* afvalinzameling in goede handen
Afvalinzameling in goede handen
woensdag, 2 september 2009
De afvalinzameling via de Reinigingsdienst Midden Nederland (RMN) gaat
geheel naar wens. Dat is de conclusie uit een evaluatie van één jaar
samenwerking tussen de RMN en de gemeente Nieuwegein. De service is
prima, de kosten zijn laag en de milieuprestaties zijn goed.
Service op niveau
Belangrijke doelstelling was dat het serviceniveau voor de inwoners
gelijk zou blijven. Uit de evaluatie blijkt dat deze goed is. De
(telefonische) bereikbaarheid van de RMN is in de loop van het jaar
sterk verbeterd. Klachten zijn doorgaans in een persoonlijk gesprek
opgelost. Een punt van aandacht is dat, door een verhoging van de
efficiency van de grof vuil inzameling, het grof afval iets minder
vaak wordt opgehaald en onaangemeld afval daardoor wat langer blijft
liggen.
Effectieve voorlichting en handhaving
Daarnaast wordt minder tolerant omgegaan met het overtreden van de
regels. In de zijladerwijk worden naast de container geplaatste zakken
en (ver) openstaande deksels als gevolg van te volle containers niet
meer geaccepteerd. Door een combinatie van voorlichting en handhaving
is in deze wijken de hoeveelheid verkeerd aangeboden afval aanzienlijk
gedaald en daarmee het beeld van de wijk verbeterd!
Kostenbesparing
Daarnaast levert de samenwerking met de RMN een kostenbesparing op
voor Nieuwegein en zijn de milieuprestaties van het bedrijf gelijk
blijven. Niet onbelangrijk is, dat de medewerkers tevreden zijn over
de RMN als werkgever.
Gemeente Nieuwegein