Gemeente Nieuwegein


* afvalinzameling in goede handen

Afvalinzameling in goede handen

woensdag, 2 september 2009

De afvalinzameling via de Reinigingsdienst Midden Nederland (RMN) gaat geheel naar wens. Dat is de conclusie uit een evaluatie van één jaar samenwerking tussen de RMN en de gemeente Nieuwegein. De service is prima, de kosten zijn laag en de milieuprestaties zijn goed.

Service op niveau

Belangrijke doelstelling was dat het serviceniveau voor de inwoners gelijk zou blijven. Uit de evaluatie blijkt dat deze goed is. De (telefonische) bereikbaarheid van de RMN is in de loop van het jaar sterk verbeterd. Klachten zijn doorgaans in een persoonlijk gesprek opgelost. Een punt van aandacht is dat, door een verhoging van de efficiency van de grof vuil inzameling, het grof afval iets minder vaak wordt opgehaald en onaangemeld afval daardoor wat langer blijft liggen.

Effectieve voorlichting en handhaving

Daarnaast wordt minder tolerant omgegaan met het overtreden van de regels. In de zijladerwijk worden naast de container geplaatste zakken en (ver) openstaande deksels als gevolg van te volle containers niet meer geaccepteerd. Door een combinatie van voorlichting en handhaving is in deze wijken de hoeveelheid verkeerd aangeboden afval aanzienlijk gedaald en daarmee het beeld van de wijk verbeterd!

Kostenbesparing

Daarnaast levert de samenwerking met de RMN een kostenbesparing op voor Nieuwegein en zijn de milieuprestaties van het bedrijf gelijk blijven. Niet onbelangrijk is, dat de medewerkers tevreden zijn over de RMN als werkgever.