Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht
02-09-2009

TNS NIPO en Kieskompas bundelen krachten om opkomst verkiezingen te bevorderen

Steeds meer burgers blijven thuis bij verkiezingen. Dit gebeurt met name als het geen Tweede Kamerverkiezingen zijn. Lang niet iedere wegblijver staat stil bij de negatieve gevolgen voor de democratie: minder mensen beslissen mee over de macht en de politieke besluitvorming komt los te staan van de bevolking. Hierdoor neemt de legitimiteit van het openbaar bestuur af. TNS NIPO en Kieskompas willen hier verandering in brengen. Voor de Gemeenteraadsverkiezingen in 2010 werken ze nauw samen aan een uitgebreid pakket aan opkomstbevorderende acties voor gemeenten.

Eigenlijk weten we weinig van de thuisblijvers. Zijn deze niet-stemmers ronduit cynisch over de politiek en hebben ze het vertrouwen volkomen verloren? Of zijn ze juist tevreden en zien ze geen reden zich te bemoeien met de politiek? Wanneer niet-stemmen inderdaad een symptoom is van toenemende politieke ontevredenheid, desinteresse of zelfs cynisme, dan is het belangrijk de gevoelens die leven bij burgers te documenteren en analyseren.

TNS NIPO en Kieskompas hebben een aantal instrumenten ontwikkeld waarmee verschillende groepen niet-stemmers gemotiveerd worden om toch te gaan stemmen. Niet iedereen is naar de stembus te krijgen, maar een aantal groepen potentiële niet-stemmers is best geneigd te gaan stemmen wanneer een aantal barrières wordt opgeheven.

Zo kunnen we in alle gemeenten een lokaal Kieskompas (op maat gemaakt) aanbieden, waarmee burgers kunnen bepalen welke partij het beste bij hun eigen politieke voorkeuren past. Hiermee kunnen we in ieder geval de 'electorale onzekerheid' van burgers verminderen. De informatie die het Kieskompas oplevert over partijstandpunten en opinies van burgers kunnen worden gebruikt voor meer inhoudelijke berichtgeving in de media. Dit om te laten zien dat de politiek wel degelijk over de relevante onderwerpen gaat.

Doordat TNS NIPO ook lokale politieke peilingen uitvoert in de gemeenten, ontstaat een representatief beeld van de populariteit van de politieke partijen. Op deze manier initiëren we bij de gemeenteraadsverkiezingen echte lokale verkiezingscampagnes. Er ontstaat debat: partijen moeten ingaan op lokale issues en het publiek is in staat een mening te vormen.

Voor verschillende groepen frequente afhakers (jongeren, politiek cynici en politiek niet-geïnteresseerden) zullen in verschillende gemeenten speciale acties worden gehouden om de lokale politieke vraagstukken nauwer te laten aansluiten bij de leefwereld van burgers. Ook voor de politieke partijen in gemeenten hebben we een aantal methoden ontwikkeld waarmee burgers meer aandacht zullen geven aan politieke vraagstukken en met een meer open vizier de verkiezingen zullen bekijken.