1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
V&W/DGMo-2009/6688
Uw kenmerk
Datum 2 september 2009 2009Z13646/2009D35492
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat heeft gesteld naar aanleiding van mijn brief d.d. 2 juli 2009 houdende
een afschrift van een brief aan het Overleg Orgaan Goederenvervoer inzake de
overgangsbepalingen ADN(R).
U vraagt mij in een toelichting nader in te gaan op de volgende punten:
1. De concrete voorstellen: welke overgangsbepalingen worden in 2019, 2035,
respectievelijk 2045 afgeschaft?
In bijlage 1 treft u de volledige lijst met bepalingen en de voorgestelde einddata
zoals in Bonn besproken. De lijst is erg lang en inhoudelijk technisch van aard.
Het gaat bijvoorbeeld over de constructie-eisen van de ladingtanks;
productafhankelijke ventilatie-eisen; en de plaats van laad- en losleidingen aan
dek. In veel gevallen zijn de benodigde aanpassingen op Rijnschepen al
doorgevoerd of gebeurt dit met de invoering van de dubbelwandigheid. Hierover
is eerder besloten dit bij verlenging van het Certificaat van Goedkeuring vanaf
2019 verplicht te stellen. De regels gelden straks echter ook voor Oost-Europese
en Russische schepen.
2. De gevolgen van deze voorstellen: van welk deel van de betreffende
binnenvaartvloot is in 2019, 2035 respectievelijk 2045 de economische
levensduur nog niet verstreken?
De gemiddelde economische afschrijvingstermijn van een binnenvaartschip
bedraagt 30 jaar (bron: TNO). Het is niet precies bekend welke schepen van
welke overgangsbepalingen gebruik maken. In theorie kunnen alle schepen
gebouwd vóór 1995 de overgangsbepalingen toepassen. Er zijn momenteel circa
933 ADNR schepen in Nederland geregistreerd met een bouwjaar van vóór 1995
(bron: IVR). Het merendeel van de genoemde schepen is ruim vóór 1995
gebouwd en zal in 2019 economisch zijn afgeschreven. Met de invoering van de
eis van dubbelwandigheid per 2019, zijn bovendien de meeste
overgangsbepalingen bij deze (nieuwe) schepen geïncorporeerd.
a
agina 1 van 2
P
Niet alle enkelwandige schepen zullen per definitie verdwijnen. Er zijn nog
Datum
ongeveer dertig gevaarlijke stoffen die in het nieuwe ADN(R) enkelwandig mogen
worden vervoerd. Daarnaast bestaan er uiteraard nog de niet-gevaarlijke stoffen. Ons kenmerk
Met andere woorden, een schip hoeft niet perse uit de vaart te worden genomen V&W/DGMo-2009/6688
als het op de genoemde data niet aan alle eisen voldoet.
In Nederland zijn de meeste schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren
aangesloten bij het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).
Eigenaars van oudere tankschepen die precies willen weten waar ze aan toe zijn,
kunnen door deze organisatie een audit laten uitvoeren. Er wordt dan gekeken
aan welke regels het schip reeds voldoet en welke aanpassingen de komende
jaren nog nodig zijn en welke kosten daarmee gemoeid zijn.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat