ChristenUnie
Bijdrage Ed Anker aan debat As Siddieq
Bijdrage Ed Anker aan debat As Siddieq
woensdag 02 september 2009 13:00
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Het is een vreugde om op de
tweede dag van het nieuwe parlementaire jaar hier weer te mogen staan
voor een spoeddebat. Ik heb een kleine weddenschap met mezelf
verloren, maar het probleem waarover wij het hebben, is wel een
serieuze kwestie. Wat dat betreft is het legitiem om er nu eens over
te spreken.
De vrijheid van onderwijs is een groot goed. Dat zult u van ons
begrijpen. U merkte het net ook wel aan onze interrupties. Het is
vervelend als een school niet goed presteert en het is beroerd als een
school ronduit slecht presteert. Daarom hebben wij de inspectie. De
inspectie moet erop toezien dat er goed onderwijs wordt gegeven. Dat
moet wel zorgvuldig gebeuren. Het gaat om een kwalitatieve analyse van
het onderwijs zonder in de inhoud te treden die bij de identiteit van
de school past. De hoofdtaak van de onderwijsinspectie is de kwaliteit
van het onderwijs waarborgen. In het geval van basisschool As Sidieq
is het belangrijk, inzicht te krijgen in welk toetsingskader de
inspectie heeft gehanteerd. Het meten van programma's om actief
burgerschap te bevorderen is immers niet in Cito-scores uit te
drukken. Die zijn overigens redelijk goed. Welke criteria worden
daarbij nu precies gebruikt? Vanzelfsprekend is toetsen op
levensbeschouwelijke waarden in strijd met artikel 23. Het gaat bij
basisschool As Sidieq klaarblijkelijk om harde, belangrijke
Nederlandse waarden die je mag eisen van een school zonder onrecht te
doen aan de vrijheid van onderwijs. Daarom hebben wij een aantal
vragen. Dit is namelijk een belangrijke testcase. Welke harde
voorwaarden zijn er in mei 2009 gesteld? Wat is de basisschool toen in
het vooruitzicht gesteld? Welke tussenevaluatiemomenten zijn er
afgesproken? Blijkbaar heeft een tussenevaluatie genoopt tot actie.
Was er sprake van dat tussentijds dit soort rigoureuze maatregelen
konden worden getroffen? Wist de school dat? Waarom is nu pas besloten
om te korten, terwijl op 1 juli jl. al bekend was dat de inspectie
niet tevreden was met het trajectvoorstel van de school? Het is wel
heel vervelend als je dat doet in de eerste week of misschien al de
tweede week van het nieuwe schooljaar. In hoeverre denkt de
staatssecretaris dat deze dwingende maatregel helpt richting maart
2010? Als ik iets lees over tussenevaluatiemomenten, denk ik aan een
bepaald traject dat je met elkaar ingaat en aan de hoop dat je na een
bepaalde periode ergens bent. Wat waren de kansen daarop precies?
Waarom heeft de staatssecretaris nu wel het vertrouwen dat de school
dan alsnog aan de eisen gaat voldoen?
Ed Anker