ChristenUnie


Bijdrage Ed Anker aan debat As Siddieq

Bijdrage Ed Anker aan debat As Siddieq

woensdag 02 september 2009 13:00

De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Het is een vreugde om op de tweede dag van het nieuwe parlementaire jaar hier weer te mogen staan voor een spoeddebat. Ik heb een kleine weddenschap met mezelf verloren, maar het probleem waarover wij het hebben, is wel een serieuze kwestie. Wat dat betreft is het legitiem om er nu eens over te spreken.

De vrijheid van onderwijs is een groot goed. Dat zult u van ons begrijpen. U merkte het net ook wel aan onze interrupties. Het is vervelend als een school niet goed presteert en het is beroerd als een school ronduit slecht presteert. Daarom hebben wij de inspectie. De inspectie moet erop toezien dat er goed onderwijs wordt gegeven. Dat moet wel zorgvuldig gebeuren. Het gaat om een kwalitatieve analyse van het onderwijs zonder in de inhoud te treden die bij de identiteit van de school past. De hoofdtaak van de onderwijsinspectie is de kwaliteit van het onderwijs waarborgen. In het geval van basisschool As Sidieq is het belangrijk, inzicht te krijgen in welk toetsingskader de inspectie heeft gehanteerd. Het meten van programma's om actief burgerschap te bevorderen is immers niet in Cito-scores uit te drukken. Die zijn overigens redelijk goed. Welke criteria worden daarbij nu precies gebruikt? Vanzelfsprekend is toetsen op levensbeschouwelijke waarden in strijd met artikel 23. Het gaat bij basisschool As Sidieq klaarblijkelijk om harde, belangrijke Nederlandse waarden die je mag eisen van een school zonder onrecht te doen aan de vrijheid van onderwijs. Daarom hebben wij een aantal vragen. Dit is namelijk een belangrijke testcase. Welke harde voorwaarden zijn er in mei 2009 gesteld? Wat is de basisschool toen in het vooruitzicht gesteld? Welke tussenevaluatiemomenten zijn er afgesproken? Blijkbaar heeft een tussenevaluatie genoopt tot actie. Was er sprake van dat tussentijds dit soort rigoureuze maatregelen konden worden getroffen? Wist de school dat? Waarom is nu pas besloten om te korten, terwijl op 1 juli jl. al bekend was dat de inspectie niet tevreden was met het trajectvoorstel van de school? Het is wel heel vervelend als je dat doet in de eerste week of misschien al de tweede week van het nieuwe schooljaar. In hoeverre denkt de staatssecretaris dat deze dwingende maatregel helpt richting maart 2010? Als ik iets lees over tussenevaluatiemomenten, denk ik aan een bepaald traject dat je met elkaar ingaat en aan de hoop dat je na een bepaalde periode ergens bent. Wat waren de kansen daarop precies? Waarom heeft de staatssecretaris nu wel het vertrouwen dat de school dan alsnog aan de eisen gaat voldoen?

Ed Anker