NVA


PERSBERICHT
Amersfoort, 2 september 2009

AFM Leidraad passende provisie laat markt in onzekerheid

De AFM heeft vorige week de Leidraad passende provisie financiële dienstverleners vastgesteld en gepubliceerd. Naar zeggen van de AFM is deze definitieve leidraad vastgesteld ,,in overleg met de branche. Federatie FIDIN distantieert zich van dat standpunt en spreekt daarom van ,,na overleg. De AFM heeft namelijk weinig gedaan met de kritiek die door de branche op essentiële punten is geuit. De AFM stelt weliswaar dat het financiële dienstverleners vrij staat om de wettelijke open norm op eigen wijze te interpreteren, maar de AFM heeft de open norm "inducement" via deze Leidraad zo gedetailleerd van commentaar voorzien dat daarvan een sterk normerende werking kan uitgaan. Zozeer zelfs dat er sprake lijkt van pseudowetgeving. De speelruimte voor eigen interpretatie van de open norm wordt door deze soort leidraad de facto voor vergunninghouders in bedenkelijke mate verkleind. Bovendien lijkt de AFM door deze leidraad meer in het algemeen een oordeel te willen geven over de hoogte van beloning op contractsniveau. Een terrein waarop zelfs de wetgever zich bij voorkeur niet beweegt.

FIDIN vindt dat het aan de markt is om in afstemming met de AFM inhoud te geven aan de open inducementnorm. FIDIN zal daartoe ook haar achterban nader ondersteunen. De AFM gaat nu echter op essentiële punten in tegen de adviezen uit de markt en volgt geheel haar eigen weg. Temeer omdat de Leidraad op een aantal essentiële punten afwijkt van de inducementinterpretatie die voor de gehele Europese markt is opgesteld door CESR, de koepelorganisatie van Europese effectentoezichthouders.

De inducementnorm is door CESR steeds uitgelegd als een norm die is ingevoerd om excessieve beloningen tegen te gaan en waarbij het zou gaan om een marginale toetsing. "Ontvangen beloningen", zegt CESR, "hoeven niet per se op postniveau te worden getoetst maar worden beoordeeld op basis van de inspanningen en de kwaliteit van dienstverlening die voor de hele portefeuille wordt geleverd." De AFM is met de Leidraad van deze uitleg afgeweken, ondanks haar uitgangspunt om in haar handhavingsbeleid bij de uitleg van CESR aan te sluiten. Beloning wordt door AFM op postniveau beoordeeld, de provisies worden getoetst op hun passendheid en niet op hun excessiviteit en marginale toetsing is losgelaten.

Balansregel
Het is onverdedigbaar dat de wetgever de balansregels heeft gehandhaafd naast de inducementregels. De AFM merkt zelf op dat de inducementregels en de balansregel niet altijd goed verenigbaar zijn met elkaar. Dat is het gevolg van het feit dat inducementregels beloning alleen toestaan bij een daadwerkelijk geleverde inspanning. Het is duidelijk dat de balansregel op dit punt knelt. Bij de behandeling van Bgfo II in het najaar zal nogmaals aandacht worden gevraagd voor deze tegenstrijdigheid van wettelijke regels, die in een tijd van recessie de liquiditeitspositie van het intermediair onverantwoord onder druk zetten.
1





Nalevinglasten
Deze leidraad brengt voor de markt onzekerheid en dat gaat zich vertalen in extra inspanningen en extra (naleving-)lasten. Daarvan zou bij een leidraad überhaupt geen sprake moeten zijn. Dat klemt temeer daar er voor de markt geen toetsingsmogelijkheden zijn op door de AFM veroorzaakte lasten in verband met de naleving van wetgeving. FIDIN zal deze problematiek in de komende weken onder de aandacht brengen van overheid en politiek. Van AFM zal een toelichting worden gevraagd op het handhavingsbeleid. Op basis daarvan zal FIDIN eventuele vervolgacties ondernemen.


Noot voor de redactie (