Ingezonden persbericht


Persbericht

Pakketje afhalen in supermarkt goed voor milieu

Culemborg, 2 september 2009 - Online shoppers willen zelf bepalen waar en wanneer zij hun pakket ophalen. Hun voorkeur gaat daarbij uit naar locaties waar het afhalen te combineren is met een dagelijkse activiteit, zoals de boodschappen. Bij die mogelijkheid zal het gebruik van afhaalpunten dan ook flink stijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van verkeersadviesbureau XTNT, onder de bezoekers van vergelijkingssite Kieskeurig.nl. Een intensiever gebruik van afhaalpunten in de buurt leidt tot minder vervoerskilometers dan thuisbezorgen en is daardoor beter voor het milieu.

Afhaalpunt
Het grootste voordeel van een afhaalpunt ten opzichte van thuis laten bezorgen, is dat online shoppers zelf kunnen bepalen wanneer zij het product afhalen. Wanneer afhaalpunten langer geopend zijn, zal het gebruik hiervan toenemen. Vooral wanneer dit te combineren is met een dagelijkse activiteit. 90% van de respondenten vindt daarbij de supermarkt een geschikte locatie. In Nederland wordt dit soort locaties nog nauwelijks gebruikt als uitgiftepunt, zoals blijkt uit een steekproef van 19 Utrechtse afhaalpunten. Dit in tegenstelling tot Groot-Brittannië, waar het al mogelijk is om pakketjes af te halen bij bijvoorbeeld restaurants, supermarkten, cafés en andere lokale bedrijven.

Afhaalprijs
Het vragen van een lagere afhaalprijs ten opzichte van de bezorgprijs is voor consumenten ook een belangrijke stimulans voor het afhalen van producten. 'Uit ons onderzoek komen duidelijk de wensen van de consument naar voren. Als afhalen een euro goedkoper is dan bezorgen, verleidt dat al veel shoppers tot afhalen. Een internetwinkelier kan juist bezorgkosten besparen door goederen gebundeld bij een afhaalpunt af te leveren. Een win-win situatie', aldus Jan-Willem Grotenhuis, consultant bij XTNT.

'Wij zien een groeiende behoefte van onze bezoekers aan afhaallocaties', vertelt Sander ten Dam, Uitgever van Kieskeurig. 'Vanuit de Nederlandse markt horen wij ook dat steeds meer webwinkels hun klanten de mogelijkheid willen geven om producten af te halen. Webwinkels lijken de toegevoegde waarde van afhaalpunten meer en meer in te zien.'