aan de top 10 doelstelling `begrijpelijke taal'.
Ons kenmerk
Daarnaast is ervoor gekozen om - parallel aan de elektronische overzichtsite WJZ-SWW 2947469
Regelhulp - in de vorm van een flyer voor cliënten bondig te beschrijven hoe de
AWBZ-keten eruit ziet. Deze flyer moet straks deel uitmaken van brochures die de
actoren ketenbreed in de AWBZ hanteren. Er is een woordenlijst voor cliënten
ontwikkeld in samenwerking met verschillende partijen. De woordenlijst legt
belangrijke begrippen uit de zorg en vooral de AWBZ op een begrijpelijke manier
uit. Dit om de cliënt makkelijker wegwijs te maken in de (AWBZ-)zorg.
Nalevingskosten
In de aanpak van het kabinet om de regeldruk merkbaar te verminderen, is er ook
aandacht voor het verminderen van disproportionele nalevingskosten. Op basis
van een ontwikkelde methode6 zijn op het VWS-terrein de Zorgverzekeringswet,
de Kwaliteitswet zorginstellingen en de Warenwet onderzocht. Het onderzoek
heeft aangetoond dat deze drie wetten geen buitensporige nalevingskosten
bevatten. Het onderzoek heeft wel suggesties opgeleverd voor een betere
uitvoerbaarheid voor de Warenwet. Het onderzoek heeft de volgende punten
opgeleverd.
Wet Aanbeveling
Warenwet Etikettering: uitzonderingen voor kleine bedrijven die direct aan de
consument leveren en andere vormen van product- informatie en/of
toepassing van flyers, kaarten of informatie via internet in plaats van
etikettering per product.
Warenwet "Tracking and tracing": beperking van de regels voor de detailhandel
en horeca van reguliere leveranciers.
Warenwet Door brancheorganisaties betere informatie aan ondernemers
verschaffen over (niet wettelijk verplichte) hygiënecodes.
VWS gaat samen met de stakeholders onderzoeken hoe deze punten aangepakt
kunnen worden. De etikettering wordt meegenomen in de Europa- aanpak van het
kabinet (zie onderstaand).
Ten aanzien van de kwaliteit van zorg vinden wij dat de zorgaanbieders samen
met cliëntenorganisaties en zorgverzekeraars voortvarend uitvoering moeten
geven aan de normen voor verantwoorde zorg. Deze normen zijn leidend. Het
past daarom niet in onze visie om certificering verplicht te stellen. Dit is en blijft
de verantwoordelijkheid van zorgaanbieders. Hierdoor zijn er voor zorgaanbieders
geen buitensporige nalevingskosten.
Onze visie over certificering heeft gevolgen voor de subsidie aan de stichting
Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ). Tot 2013 wordt de
VWS-instellingssubsidie aan HKZ volledige afgebouwd. Voor de sectoren openbare
gezondheidszorg, jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning zullen eventuele
HKZ-projecten voor het ontwikkelen van normen voor verantwoorde zorg door
VWS financieel worden ondersteund.
Europa
VWS heeft voorstellen tot vermindering van administratieve lasten aangeleverd op
het terrein van de Warenwet en Farmacie bij zowel de Europese Commissie
(Balkenende-lijst) als de High Level Group (HLG) Stoiber. Het gaat om de
Pagina 9 van 11
6 Deze methode is ontwikkeld door een extern bureau in opdracht van het Ministerie van Financiën.
volgende drie voorstellen. Het voorstel voor de etikettering is voortgekomen uit Ons kenmerk
het onderzoek naar de nalevingskosten. WJZ-SWW 2947469
Wet Aanbeveling
Inbreng VWS aan aangeboden EU-voorstellen (Balkenende-
lijst)
Warenwet Etikettering: uitzonderingen voor kleine bedrijven die direct aan de
consument leveren en andere vormen van product- informatie en/of
toepassing van flyers, kaarten of informatie via internet in plaats
van etikettering per product.
Genees- De scheidslijn tussen geneesmiddelen en medische hulpmiddelen
middelenwet vervaagt steeds meer. Voor veel nieuwe producten is het niet direct
duidelijk of ze aangeduid kunnen worden als geneesmiddel of als
medisch hulpmiddel. Aan de Europese Commissie is het verzoek
gedaan om de samenhang te bevorderen in het stellen van eisen
aan de kwaliteit, veiligheid en effectiviteit van geneesmiddelen en
medische hulpmiddelen. Deze eisen zouden gebaseerd moeten zijn
op een uitgebreide risico analyse van het product. Naar ons idee
moet dit leiden tot een grote vereenvoudiging van het
toelatingsproces tot de markt onder handhaving van hetzelfde
niveau van veiligheid en kwaliteit. Door de procedure voor
geneesmiddelen en medische hulpmiddelen te stroomlijnen valt in
ieder geval de discussie weg over het besluit welke regelgeving op
welk product van toepassing is. Het wegvallen van deze discussie
zal een positief effect hebben op het beleven van administratieve
lasten door de farmaceutische en medische hulpmiddelenindustrie.
Ingebracht bij Groep Stoiber (ook bovengenoemd punt is
meegenomen)
Genees- Ingebracht bij de (HLG) Stoiber is dat de roep om absolute
middelenwet veiligheid zich niet goed verhoudt met innovatie. Incidenten die zich
hebben voorgedaan hebben geleid tot aanpassing, verscherping van
de regelgeving om zo te komen tot maximale veiligheid. De regels
die zorgen voor veilige producten zijn nu zodanig gestapeld dat
markttoelating voor nieuwe innovatieve producten zeer tijdrovend
en ingewikkeld is geworden. Aan de HLG Stoiber is gevraagd om
deze balans meer in evenwicht te brengen.
Bij uitvoering zullen de voorstellen een substantiële bijdrage leveren aan de
vermindering van de regeldruk.
Subsidies
VWS is op dit moment bezig zijn subsidies op twee manieren te herzien. Ten
eerste gebeurt dit vanuit de toezegging bij het voorbereidend onderzoek van de
ontwerpbegroting 2010, waarbij het subsidiebeleid en subsidies worden
doorgelicht. U wordt hier separaat over geïnformeerd, maar de nadruk komt te
liggen op een betere benutting van automatisering, om zo de uitvoerings- en
administratieve lasten te verminderen.
Een tweede herziening vindt plaats op rijksbreed niveau en betreft de ontwikkeling
van het uniforme subsidiekader, waarover u geïnformeerd wordt door de minister
van Financiën. Dit kader heeft primair ten doel de lasten voor een aanvrager van
een subsidie zo gering mogelijk te houden, vooral als deze aanvrager subsidies bij
meerdere departementen aanvraagt. VWS heeft bijgedragen aan de ontwikkeling Pagina 10 van 11
van genoemd kader en zal bestaande subsidies zo spoedig mogelijk volgens deze Ons kenmerk
methodiek aanpassen. WJZ-SWW 2947469
Externe kritische blik
In het najaar van 2009 verwachten wij van de Commissie regeldruk VWS (cie
Sorgdrager) een advies over de regeldruk van het opleidingsfonds. Daarna gaat
de Commissie kijken of in de indicatiestelling in de AWBZ verdere stappen van
vereenvoudiging gezet kunnen worden.
Tot slot
Zoals wij in het wetgevingsoverleg op 11 juni 2009 hebben toegezegd, zullen wij
vanaf het jaarverslag 2009 verantwoording geven over de behaalde resultaten van
het merkbaar verminderen van de regeldruk op VWS-terrein. Het beleid op VWS-
terrein en de specifieke getroffen maatregelen leiden naar de huidige tussenstand
van 32% reductie voor 'AL-bedrijven'. In het begin van de brief hebben we
aangegeven dat een deel van deze extra reductie boven de taakstelling nodig is
om beleidsprioriteiten te realiseren.
Het reductiepercentage 'AL-burgers' is op dit moment circa 26% in tijd en ruim
80% in kosten. Vereenvoudiging van de indicatiestelling en de verdere uitrol van
www.regelhulp.nl gaan met name het percentage in uren nog verhogen.
Het is aan u en ons om beleid en regelgeving te maken die kunnen rekenen op
een breed maatschappelijk draagvlak. Dit draagvlak wordt alleen verkregen als de
regeldruk proportioneel en duidelijk is, de uitvoering eenvoudig, de
handhaafbaarheid groot en wanneer er sprake is van een geringe toezichtslast.
Hiertoe hebben wij binnen ons departement een aantal organisatorische
aanpassingen aangebracht, die er voor moeten zorgen dat vroegtijdig in het
beleidsproces de juiste stappen worden gezet om dit daadwerkelijk te bereiken.
Het vertrouwen van Actal geeft ons een stimulans om de ingezette weg te
vervolgen, onze mooie resultaten te consolideren en waar mogelijk extra
maatregelen te nemen om de regeldruk merkbaar te verminderen.
Met vriendelijke groet,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Pagina 11 van 11
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport