www.verkeerenwaterstaat.nl
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/4090
Datum 1 september 2009
Onderwerp Pilot drugs in het verkeer Uw kenmerk
-
1
Geachte voorzitter,
Jaarlijks komen er mensen om in het verkeer door ongevallen waarbij de
bestuurders die de ongevallen veroorzaakten drugs hadden gebruikt. Op basis
van onderzoek in het buitenland en door de SWOV lopen de schattingen over het
aantal dodelijke ongevallen waarbij het gebruik van drugs door de bestuurder de
oorzaak was uiteen van 10% tot 25% van het totale aantal dodelijke ongevallen.
In 2008 kwamen als gevolg van ongevallen in het verkeer 750 mensen om. Ik
vind het onaanvaardbaar dat mensen die drugs hebben gebruikt aan het verkeer
deelnemen en daarmee andere weggebruikers en zichzelf in gevaar brengen. Een
strengere aanpak is dus noodzakelijk. Daarom heb ik een pilot laten verrichten
naar het gebruik van zogenaamde speekseltesters.
Het doel van de pilot was om door de politie de praktische bruikbaarheid van
speekseltesters als voorselectiemiddel te laten beoordelen. Als uit de evaluatie
van de pilot zou blijken dat het gebruik van speekseltesters als voorselectiemiddel
de opsporing van drugs vergemakkelijkt, zal, zoals ik uw Kamer bij brief van 16
september 2008 (Kamerstukken II 2008/09, 29 398, nr. 121) heb laten weten, de
speekseltester als voorselectiemiddel in de Wegenverkeerswet 1994 worden
geïntroduceerd voor het vaststellen van het gebruik van drugs.
Eind oktober 2008 is de pilot van start gegaan. In de pilot is de speekseltester
niet als bewijsmiddel beproefd; als bewijsmiddel is zoals gebruikelijk de
bloedproef gebruikt. Gedurende drie maanden heeft de politie automobilisten, die
verdacht werden van drugsgebruik, gevraagd om, na het afronden van de
bloedproef, op vrijwillige basis mee te werken aan speekseltesten en het afgeven
van een speekselmonster. De speekseltesten bestonden uit het uitvoeren van een
test op vier geselecteerde speekseltesters, waarmee het gebruik van een aantal
drugs kan worden gedetecteerd. Het speekselmonster was bedoeld voor het
Nederlands Forensisch Instituut (NFI) dat dit monster heeft onderzocht. In het
merendeel van de onderzochte gevallen was cannabis gebruikt. De bevindingen
van de politie zijn neergelegd in een evaluatierapport dat de Raad van
Hoofdcommissarissen aan ons heeft aangeboden. U treft het rapport hierbij aan.
Ministerie van Verkeer en
De Raad van Hoofdcommissarissen komt tot de volgende conclusies: Waterstaat
Datum
1) Speekseltesters kunnen een daadwerkelijke bijdrage leveren aan de
opsporing van bestuurders van voertuigen die psychoactieve stoffen
Ons kenmerk
hebben gebruikt. VENW/DGMO-2009/4090
2) De huidige bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 zijn onvoldoende
om drugsgebruik in het verkeer adequaat aan te pakken.
Bij deze informeer ik u, mede namens mijn ambtgenoot van Justitie, over de
vervolgstappen.
Ad 1. De speekseltesters als opsporingsmiddel.
Uit het evaluatierapport van de politie blijkt dat het gebruik van speekseltesters
een nuttig en handig hulpmiddel kan zijn bij het bepalen van een redelijk
vermoeden van schuld aan overtreding van het rijden onder invloed van drugs als
bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994. Mijn ambtgenoot
van Justitie zal in nauwe samenwerking met mij de introductie van de
speekseltester als voorselectiemiddel in de Wegenverkeerswet 1994 dan ook ter
hand nemen. Teneinde misverstanden te voorkomen hecht ik er aan te
benadrukken dat het bewijsmiddel voor drugsgebruik in het verkeer, net als nu,
het bloedonderzoek blijft. De uitlatingen van het TRIMBOS instituut over de
betrouwbaarheid van de speekseltester sloegen op het mogelijk gebruik als
bewijsmiddel. Dat is dus niet aan de orde.
Omdat de speekseltester thans nog niet het gebruik van alle drugs (bijvoorbeeld
GHB) kan vaststellen, zal ook de huidige wijze waarop wordt bepaald of op de
bestuurder een redelijk vermoeden van schuld aan overtreding van het verbod,
bedoeld in artikel 8, eerste lid, rust, in de Wegenverkeerswet 1994 worden
vastgelegd. Het gaat hier om de verplichting om mee te werken aan een aantal
coördinatietesten.
Ad 2. Bezien huidige bepalingen Wegenverkeerswet.
Bij de voorbereiding van de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 zal tevens
worden bezien in hoeverre de huidige tekst van artikel 8, eerste lid, nog geschikt
is voor een adequate aanpak van het gebruik van drugs in het verkeer. Dit zal in
overleg gebeuren met alle partners die bij de strafrechtelijke handhaving van
deze wet zijn betrokken. Om deze wijziging goed voor te bereiden is een
onafhankelijk onderzoek gestart naar de onderbouwing voor het al dan niet
hanteren van limieten voor drugsgebruik in het verkeer in een aantal andere
landen. Als uit dit onderzoek naar voren komt dat het niet mogelijk is om met
limieten voor drugsgebruik te werken dan zij wij voornemens ook in Nederland
van zero tolerance voor drugs in het verkeer uit te gaan.
Het is de bedoeling dat het concept van dit wijzigingswetsvoorstel begin 2010 aan
alle betrokkenen voor advies wordt gezonden. Vervolgens zal in het voorjaar 2010
het voorstel aan de Raad van State worden aangeboden. Het wetsvoorstel zal
medio 2010, door mijn ambtgenoot van Justitie, mede namens mij, aan uw
Kamer worden aangeboden. In het kader van dat wijzigingswetsvoorstel wordt ter
uitvoering van de aangenomen motie van de leden De Rouwe, Cramer en Roefs
van uw Kamer (Kamerstukken II 2007/08, 30 324, nr. 18) tevens bezien hoe
rijden onder invloed van drugs kan worden gebracht onder de werking van de
recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten.
Pagina 2 van 3
Ministerie van Verkeer en
Met het introduceren van speekseltesters als voorselectiemiddel wordt een eerste Waterstaat
stap gezet in de verbeterde aanpak van drugsgebruik in het verkeer. Ik hoop u
Datum
hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ons kenmerk
Hoogachtend, VENW/DGMO-2009/4090
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings