Besparing 10 miljard door beter verwerken e-mail
02/09/2009 16:10
meereffect
Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven minimaal 10 miljard euro kunnen besparen op de verwerking van e-mail. Dit blijkt uit de voor het eerst gehouden Nationale Mail Index 2009.
Amerongen, 2 september 2009 - Kantoormedewerkers die na de vakantie een overvolle inbox aantreffen kunnen dit jaar voor het eerst uitrekenen hoe efficiënt ze eigenlijk omgaan met die berg elektronische post via http://www.NationaleMailIndex.nl.
Het Nationale Mail Index onderzoek wordt dit jaar voor het eerst gehouden door meereffect, het bedrijf van Taco Oosterkamp. De schrijver van het boek 'Elke dag je hoofd en inbox leeg' wil met dit onderzoek onder duizenden professionals harde gegevens verzamelen over de hoeveelheid mail die Nederlanders per uur kunnen verwerken. De voorlopige resultaten laten zien dat de gemiddelde medewerker na de vakantie 171 e-mails in de inbox vindt. Het kost gemiddeld 5,6 uur om die allemaal te verwerken. Nog niet één derde (29,9%) van alle e-mails bevatte afspraken en taken, terwijl 19,5 procent bestond uit CC berichten. Getrainde e-mail verwerkers halen na enige oefening het dubbele aantal mails per uur. Uitgaande van 3 miljoen kenniswerkers in Nederland zou Nederland dus op jaarbasis 168 miljoen uur kunnen besparen bij het verwerken van binnenkomende e-mail.
Hoe werkt het?
Op www.NationaleMailIndex.nl kunnen bezoekers invullen hoeveel e-mail ze tijdens hun vakantie hebben ontvangen en in welke verhouding die mail verdeeld was in nieuwsbrieven, CC mail en werkelijke taken en afspraken en hoe lang het kostte om die berg te verwerken. Op basis van deze variabelen berekent de website meteen de persoonlijke E-mail Index van de bezoeker en worden de gegevens gebruikt voor onderzoek.
Deelnemers kunnen hun eigen score delen met vrienden en collega's via Twitter, LinkedIN, Facebook, e-mail of hun eigen weblog.
Over meereffect
Het team van meereffect wil miljoenen mensen inspireren met de beste ideeën over slimmer werken. Daartoe publiceert en organiseert meereffect onderzoeken, boeken, artikelen, video's, trainingen en verzorgt men coaching.