Ministerie van Verkeer en Waterstaat

MER Hinderbeperkende maatregelen Schiphol Korte Termijn

Bijlage C. Onderbouwing milieueffectrapport hinderbeperkende maatregelen Schiphol voor de korte termijn, To70, juni 2009.






09.271.02 Juni 2009
Onderbouwing milieueffectrapport hinderbeperkende maatregelen Schiphol voor de korte termijn





Onderbouwing milieueffectrapport hinderbeperkende maatregelen Schiphol voor de korte termijn

Rapport
Schiphol Nederland B.V.
Postbus 7501
1118 ZG Schiphol

To70
Postbus 43001
2504 AA Den Haag
tel. +31 (0)70 3922 322
fax +31 (0)70 3658 867
E-mail: info@to70.nl

Door:
Jeroen Timmers en Arie van der Eijk

Den Haag, juni 2009

11 juni 2009 09.271.02 pag. 1/20





Inhoudsopgave


1 Inleiding ..................................................................................................................................................... 3
2 Overeenkomstige milieueffecten pakket 1 t/m 4 ......................................................................... 6
3 Pakket 1 ..................................................................................................................................................... 9 .

4 Pakket 2 ................................................................................................................................................... 11 .

5 Pakket 3 ................................................................................................................................................... 14 .

6 Pakket 4 ................................................................................................................................................... 17 .

Bijlage:

· Geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal
· Geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht
· Kaarten Pakket 1

· Kaarten Pakket 2

· Kaarten Pakket 3

· Kaarten Pakket 4

11 juni 2009 09.271.02 pag. 2/20







1 Inleiding

1.1 Achtergrond
In het gebruiksjaar 2008 zijn experimenten gestart met maatregelen die tot doel hebben om de hinder in de omgeving van Schiphol te verminderen. Een aantal van deze maatregelen zal leiden tot een andere verdeling van de geluidsbelasting over de omgeving dan waar de grenswaarden voor geluid in het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) op zijn gebaseerd. Deze maatregelen zijn en worden beproefd via experimenten conform artikel 8.23a van de Wet luchtvaart. Een besluitvormingstraject is ingezet om de maatregelen definitief in het LVB Schiphol vast te leggen. Een milieueffectrapport (MER) maakt onderdeel uit van de vereiste informatievoorziening tijdens dit besluitvormingstraject.

De initiatiefnemers voor het MER KT, te weten de Schiphol Group (Schiphol) en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), hebben gekozen voor een aanvullend MER op het MER "Verder werken aan de toekomst van Schiphol en de regio, Korte termijn" (MER KT). Dit aanvullende MER, het MER Hinderbeperkende maatregelen Schiphol voor de korte termijn (MER HBM KT), beschrijft de milieueffecten van een viertal pakketten van maatregelen (wijziging van startroutes) die de geluidshinder beperken.

De vier pakketten van hinderbeperkende maatregelen (HBM) zoals het Ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) deze heeft gecombineerd zijn weergegeven in onderstaande tabel.

Hinderbeperkende maatregel Pakket 1 Pakket 2 Pakket 3 Pakket 4 HBM 4: wijziging van de BERGI en GORLO startroutes van · · · · banen 04, 06 en 09*
HBM 9: wijziging van de BERGI2V en GORLO2V · · · · startroutes vanaf baan 36L
HBM 19A: wijziging van LEKKO startroutes vanaf baan · ·
36L
HBM Rijsenhout: wijziging van de ARNEM1S, ANDIK1S, · · · · LEKKO1S, LOPIK1S startroutes vanaf baan 24 CROS Pilot 3b: wijziging van de SPIJKERBOOR1S · · startroute vanaf baan 24

*In deze onderbouwing zijn voor HBM 4 alleen de effecten voor de BERGI en GORLO startroutes voor baan 09 bepaald. In het grenswaardenscenario van de MER KT is er geen startend verkeer vanaf baan 04 en is de hoeveelheid startend verkeer vanaf baan 06 niet significant. Tabel 1.1 Pakketten van hinderbeperkende maatregelen
1.2 Vraagstelling
De initiatiefnemers van het MER KT vragen To70 om aan V&W een onderbouwing te leveren voor het MER HBM KT. Deze onderbouwing dient, per pakket, de te verwachte effecten van de aanvullende maatregelen te beschrijven conform de richtlijnen van het MER KT. Hierbij gaat het om de effecten voor de aspecten geluid, externe veiligheid en ruimtelijke ordening.
11 juni 2009 09.271.02 pag. 3/20






1.3 Werkwijze
De milieueffecten van de hinderbeperkende maatregelen zijn per pakket bepaald. De effecten voor de aspecten geluid en externe veiligheid zijn vergeleken met het grenswaardenscenario van het planalternatief uit het MER KT. De effecten voor ruimtelijke ordening zijn vergeleken met het Luchthavenindelingbesluit (LIB) omdat deze, met het oog op de tijdspanne (korte termijn is gericht op besluitvorming tot 2010), niet is aangepast naar aanleiding van het MER KT.

Een aantal effecten is voor alle pakketten gelijk en daarom afzonderlijk beschreven. Deze overeenkomstige effecten zijn achtereenvolgens:
· Voor het aspect geluid:
o Totaal Volume Geluid

· Voor het aspect externe veiligheid: o Ligging van de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren o Aantal woningen binnen de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren o Aantal bedrijven/inrichtingen binnen de 10-5 plaatsgebonden risicocontouren
o Het totale risicogewicht
· Voor het aspect ruimtelijke ordening: o Sloopzones voor externe veiligheid en geluid o Gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven o Gebied met beperkingen ten aanzien van vogelaantrekkende activiteiten o Gebieden met hoogtebeperkingen

De overige effecten worden per pakket beschreven. Deze overige effecten zijn achtereenvolgens:

· Voor het aspect geluid:
o Ligging van de geluidscontouren o Verandering in geluidsbelasting in de handhavingspunten o Aantallen woningen, ernstig gehinderde mensen en ernstig slaapverstoorde mensen binnen de geluidscontouren
· Voor het aspect ruimtelijke ordening: o Gebied met nieuwbouwbeperkingen voor woningen o Gebieden voor geluidsisolatie o Gebieden met beperkingen voor grootschalige nieuwbouw
1.4 Leeswijzer
Dit document levert een onderbouwing voor het MER HBM KT voor de aspecten geluid, externe veiligheid en ruimtelijke ordening, conform de richtlijnen van het MER KT. Dit document bevat geen uitgebreide beschrijving van de hinderbeperkende maatregelen. Het document is geschreven voor een doelgroep van lezers die bekend zijn met (de richtlijnen van) het MER KT en het rapport "Effecten van pakketten van hinderbeperkende maatregelen", 08.171.20/2, december 2008.

11 juni 2009 09.271.02 pag. 4/20





De effecten die voor alle pakketen gelijk zijn worden beschreven in hoofdstuk 2. De overige effecten worden per pakket in de hoofdstukken 3 t/m 6 beschreven.

In dit document wordt met enige regelmaat gerefereerd naar kaarten. Deze kaarten zijn per pakket van hinderbeperkende maatregelen gebundeld in de bijlage. Kaart x.1 van elk pakket maakt inzichtelijk waar de hinderbeperkende maatregelen (wijziging van startroutes) plaatsvinden.

Het (grenswaardenscenario van het) planalternatief uit het MER KT is in het vervolg van deze onderbouwing aangeduid als het `referentiescenario'.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 5/20






2 Overeenkomstige milieueffecten pakket 1 t/m 4 Dit hoofdstuk beschrijft de milieueffecten die gelijk zijn bij de toepassing van één van de vier pakketten van hinderbeperkende maatregelen, onafhankelijk van welk pakket wordt toegepast. De oorzaak voor overeenkomst tussen de pakketten moet niet zo zeer gezocht worden in overeenkomstige maatregelen, maar in het feit dat de betreffende maatregelen geen effect hebben ten opzichte van de referentiesituatie voor de in dit hoofdstuk opgenomen milieuaspecten. Paragraaf 2.1, 2.2 en 2.3 beschrijven respectievelijk de effecten voor de aspecten geluid, externe veiligheid en ruimtelijke ordening.
2.1 Geluid
Voor het aspect geluid zijn er alleen met betrekking tot het totaal volume geluid overeenkomsten tussen de pakketten.
Totaal Volume Geluid
Het totaal volume geluid (TVG) voor zowel het etmaal (Lden) als de nacht (Lnight) als gevolg van de hinderbeperkende maatregelen van de verschillende pakketten is gelijk aan het corresponderende TVG van het referentiescenario. Reden hiervoor is dat wijzigingen in (start)routes per definitie geen invloed hebben op het TVG. Tabel 2.1 geeft de waarden voor het TVG voor Lden en Lnight bij het referentiescenario.

Referentiescenario TVG Lden 63,29 TVG Lnight 53,54 Tabel 2.1 Totaal volume geluid voor het etmaal en de nacht
2.2 Externe veiligheid
Kaart x.1 van elk pakket toont de wijzigingen in de startroutes als gevolg van de hinderbeperkende maatregelen van het betreffende pakket. Kaart x.6 van elk pakket toont de
10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren van het referentiescenario en de 71 dB(A) Lden contour van het referentiescenario.

De wijzigingen in de startroutes vinden plaats buiten de delen van de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren die door het startend verkeer worden gedomineerd (vergelijk Kaart x.1 en x.6). De wijzigingen in de startroutes vallen eveneens buiten de 71 dB(A) Lden contour (vergelijk Kaart x.1 en x.6). Hierdoor zijn de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren en 71 dB(A) Lden contouren voor de pakketten van hinderbeperkende maatregelen en het referentiescenario aan elkaar gelijk.

Omdat de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren gelijk blijven ten opzichte van het referentiescenario zijn ook de aantallen woningen en bedrijven/inrichtingen binnen de betreffende contouren voor de pakketten gelijk aan de aantallen voor het referentiescenario.
11 juni 2009 09.271.02 pag. 6/20





Tabel 2.2 geeft de aantallen voor woningen en bedrijven/inrichtingen binnen de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren voor het referentiescenario.

Referentiescenario Aantal woningen binnen de 10-5 plaatsgebonden risicocontour 37 (berekend incl. meteotoeslag)
Aantal woningen binnen de 10-6 plaatsgebonden risicocontour 2.772 (berekend incl. meteotoeslag)
Aantal bedrijven/inrichtingen binnen de 10-5 plaatsgebonden risicocontour 15 (berekend incl. meteotoeslag)
Tabel 2.2 Aantallen woningen en bedrijven/inrichtingen binnen de plaatsgebonden risicocontouren

Voor het referentiescenario zijn de externe veiligheidseffecten in kaart gebracht uitgaande van
480.000 bewegingen. Het totale risicogewicht behorende bij het referentiescenario is 7,528 ton. Omdat het scenario gelijk blijft aan het referentiescenario is het totale risicogewicht voor elk pakket gelijk aan het totale risicogewicht voor het referentiescenario.
2.3 Ruimtelijke ordening
Kaart x.6 van elk pakket toont de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren van het referentiescenario en de 71 dB(A) Lden contour van het referentiescenario, ten opzichte van de huidige sloopzones voor zowel externe veiligheid als geluid en de huidige gebieden met beperkingen voor kantoren en bedrijven zoals vastgelegd in het huidige LIB.

Het feit dat de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren en 71 dB(A) Lden contouren voor de pakketten van hinderbeperkende maatregelen en het referentiescenario gelijk zijn heeft tot gevolg dat de consequenties voor sloopzones en een aantal van de beperkingengebieden uit het LIB voor de vier pakketten gelijk zijn aan het referentiescenario. De (oorzaken voor de) verschillen tussen de contouren van het referentiescenario en de sloopzones en een aantal van de beperkingengebieden uit het LIB zijn beschreven in het MER KT. Samengevat zijn deze consequenties als volgt:
Sloopzones voor externe veiligheid en geluid De 10-5 plaatsgebonden risicocontouren (incl. meteotoeslag) van het referentiescenario zijn in het verlengde van de Buitenveldertbaan, de Polderbaan en de Aalsmeerbaan groter dan de veiligheidssloopzones in het LIB. De 10-5 plaatsgebonden risicocontouren (incl. meteotoeslag) in het verlengde van de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan liggen binnen de veiligheidssloopzones uit het LIB.

De 71 dB(A) Lden contour van het referentiescenario is in het verlengde van de Kaagbaan groter dan de geluidssloopzones uit het LIB. In dit gebied staan geen woningen.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 7/20





Bij het referentiescenario liggen er, op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005, 41 woningen (4+37) binnen de contouren voor geluid en externe veiligheid. Hiervan ligt één woning wel binnen de contouren van het referentiescenario, maar niet binnen de sloopzones van het LIB.
Gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven
Het gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven uit het LIB komt in hoge mate overeen met de 10-6 plaatsgebonden risicocontour (excl. meteotoeslag) van het referentiescenario.

Bij het referentiescenario liggen in totaal 22 bedrijven met 20 of meer fulltime werkzame personen binnen de 10-6 plaatsgebonden risicocontour, op basis van het LISA-bestand met peildatum 1 april 2006. Hiervan liggen drie bedrijven wel binnen de contouren van het referentiescenario, maar niet binnen de huidige gebieden in het LIB. Gebied met beperkingen ten aanzien van vogelaantrekkende activiteiten Het gebied met beperkingen ten aanzien van vogelaantrekkende activiteiten blijft ongewijzigd. De reden hiervoor is dat de ligging van dit gebied is gerelateerd aan de ligging van banen. Aangezien de ligging van de banen gelijk blijft voor de pakketten van hinderbeperkende maatregelen blijft dit gebied ongewijzigd.
Gebieden met hoogtebeperkingen
De gebieden met hoogtebeperkingen blijven ongewijzigd. De reden hiervoor is dat de ligging van deze gebieden is gerelateerd aan de ligging van banen. Aangezien de ligging van de banen gelijk blijft voor de pakketten van hinderbeperkende maatregelen blijven deze gebieden ongewijzigd.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 8/20






3 Pakket 1
Hinderbeperkende maatregelen: 4, 9, Rijsenhout Dit hoofdstuk beschrijft de milieueffecten die optreden bij de toepassing van de hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 1. Paragraaf 3.1 en 3.2 beschrijven respectievelijk de effecten voor de aspecten geluid en ruimtelijke ordening.
3.1 Geluid
Kaart 1.2 (Lden ) en 1.3 (Lnight) geven de geluidscontouren weer van Pakket 1 ten opzichte van het referentiescenario. De verschilvlakken maken de verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting over de omgeving inzichtelijk.

Kaart 1.4 (Lden ) en 1.5 (Lnight) tonen de verandering in geluidsbelasting in de handhavingspunten voor Pakket 1 vergeleken met het referentiescenario.

Tabel 3.1 toont het aantal woningen, ernstig gehinderde mensen (EGH) en ernstig slaapverstoorde mensen (ESV) binnen de geluidscontouren.

Referentie- Pakket 1 Verschil Verschil scenario absoluut procentueel Woningen binnen 58 dB(A) Lden 11.682 12.208 +526 +4,5% EGH binnen 48 dB(A) Lden 227.226 225.555 -1.671 -0,7% Woningen binnen 48 dB(A) Lnight 10.557 10.858 +301 +2,9% ESV binnen 40 dB(A) Lnight 39.174 39.529 +355 +0,9% Tabel 3.1 Vergelijking van het beschermingsniveau voor geluidsbelasting Analyse van de verschillen tussen Pakket 1 en het referentiescenario De verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting gedurende de dag worden in hoofdzaak bepaald door HBM 9 (wijziging van de BERGI2V en GORLO2V startroutes vanaf baan 36L) en HBM Rijsenhout (wijziging van de ARNEM1S, ANDIK1S, LEKKO1S, LOPIK1S startroutes vanaf baan 24). Voor de nacht worden de verschillen hoofdzakelijk bepaald door HBM Rijsenhout.
3.2 Ruimtelijke ordening
Kaart 1.7 toont waar de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 1 ligt ten opzichte van het gebied waar nieuwbouwbeperkingen gelden op grond van het LIB.

Tabel 3.2 laat zien dat er 12.208 woningen binnen de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 1 liggen, geteld op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 53 woningen buiten het gebied met nieuwbouwbeperkingen uit het LIB. Er liggen 12.570 woningen binnen de contouren van het huidige LIB, maar buiten de contouren berekend voor het planalternatief.

Kaarten 1.8, 1.9 en 1.10 maken inzichtelijk waar de woningen liggen die op grond van de Regeling geluidwerende voorzieningen 1997 (RGV) in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten
11 juni 2009 09.271.02 pag. 9/20





GIS-1, GIS-2 en GIS-3. Dit betreft woningen binnen de 40 Ke contour of woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour.

Buiten 58 dB(A) Lden Binnen 58 dB(A) Lden Totaal Buiten beperkingengebied LIB - 53 53 (gronden met nummer 4)
Binnen beperkingengebied LIB 12.570 12.155 24.725 (gronden met nummer 4)
Totaal 12.570 12.208 24.778 Tabel 3.2 Vergelijking tussen Pakket 1 en het gebied met nieuwbouwbeperkingen

Tabel 3.3 toont aan dat er 7.117 woningen binnen de 40 Ke contour liggen, op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 36 woningen buiten de huidige isolatiecontouren. Er liggen 2.910 woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour. Hiervan liggen er
519 buiten de huidige isolatiecontouren.

Binnen 40 Ke Binnen 26 dB(A) LAeq Buiten 40 Ke en 26 dB(A) LAeq Totaal Ke isolatie 7.080 1.519 4.008 12.607 LAeq isolatie 1 872 8.571 9.444 Geen isolatie 36 519 - 555 Totaal 7.117 2.910 12.579 22.606 Tabel 3.3 Vergelijking tussen Pakket 1 en gebieden met geluidsisolatie

Kaart 1.11 maakt inzichtelijk waar de 20 Ke contour van Pakket 1 ligt ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).
Analyse van de verschillen tussen Pakket 1, beperkingengebieden uit het LIB en isolatiegebieden uit de RGV
De verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV zijn te verklaren door de nadruk op zuidelijk gebruik in de winter in zowel het referentiescenario als Pakket 1 ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'. Voor Badhoevedorp en Lijnden geldt dat er tevens een verschil wordt veroorzaakt door een andere route ten opzichte van het MER `Schiphol 2003' in verband met parallel starten. Specifiek voor de 20 Ke contour geldt ook dat er verschillen zijn veroorzaakt door een verandering in het aantal bewegingen over de relevante routes en de verbetering van de modellering van vliegroutes ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'.

De effecten van de hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 1 zijn niet terug te zien in de verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV.

11 juni 2009 09.271.02 pag. 10/20






4 Pakket 2
Hinderbeperkende maatregelen: 4, 9, 19A, Rijsenhout Dit hoofdstuk beschrijft de milieueffecten die optreden bij de toepassing van de hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 2. Paragraaf 4.1 en 4.2 beschrijven respectievelijk de effecten voor de aspecten geluid en ruimtelijke ordening.
4.1 Geluid
Kaart 2.2 (Lden ) en 2.3 (Lnight) geven de geluidscontouren weer van Pakket 2 ten opzichte van het referentiescenario. De verschilvlakken maken de verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting over de omgeving inzichtelijk.

Kaart 2.4 (Lden ) en 2.5 (Lnight) tonen de verandering in geluidsbelasting in de handhavingspunten voor Pakket 2 vergeleken met het referentiescenario.

Tabel 4.1 toont het aantal woningen, ernstig gehinderde mensen (EGH) en ernstig slaapverstoorde mensen (ESV) binnen de geluidscontouren.

Referentie- Pakket 2 Verschil Verschil scenario absoluut procentueel Woningen binnen 58 dB(A) Lden 11.682 12.053 +371 +3,2% EGH binnen 48 dB(A) Lden 227.226 209.853 -17.373 -7,6% Woningen binnen 48 dB(A) Lnight 10.557 10.738 +181 +1,7% ESV binnen 40 dB(A) Lnight 39.174 40.058 +884 +2,3% Tabel 4.1 Vergelijking van het beschermingsniveau voor geluidsbelasting Analyse van de verschillen tussen Pakket 2 en het referentiescenario De verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting gedurende de dag worden in hoofdzaak bepaald door HBM 9 (wijziging van de BERGI2V en GORLO2V startroutes vanaf baan 36L), HBM
19A (wijziging van de LEKKO startroutes vanaf baan 36L) en HBM Rijsenhout (wijziging van de ARNEM1S, ANDIK1S, LEKKO1S, LOPIK1S startroutes vanaf baan 24). De verschillen in de geluidsbelasting voor de nacht worden hoofdzakelijk bepaald door HBM 19A en HBM Rijsenhout.

4.2 Ruimtelijke ordening
Kaart 2.7 toont waar de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 2 ligt ten opzichte van het gebied waar nieuwbouwbeperkingen gelden op grond van het LIB.

Tabel 4.2 laat zien dat er 12.053 woningen binnen de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 2 liggen, geteld op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 38 woningen buiten het gebied met nieuwbouwbeperkingen uit het LIB. Er liggen 12.710 woningen binnen de contouren van het huidige LIB, maar buiten de contouren berekend voor het planalternatief.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 11/20





Kaarten 2.8, 2.9 en 2.10 maken inzichtelijk waar de woningen liggen die op grond van de Regeling geluidwerende voorzieningen 1997 (RGV) in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3. Dit betreft woningen binnen de 40 Ke contour of woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour.

Buiten 58 dB(A) Lden Binnen 58 dB(A) Lden Totaal Buiten beperkingengebied LIB - 38 38 (gronden met nummer 4)
Binnen beperkingengebied LIB 12.710 12.016 24.725 (gronden met nummer 4)
Totaal 12.710 12.053 24.763 Tabel 4.2 Vergelijking tussen Pakket 2 en het gebied met nieuwbouwbeperkingen

Tabel 4.3 toont aan dat er 7.109 woningen binnen de 40 Ke contour liggen, op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 36 woningen buiten de huidige isolatiecontouren. Er liggen 2.919 woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour. Hiervan liggen er
519 buiten de huidige isolatiecontouren.

Binnen 40 Ke Binnen 26 dB(A) LAeq Buiten 40 Ke en 26 dB(A) LAeq Totaal Ke isolatie 7.073 1.526 4.008 12.607 LAeq isolatie 1 873 8.570 9.444 Geen isolatie 36 519 - 555 Totaal 7.109 2.919 12.578 22.606 Tabel 4.3 Vergelijking tussen Pakket 2 en gebieden met geluidsisolatie

Kaart 2.11 maakt inzichtelijk waar de 20 Ke contour van Pakket 2 ligt ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).
Analyse van de verschillen tussen Pakket 2, beperkingengebieden uit het LIB en isolatiegebieden uit de RGV
De verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV zijn te verklaren door de nadruk op zuidelijk gebruik in de winter in zowel het referentiescenario als Pakket 2 ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'. Voor Badhoevedorp en Lijnden geldt dat er tevens een verschil wordt veroorzaakt door een andere route ten opzichte van het MER `Schiphol 2003' in verband met parallel starten. Specifiek voor de 20 Ke contour geldt ook dat er verschillen zijn veroorzaakt door een verandering in het aantal bewegingen over de relevante routes en de verbetering van de modellering van vliegroutes ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 12/20





HBM 19A (wijziging van de LEKKO startroutes vanaf baan 36L) veroorzaakt ten zuidwesten van Zaanstad, boven het havengebied van Amsterdam, een verschil in zowel de 58 dB(A) Lden contour als de 20 Ke contour ten opzichte van beperkingengebieden.

De effecten van de overige hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 2 (HBM 4, HBM 9 en HBM Rijsenhout) zijn niet terug te zien in de verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 13/20






5 Pakket 3
Hinderbeperkende maatregelen: 4, 9, Rijsenhout, CROS Pilot 3B Dit hoofdstuk beschrijft de milieueffecten die optreden bij de toepassing van de hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 3. Paragraaf 5.1 en 5.2 beschrijven respectievelijk de effecten voor de aspecten geluid en ruimtelijke ordening.
5.1 Geluid
Kaart 3.2 (Lden ) en 3.3 (Lnight) geven de geluidscontouren weer van Pakket 3 ten opzichte van het referentiescenario. De verschilvlakken maken de verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting over de omgeving inzichtelijk.

Kaart 3.4 (Lden ) en 3.5 (Lnight) tonen de verandering in geluidsbelasting in de handhavingspunten voor Pakket 3 vergeleken met het referentiescenario.

Tabel 5.1 toont het aantal woningen, ernstig gehinderde mensen (EGH) en ernstig slaapverstoorde mensen (ESV) binnen de geluidscontouren.

Referentie- Pakket 3 Verschil Verschil scenario absoluut procentueel Woningen binnen 58 dB(A) Lden 11.682 12.196 +514 +4,4% EGH binnen 48 dB(A) Lden 227.226 224.533 -2.693 -1,2% Woningen binnen 48 dB(A) Lnight 10.557 10.858 +301 +2,9% ESV binnen 40 dB(A) Lnight 39.174 39.529 +355 +0,9% Tabel 5.1 Vergelijking van het beschermingsniveau voor geluidsbelasting Analyse van de verschillen tussen Pakket 3 en het referentiescenario De verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting gedurende de dag worden in hoofdzaak bepaald door HBM 9 (wijziging van de BERGI2V en GORLO2V startroutes vanaf baan 36L), HBM Rijsenhout (wijziging van de ARNEM1S, ANDIK1S, LEKKO1S, LOPIK1S startroutes vanaf baan 24) en CROS Pilot 3b (wijziging van de SPIJKERBOOR1S startroute vanaf baan 24). Voor de nacht worden de verschillen hoofdzakelijk bepaald door HBM Rijsenhout.
5.2 Ruimtelijke ordening
Kaart 3.7 toont waar de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 3 ligt ten opzichte van het gebied waar nieuwbouwbeperkingen gelden op grond van het LIB.

Tabel 5.2 laat zien dat er 12.196 woningen binnen de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 3 liggen, geteld op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 44 woningen buiten het gebied met nieuwbouwbeperkingen uit het LIB. Er liggen 12.573 woningen binnen de contouren van het huidige LIB, maar buiten de contouren berekend voor het planalternatief.

Kaarten 3.8, 3.9 en 3.10 maken inzichtelijk waar de woningen liggen die op grond van de Regeling geluidwerende voorzieningen 1997 (RGV) in aanmerking zouden komen voor
11 juni 2009 09.271.02 pag. 14/20





geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3. Dit betreft woningen binnen de 40 Ke contour of woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour.

Buiten 58 dB(A) Lden Binnen 58 dB(A) Lden Totaal Buiten beperkingengebied LIB - 44 44 (gronden met nummer 4)
Binnen beperkingengebied LIB 12.573 12.152 24.725 (gronden met nummer 4)
Totaal 12.573 12.196 24.769 Tabel 5.2 Vergelijking tussen Pakket 3 en het gebied met nieuwbouwbeperkingen

Tabel 5.3 toont aan dat er 7.116 woningen binnen de 40 Ke contour liggen, op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 36 woningen buiten de huidige isolatiecontouren. Er liggen 2.910 woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour. Hiervan liggen er
519 buiten de huidige isolatiecontouren.

Binnen 40 Ke Binnen 26 dB(A) LAeq Buiten 40 Ke en 26 dB(A) LAeq Totaal Ke isolatie 7.079 1.519 4.009 12.607 LAeq isolatie 1 872 8.571 9.444 Geen isolatie 36 519 - 555 Totaal 7.116 2.910 12.580 22.606 Tabel 5.3 Vergelijking tussen Pakket 1 en gebieden met geluidsisolatie

Kaart 3.11 maakt inzichtelijk waar de 20 Ke contour van Pakket 3 ligt ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).
Analyse van de verschillen tussen Pakket 3, beperkingengebieden uit het LIB en isolatiegebieden uit de RGV
De verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en isolatiegebieden uit de RGV zijn te verklaren door de nadruk op zuidelijk gebruik in de winter in zowel het referentiescenario als Pakket 3 ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'. Voor Badhoevedorp en Lijnden geldt dat er tevens een verschil wordt veroorzaakt door een andere route ten opzichte van het MER `Schiphol 2003' in verband met parallel starten. Specifiek voor de 20 Ke contour geldt ook dat er verschillen zijn veroorzaakt door een verandering in het aantal bewegingen over de relevante routes en de verbetering van de modellering van vliegroutes ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 15/20





De effecten van de hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 3 zijn niet terug te zien in de verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 16/20






6 Pakket 4
Hinderbeperkende maatregelen: 4, 9, 19A, Rijsenhout, CROS Pilot 3B Dit hoofdstuk beschrijft de milieueffecten die optreden bij de toepassing van de hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 4. Paragraaf 6.1 en 6.2 beschrijven respectievelijk de effecten voor de aspecten geluid en ruimtelijke ordening.
6.1 Geluid
Kaart 4.2 (Lden ) en 4.3 (Lnight) geven de geluidscontouren weer van Pakket 4 ten opzichte van het referentiescenario. De verschilvlakken maken de verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting over de omgeving inzichtelijk.

Kaart 4.4 (Lden ) en 4.5 (Lnight) tonen de verandering in geluidsbelasting in de handhavingspunten voor Pakket 4 vergeleken met het referentiescenario.

Tabel 6.1 toont het aantal woningen, ernstig gehinderde mensen (EGH) en ernstig slaapverstoorde mensen (ESV) binnen de geluidscontouren.

Referentie- Pakket 4 Verschil Verschil scenario absoluut procentueel Woningen binnen 58 dB(A) Lden 11.682 12.022 +340 +2,9% EGH binnen 48 dB(A) Lden 227.226 208.900 -18.326 -8,1% Woningen binnen 48 dB(A) Lnight 10.557 10.738 +181 +1,7% ESV binnen 40 dB(A) Lnight 39.174 40.058 +884 +2,3% Tabel 6.1 Vergelijking van het beschermingsniveau voor geluidsbelasting Analyse van de verschillen tussen Pakket 4 en het referentiescenario De verschillen in de verdeling van de geluidsbelasting gedurende de dag worden bepaald door HBM 9 (wijziging van de BERGI2V en GORLO2V startroutes vanaf baan 36L), HBM 19A (wijziging van de LEKKO startroutes vanaf baan 36L), HBM Rijsenhout (wijziging van de ARNEM1S, ANDIK1S, LEKKO1S, LOPIK1S startroutes vanaf baan 24) en CROS Pilot 3b (wijziging van de SPIJKERBOOR1S startroute vanaf baan 24). De verschillen in de geluidsbelasting in de nacht worden hoofdzakelijk bepaald door HBM 19A en HBM Rijsenhout.
6.2 Ruimtelijke ordening
Kaart 4.7 toont waar de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 4 ligt ten opzichte van het gebied waar nieuwbouwbeperkingen gelden op grond van het LIB.

Tabel 6.2 laat zien dat er 12.022 woningen binnen de 58 dB(A) Lden contour van Pakket 4 liggen, geteld op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 37 woningen buiten het gebied met nieuwbouwbeperkingen uit het LIB. Er liggen 12.740 woningen binnen de contouren van het huidige LIB, maar buiten de contouren berekend voor het planalternatief.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 17/20





Kaarten 4.8, 4.9 en 4.10 maken inzichtelijk waar de woningen liggen die op grond van de Regeling geluidwerende voorzieningen 1997 (RGV) in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3. Dit betreft woningen binnen de 40 Ke contour of woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour.

Buiten 58 dB(A) Lden Binnen 58 dB(A) Lden Totaal Buiten beperkingengebied LIB - 37 37 (gronden met nummer 4)
Binnen beperkingengebied LIB 12.740 11.985 24.725 (gronden met nummer 4)
Totaal 12.740 12.022 24.762 Tabel 6.2 Vergelijking tussen Pakket 4 en het gebied met nieuwbouwbeperkingen

Tabel 6.3 toont aan dat er 7.108 woningen binnen de 40 Ke contour liggen, op basis van het Woningenbestand Schiphol 2005. Van dit aantal liggen 36 woningen buiten de huidige isolatiecontouren. Er liggen 2.919 woningen binnen de 26 dB(A) LAeq contour. Hiervan liggen er
519 buiten de huidige isolatiecontouren.

Binnen 40 Ke Binnen 26 dB(A) LAeq Buiten 40 Ke en 26 dB(A) LAeq Totaal Ke isolatie 7.072 1.526 4.009 12.607 LAeq isolatie 1 873 8.570 9.444 Geen isolatie 36 519 - 555 Totaal 7.108 2.919 12.579 22.606 Tabel 6.3 Vergelijking tussen Pakket 4 en gebieden met geluidsisolatie

Kaart 4.11 maakt inzichtelijk waar de 20 Ke contour van Pakket 4 ligt ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).
Analyse van de verschillen tussen Pakket 4, beperkingengebieden uit het LIB en isolatiegebieden uit de RGV
De verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV zijn te verklaren door de nadruk op zuidelijk gebruik in de winter in zowel het referentiescenario als Pakket 4 ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'. Voor Badhoevedorp en Lijnden geldt dat er tevens een verschil wordt veroorzaakt door een andere route ten opzichte van het MER `Schiphol 2003' in verband met parallel starten. Specifiek voor de 20 Ke contour geldt ook dat er verschillen zijn veroorzaakt door een verandering in het aantal bewegingen over de relevante routes en de verbetering van de modellering van vliegroutes ten opzichte van het MER `Schiphol 2003'.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 18/20





HBM 19A (wijziging van de LEKKO startroutes vanaf baan 36L) veroorzaakt ten zuidwesten van Zaanstad, boven het havengebied van Amsterdam, een verschil in zowel de 58 dB(A) Lden contour als de 20 Ke contour ten opzichte van beperkingengebieden.

De effecten van de overige hinderbeperkende maatregelen uit Pakket 4 zijn niet terug te zien in de verschillen in de contouren voor geluid ten opzichte van de beperkingengebieden uit het LIB en de isolatiegebieden uit de RGV.


11 juni 2009 09.271.02 pag. 19/20





Bijlage: Geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal

Hieronder zijn de berekeningsresultaten voor de geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal (Lden ) gegeven.

Geluidbelasting in de handhavingspunten voor het etmaal in dB(A) Lden Pakket van maatregelen HHP Referentie

1 2 3 4


1 55,97 55,98 55,98 55,98 55,98


2 57,69 57,70 57,70 57,70 57,70


3 58,67 58,77 58,77 58,75 58,75


4 57,98 58,13 58,13 58,26 58,26


5 57,92 57,91 57,91 57,91 57,91


6 57,40 57,39 57,40 57,39 57,40


7 57,60 57,57 57,57 57,59 57,59


8 58,46 58,46 58,55 58,48 58,57


9 56,97 56,88 57,02 56,88 57,02


10 58,96 59,21 59,23 59,21 59,22


11 58,70 58,76 58,76 58,76 58,76


12 58,44 58,45 58,45 58,45 58,45


13 57,47 57,48 57,48 57,48 57,48


14 56,80 56,82 56,81 56,81 56,81


15 57,87 57,94 57,95 57,93 57,94


16 57,34 57,35 56,94 57,35 56,94


17 57,18 57,17 57,17 57,16 57,15


18 61,25 61,25 61,26 61,25 61,25


19 53,86 53,86 53,91 53,86 53,90


20 57,71 57,70 57,73 57,70 57,73


21 57,55 57,55 57,47 57,55 57,47


22 57,56 57,56 57,53 57,56 57,53


23 56,80 56,80 56,71 56,80 56,71


24 57,59 57,59 57,57 57,59 57,56


25 57,94 57,95 57,91 57,95 57,91


26 55,44 55,47 55,43 55,47 55,43


27 56,46 56,22 56,19 56,22 56,19


28 55,51 55,54 55,51 55,54 55,51


29 57,05 57,06 57,04 57,06 57,04


30 57,51 57,48 57,47 57,48 57,46


31 58,91 58,80 58,80 58,78 58,78


32 56,91 56,98 56,96 56,98 56,96


33 56,26 56,77 56,77 56,77 56,77


34 57,28 57,32 57,32 57,32 57,32


35 57,17 57,17 57,17 57,17 57,17


11 juni 2009 09.271.02 pag. 20/20





Bijlage: Geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht

Hieronder zijn de berekeningsresultaten voor de geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht (Lnight ) gegeven.

Geluidbelasting in de handhavingspunten voor de nacht in dB(A) Lnight Pakket van maatregelen HHP Referentie

1 2 3 4


1 52,98 52,99 52,99 52,99 52,99


2 50,28 50,42 50,42 50,42 50,42


3 47,52 47,89 47,89 47,89 47,89


4 47,66 47,72 47,72 47,72 47,72


5 52,17 52,17 52,18 52,17 52,18


6 51,74 51,71 51,90 51,71 51,90


7 49,89 49,95 49,96 49,95 49,96


8 48,51 48,51 48,51 48,51 48,51


9 46,83 46,83 46,83 46,83 46,83


10 47,43 47,44 47,44 47,44 47,44


11 48,54 48,54 48,54 48,54 48,54


12 49,84 49,86 49,87 49,86 49,87


13 50,35 50,39 50,53 50,39 50,53


14 52,65 52,65 52,44 52,65 52,44


15 52,45 52,46 52,41 52,46 52,41


16 51,36 51,36 51,32 51,36 51,32


17 52,42 52,42 52,38 52,42 52,38


18 47,50 47,53 47,51 47,53 47,51


19 46,16 46,04 46,02 46,04 46,02


20 45,99 46,18 46,15 46,18 46,15


21 43,49 43,86 43,75 43,86 43,75


22 44,55 44,23 44,17 44,23 44,17


23 46,09 45,82 45,79 45,82 45,79


24 45,38 46,16 46,15 46,16 46,15


25 48,84 48,84 48,84 48,84 48,84


11 juni 2009 09.271.02 pag. 21/20




Pakket 1 Kaart 1.1 Startroute

Ligging van de gewijzigde startroutes voor Pakket 1 vergeleken met de corresponderende startroutes van het referentiescenario.

N laa mtE Castricum HBM 4 Heemskerk Purmerend Wijk aan Zee Beverwijk IJmuiden
Zaanstad HBM 9
Bloemendaal
AMSTERDAM Zandvoort
HAARLEM
Heemstede
n Hoofddorp Hillegom Amstelveen egisters, Apeldoor Nieuw-Vennep e r Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn HBM Rijsenhout
Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Corresponderende startroutes voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2 Gewijzigde segmenten van de startroutes voor Pakket 1 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.2 Geluid

Ligging van de 48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren en verschil in Lden geluidsbelasting voor Pakket 1 vergeleken met het referentiescenario.

N laa Heiloo mtE
48 dB(A) Purmerend Beverwijk 53 dB(A) Velzen
58 dB(A) Zandvoort HAARLEM Almere AMSTERDAM Heemstede Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Katwijk aan Zee Mijdrecht Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 1 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.3 Geluid

Ligging van de 40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren en verschil in Lnight geluidsbelasting voor Pakket 1 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautist Heiloo hca N
40 dB(A) Purmerend Beverwijk
43 dB(A) Velzen
48 dB(A) Zandvoort HAARLEM
AMSTERDAM Almere Heemstede
Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Mijdrecht Katwijk aan Zee
Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 1 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.4 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal voor Pakket 1 vergeleken met het referentiescenario.

N laa mtE
13 +0,01 Purmerend
12 +0,01 14 +0,02
11 +0,06 Velzen 15 +0,07
10 +0,25 Zaanstad
9 -0,09 16 +0,01
8 0,00 Zandvoort HAARLEM AMSTERDAM
17 -0,01
7 -0,08 18 0,00 20 +0,01
19 0,00 21 0,00 Diemen
6 -0,01 22 0,00


23 0,00 Hillegom n
5 -0,01
4 +0,15 24 0,00 Lisse 29 +0,01
3 +0,10 egisters, Apeldoor
25 +0,01 e r Noordwijk aan Zee 30 -0,03
2 +0,01 31 -0,11 26 +0,03
28 +0,03
1 +0,01 34 +0,04 32 +0,07 Katwijk aan Zee 35 0,00 Mijdrecht
33 +0,51
27 -0,24 Leiden
Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.5 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht voor Pakket 1 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautisthca N
9 0,00 10 -0,01
8 0,00 Purmerend
11 0,00
12 +0,02 Velzen 7 +0,06 Zaanstad
13 +0,04
6 -0,03 Zandvoort 14 0,00 HAARLEM AMSTERDAM
5 0,00
15 +0,01
16 0,00 Hoofddorp 17 0,00 n Hillegom 4 +0,06 Amstelveen
3 0,37 18 +0,03 Lisse 2 +0,14 egisters, Apeldoor
19 -0,12 e r Noordwijk aan Zee 1 +0,01
20 +0,19
25 0,00
24 -0,78 Mijdrecht Katwijk aan Zee

23 -0,27 21 +0,37 Leiden

22 -0,32 Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.6 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren (berekend met en zonder meteotoeslag) en de 71 dB(A) Lden contour voor het referentiescenario, ten opzichte van de huidige sloopzones voor zowel externe veiligheid als geluid en de huidige gebieden met beperkingen voor kantoren en bedrijven zoals vastgelegd in het huidige Luchthavenindelingbesluit. N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad Bloemendaal Spaarn- dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM
AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
10-5 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario 2000 ­ 5000 woningen per km2
10-5 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 500 ­ 2000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 200 ­ 500 woningen per km2
71 dB(A) Lden contouren voor het referentiescenario, rekenraster 500 meter Geplande nieuwbouw Gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven van het huidige LIB Sloopzones geluid van het huidige LIB
Sloopzones externe veiligheid van het huidige LIB




Pakket 1 Kaart 1.7 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 58 dB(A) Lden contouren voor Pakket 1 ten opzichte van de huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen.

N laa mtE Castricum
Heemskerk 58 dB(A) Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Spaarn- dam
Bloemendaal
Zandvoort AMSTERDAM HAARLEM
Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
58 dB(A) Lden contouren, voor Pakket 1 meer dan 5000 woningen per km2 Huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen 2000 ­ 5000 woningen per km2 Overige beperkingsgebieden 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.8 Ruimtelijke ordening

Ligging van de gebieden die op basis van de Regeling geluidwerende voorzieningen in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3.

N thca N/laa mtE Castricum
Heemskerk
Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend
26 LAeq IJmuiden
Zaanstad
40 Ke Bloemendaal
Zandvoort
HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 1 meer dan 5000 woningen per km2
40 Ke contouren voor Pakket 1 2000 ­ 5000 woningen per km2 Samengesteld gebied voor nachtisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 500 ­ 2000 woningen per km2 en GIS-3 (geluidsbelasting 26 dB(A) LAeq of meer) 200 ­ 500 woningen per km2 Samengesteld gebied voor dagisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 Geplande nieuwbouw en GIS-3 (geluidsbelasting 40 Ke of meer)




Pakket 1 Kaart 1.9 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor Pakket 1.

N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad
40 Ke
50 Ke Bloemendaal Spaarn- 55 Ke dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM

65 Ke AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
40 Ke contouren voor Pakket 1 meer dan 5000 woningen per km2
50 Ke contouren voor Pakket 1 2000 ­ 5000 woningen per km2
55 Ke contouren voor Pakket 1 500 ­ 2000 woningen per km2
65 Ke contouren voor Pakket 1 200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.10 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor de nacht voor Pakket 1.

N eitautisthca N Castricum
Heemskerk 26 LAeq Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Spaarn- Zandvoort dam HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 1 meer dan 5000 woningen per km2
2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 1 Kaart 1.11 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 20 Ke contouren ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).

N laa mtE Castricum 20 Ke Heemskerk
Wijk aan Zee Zaandijk Purmerend Volendam IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Zandvoort HAARLEM
Hoofddorp Amstelveen n Hillegom
Aalsmeer Nieuw-Vennep
Noordwijkerhout
egisters, Apeldoor Noordwijk e r Rijsenhout aan zee Uithoorn Mijdrecht 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
20 Ke contouren voor Pakket 1 meer dan 5000 woningen per km2 Gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.1 Startroute

Ligging van de gewijzigde startroutes voor Pakket 2 vergeleken met de corresponderende startroutes van het referentiescenario.

N laa mtE Castricum HBM 4 Heemskerk Purmerend Wijk aan Zee Beverwijk IJmuiden
HBM 19A Zaanstad HBM 9
Bloemendaal
AMSTERDAM Zandvoort
HAARLEM
Heemstede
n Hoofddorp Amstelveen Hillegom
egisters, Apeldoor Nieuw-Vennep e r Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn HBM Rijsenhout
Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Corresponderende startroutes voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2 Gewijzigde segmenten van de startroutes voor Pakket 2 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.2 Geluid

Ligging van de 48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren en verschil in Lden geluidsbelasting voor Pakket 2 vergeleken met het referentiescenario.

N laa Heiloo mtE
48 dB(A) Purmerend Beverwijk 53 dB(A) Velzen
58 dB(A) Zandvoort HAARLEM Almere AMSTERDAM Heemstede Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Katwijk aan Zee Mijdrecht Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 2 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.3 Geluid

Ligging van de 40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren en verschil in Lnight geluidsbelasting voor Pakket 2 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautist Heiloo hca N
40 dB(A) Purmerend Beverwijk
43 dB(A) Velzen
48 dB(A) Zandvoort HAARLEM
AMSTERDAM Almere Heemstede
Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Mijdrecht Katwijk aan Zee
Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 2 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.4 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal voor Pakket 2 vergeleken met het referentiescenario.

N laa mtE
13 +0,01 Purmerend
12 +0,01 14 +0,01
11 +0,06 Velzen 15 +0,08
10 +0,27 Zaanstad
9 +0,05 16 -0,40
8 +0,09 Zandvoort HAARLEM AMSTERDAM
17 -0,01
7 -0,03 18 +0,01 20 +0,02
19 +0,05 21 -0,08 Diemen
6 0,00 22 -0,03


23 -0,09 Hillegom n
5 -0,01
4 +0,15 24 -0,02 Lisse 29 -0,01
3 +0,10 egisters, Apeldoor
25 -0,03 e r Noordwijk aan Zee 30 -0,04
2 +0,01 31 -0,11 26 -0,01
28 0,00
1 +0,01 34 +0,04 32 +0,05 Katwijk aan Zee 35 0,00 Mijdrecht
33 +0,51
27 -0,27 Leiden
Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.5 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht voor Pakket 2 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautisthca N
9 0,00 10 +0,01
8 0,00 Purmerend
11 0,00
12 +0,03 Velzen 7 +0,07 Zaanstad
13 +0,18
6 +0,16 Zandvoort 14 -0,21 HAARLEM AMSTERDAM
5 +0,01
15 -0,04
16 -0,04 Hoofddorp 17 -0,04 n Hillegom 4 +0,06 Amstelveen
3 +0,37 18 +0,01 Lisse 2 +0,14 egisters, Apeldoor
19 -0,14 e r Noordwijk aan Zee 1 +0,01
20 +0,16
25 0,00
24 -0,77 Mijdrecht Katwijk aan Zee

23 -0,30 21 +0,26 Leiden

22 -0,38 Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.6 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren (berekend met en zonder meteotoeslag) en de 71 dB(A) Lden contour voor het referentiescenario, ten opzichte van de huidige sloopzones voor zowel externe veiligheid als geluid en de huidige gebieden met beperkingen voor kantoren en bedrijven zoals vastgelegd in het huidige Luchthavenindelingbesluit. N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad Bloemendaal Spaarn- dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM
AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
10-5 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario 2000 ­ 5000 woningen per km2
10-5 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 500 ­ 2000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 200 ­ 500 woningen per km2
71 dB(A) Lden contouren voor het referentiescenario, rekenraster 500 meter Geplande nieuwbouw Gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven van het huidige LIB Sloopzones geluid van het huidige LIB
Sloopzones externe veiligheid van het huidige LIB




Pakket 2 Kaart 2.7 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 58 dB(A) Lden contouren voor Pakket 2 ten opzichte van de huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen.

N laa mtE Castricum
Heemskerk 58 dB(A) Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Spaarn- dam
Bloemendaal
Zandvoort AMSTERDAM HAARLEM
Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
58 dB(A) Lden contouren, voor Pakket 2 meer dan 5000 woningen per km2 Huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen 2000 ­ 5000 woningen per km2 Overige beperkingsgebieden 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.8 Ruimtelijke ordening

Ligging van de gebieden die op basis van de Regeling geluidwerende voorzieningen in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3.

N thca N/laa mtE Castricum
Heemskerk
Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend
26 LAeq IJmuiden
Zaanstad
40 Ke Bloemendaal
Zandvoort
HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 2 meer dan 5000 woningen per km2
40 Ke contouren voor Pakket 2 2000 ­ 5000 woningen per km2 Samengesteld gebied voor nachtisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 500 ­ 2000 woningen per km2 en GIS-3 (geluidsbelasting 26 dB(A) LAeq of meer) 200 ­ 500 woningen per km2 Samengesteld gebied voor dagisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 Geplande nieuwbouw en GIS-3 (geluidsbelasting 40 Ke of meer)




Pakket 2 Kaart 2.9 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor Pakket 2.

N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad
40 Ke
50 Ke Bloemendaal Spaarn- 55 Ke dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM

65 Ke AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
40 Ke contouren voor Pakket 2 meer dan 5000 woningen per km2
50 Ke contouren voor Pakket 2 2000 ­ 5000 woningen per km2
55 Ke contouren voor Pakket 2 500 ­ 2000 woningen per km2
65 Ke contouren voor Pakket 2 200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.10 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor de nacht voor Pakket 2.

N eitautisthca N Castricum
Heemskerk 26 LAeq Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Spaarn- Zandvoort dam HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 2 meer dan 5000 woningen per km2
2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 2 Kaart 2.11 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 20 Ke contouren ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).

N laa mtE Castricum 20 Ke Heemskerk
Wijk aan Zee Zaandijk Purmerend Volendam IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Zandvoort HAARLEM
Hoofddorp Amstelveen n Hillegom
Aalsmeer Nieuw-Vennep
Noordwijkerhout
egisters, Apeldoor Noordwijk e r Rijsenhout aan zee Uithoorn Mijdrecht 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
20 Ke contouren voor Pakket 2 meer dan 5000 woningen per km2 Gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.1 Startroute

Ligging van de gewijzigde startroutes voor Pakket 3 vergeleken met de corresponderende startroutes van het referentiescenario.

N laa mtE Castricum HBM 4 Heemskerk Purmerend Wijk aan Zee Beverwijk IJmuiden
Zaanstad HBM 9
Bloemendaal
AMSTERDAM Zandvoort
HAARLEM
Heemstede
n Hillegom Hoofddorp Amstelveen Cros pilot 3b
egisters, Apeldoor Nieuw-Vennep e r Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn HBM Rijsenhout
Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Corresponderende startroutes voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2 Gewijzigde segmenten van de startroutes voor Pakket 3 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.2 Geluid

Ligging van de 48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren en verschil in Lden geluidsbelasting voor Pakket 3 vergeleken met het referentiescenario.

N laa Heiloo mtE
48 dB(A) Purmerend Beverwijk 53 dB(A) Velzen
58 dB(A) Zandvoort HAARLEM Almere AMSTERDAM Heemstede Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Katwijk aan Zee Mijdrecht Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 3 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.3 Geluid

Ligging van de 40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren en verschil in Lnight geluidsbelasting voor Pakket 3 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautist Heiloo hca N
40 dB(A) Purmerend Beverwijk
43 dB(A) Velzen
48 dB(A) Zandvoort HAARLEM
AMSTERDAM Almere Heemstede
Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Mijdrecht Katwijk aan Zee
Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 3 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.4 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal voor Pakket 3 vergeleken met het referentiescenario.

N laa mtE
13 +0,01 Purmerend
12 +0,01 14 +0,01
11 +0,06 Velzen 15 +0,06
10 +0,25 Zaanstad
9 -0,09 16 +0,01
8 +0,02 Zandvoort HAARLEM AMSTERDAM
17 -0,02
7 -0,01 18 0,00 20 -0,01
19 0,00 21 0,00 Diemen
6 -0,01 22 0,00


23 0,00 Hillegom n
5 -0,01
4 +0,28 24 0,00 Lisse 29 +0,01
3 +0,08 egisters, Apeldoor
25 +0,01 e r Noordwijk aan Zee 30 -0,03
2 +0,01 31 -0,13 26 +0,03
28 +0,03
1 +0,01 34 +0,04 32 +0,07 Katwijk aan Zee 35 0,00 Mijdrecht
33 +0,51
27 -0,24 Leiden
Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.5 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht voor Pakket 3 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautisthca N
9 0,00 10 +0,01
8 0,00 Purmerend
11 0,00
12 +0,02 Velzen 7 +0,06 Zaanstad
13 +0,04
6 -0,03 Zandvoort 14 0,00 HAARLEM AMSTERDAM
5 0,00
15 +0,01
16 0,00 Hoofddorp 17 0,00 n Hillegom 4 +0,06 Amstelveen
3 +0,37 18 +0,03 Lisse 2 +0,14 egisters, Apeldoor
19 -0,12 e r Noordwijk aan Zee 1 +0,01
20 +0,19
25 0,00
24 -0,78 Mijdrecht Katwijk aan Zee

23 -0,27 21 +0,37 Leiden

22 -0,32 Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.6 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren (berekend met en zonder meteotoeslag) en de 71 dB(A) Lden contour voor het referentiescenario, ten opzichte van de huidige sloopzones voor zowel externe veiligheid als geluid en de huidige gebieden met beperkingen voor kantoren en bedrijven zoals vastgelegd in het huidige Luchthavenindelingbesluit. N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad Bloemendaal Spaarn- dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM
AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
10-5 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario 2000 ­ 5000 woningen per km2
10-5 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 500 ­ 2000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 200 ­ 500 woningen per km2
71 dB(A) Lden contouren voor het referentiescenario, rekenraster 500 meter Geplande nieuwbouw Gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven van het huidige LIB Sloopzones geluid van het huidige LIB
Sloopzones externe veiligheid van het huidige LIB




Pakket 3 Kaart 3.7 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 58 dB(A) Lden contouren voor Pakket 3 ten opzichte van de huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen.

N laa mtE Castricum
Heemskerk 58 dB(A) Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Spaarn- dam
Bloemendaal
Zandvoort AMSTERDAM HAARLEM
Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
58 dB(A) Lden contouren, voor Pakket 3 meer dan 5000 woningen per km2 Huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen 2000 ­ 5000 woningen per km2 Overige beperkingsgebieden 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.8 Ruimtelijke ordening

Ligging van de gebieden die op basis van de Regeling geluidwerende voorzieningen in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3.

N thca N/laa mtE Castricum
Heemskerk
Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend
26 LAeq IJmuiden
Zaanstad
40 Ke Bloemendaal
Zandvoort
HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 3 meer dan 5000 woningen per km2
40 Ke contouren voor Pakket 3 2000 ­ 5000 woningen per km2 Samengesteld gebied voor nachtisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 500 ­ 2000 woningen per km2 en GIS-3 (geluidsbelasting 26 dB(A) LAeq of meer) 200 ­ 500 woningen per km2 Samengesteld gebied voor dagisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 Geplande nieuwbouw en GIS-3 (geluidsbelasting 40 Ke of meer)




Pakket 3 Kaart 3.9 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor Pakket 3.

N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad
40 Ke
50 Ke Bloemendaal Spaarn- 55 Ke dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM

65 Ke AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
40 Ke contouren voor Pakket 3 meer dan 5000 woningen per km2
50 Ke contouren voor Pakket 3 2000 ­ 5000 woningen per km2
55 Ke contouren voor Pakket 3 500 ­ 2000 woningen per km2
65 Ke contouren voor Pakket 3 200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.10 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor de nacht voor Pakket 3.

N eitautisthca N Castricum
Heemskerk 26 LAeq Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Spaarn- Zandvoort dam HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 3 meer dan 5000 woningen per km2
2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 3 Kaart 3.11 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 20 Ke contouren ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).

N laa mtE Castricum 20 Ke Heemskerk
Wijk aan Zee Zaandijk Purmerend Volendam IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Zandvoort HAARLEM
Hoofddorp Amstelveen n Hillegom
Aalsmeer Nieuw-Vennep
Noordwijkerhout
egisters, Apeldoor Noordwijk e r Rijsenhout aan zee Uithoorn Mijdrecht 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
20 Ke contouren voor Pakket 3 meer dan 5000 woningen per km2 Gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.1 Startroute

Ligging van de gewijzigde startroutes voor Pakket 4 vergeleken met de corresponderende startroutes van het referentiescenario.

N laa mtE Castricum HBM 4 Heemskerk Purmerend Wijk aan Zee Beverwijk IJmuiden
Zaanstad HBM 9 HBM 19A Bloemendaal
AMSTERDAM Zandvoort
HAARLEM
Heemstede
n Hillegom Hoofddorp Amstelveen Cros pilot 3b
egisters, Apeldoor Nieuw-Vennep e r Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn HBM Rijsenhout
Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Corresponderende startroutes voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2 Gewijzigde segmenten van de startroutes voor Pakket 4 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.2 Geluid

Ligging van de 48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren en verschil in Lden geluidsbelasting voor Pakket 4 vergeleken met het referentiescenario.

N laa Heiloo mtE
48 dB(A) Purmerend Beverwijk 53 dB(A) Velzen
58 dB(A) Zandvoort HAARLEM Almere AMSTERDAM Heemstede Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Katwijk aan Zee Mijdrecht Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
48, 53 en 58 dB(A) Lden contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 4 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.3 Geluid

Ligging van de 40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren en verschil in Lnight geluidsbelasting voor Pakket 4 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautist Heiloo hca N
40 dB(A) Purmerend Beverwijk
43 dB(A) Velzen
48 dB(A) Zandvoort HAARLEM
AMSTERDAM Almere Heemstede
Diemen n Hillegom
Lisse
Noordwijk aan Zee egisters, Apeldoor e r Mijdrecht Katwijk aan Zee
Leiden Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT Verschil
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -5 tot -3 dB(A) meer dan 5000 woningen per km2 voor het referentiescenario -3 tot -1 dB(A) 2000 ­ 5000 woningen per km2
40, 43 en 48 dB(A) Lnight contouren -1 tot +1 dB(A) 500 ­ 2000 woningen per km2 voor Pakket 4 +1 tot +3 dB(A) 200 ­ 500 woningen per km2
+3 tot +5 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.4 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor het etmaal voor Pakket 4 vergeleken met het referentiescenario.

N laa mtE
13 +0,01 Purmerend
12 +0,01 14 +0,01
11 +0,06 Velzen 15 +0,07
10 +0,26 Zaanstad
9 +0,05 16 -0,40
8 +0,11 Zandvoort HAARLEM AMSTERDAM
17 -0,03
7 -0,01 18 0,00 20 +0,02
19 +0,04 21 -0,08 Diemen
6 0,00 22 -0,03


23 -0,09 Hillegom n
5 -0,01
4 +0,28 24 -0,03 Lisse 29 -0,01
3 +0,08 egisters, Apeldoor
25 -0,03 e r Noordwijk aan Zee 30 -0,05
2 +0,01 31 -0,13 26 -0,01
28 0,00
1 +0,01 34 +0,04 32 +0,05 Katwijk aan Zee 35 0,00 Mijdrecht
33 +0,51
27 -0,27 Leiden
Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.5 Geluid

Verandering in geluidsbelasting in handhavingspunten voor de nacht voor Pakket 4 vergeleken met het referentiescenario.

N eitautisthca N
9 0,00 10 +0,01
8 0,00 Purmerend
11 0,00
12 +0,03 Velzen 7 +0,07 Zaanstad
13 +0,18
6 +0,16 Zandvoort 14 -0,21 HAARLEM AMSTERDAM
5 +0,01
15 -0,04
16 -0,04 Hoofddorp 17 -0,04 n Hillegom 4 +0,06 Amstelveen
3 +0,37 18 +0,01 Lisse 2 +0,14 egisters, Apeldoor
19 -0,14 e r Noordwijk aan Zee 1 +0,01
20 +0,16
25 0,00
24 -0,77 Mijdrecht Katwijk aan Zee

23 -0,30 21 +0,26 Leiden

22 -0,38 Alphen a/d Rijn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT meer dan 5000 woningen per km2 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2
+0,10 tot +0,25 dB(A) > +0,25 dB(A) Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.6 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 10-5 en 10-6 plaatsgebonden risicocontouren (berekend met en zonder meteotoeslag) en de 71 dB(A) Lden contour voor het referentiescenario, ten opzichte van de huidige sloopzones voor zowel externe veiligheid als geluid en de huidige gebieden met beperkingen voor kantoren en bedrijven zoals vastgelegd in het huidige Luchthavenindelingbesluit. N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad Bloemendaal Spaarn- dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM
AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
10-5 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario meer dan 5000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren zonder meteo voor het referentiescenario 2000 ­ 5000 woningen per km2
10-5 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 500 ­ 2000 woningen per km2
10-6 plaatsgebonden risicocontouren met meteo voor het referentiescenario 200 ­ 500 woningen per km2
71 dB(A) Lden contouren voor het referentiescenario, rekenraster 500 meter Geplande nieuwbouw Gebied met beperkingen voor kantoren en bedrijven van het huidige LIB Sloopzones geluid van het huidige LIB
Sloopzones externe veiligheid van het huidige LIB




Pakket 4 Kaart 4.7 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 58 dB(A) Lden contouren voor Pakket 4 ten opzichte van de huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen.

N laa mtE Castricum
Heemskerk 58 dB(A) Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Spaarn- dam
Bloemendaal
Zandvoort AMSTERDAM HAARLEM
Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
58 dB(A) Lden contouren, voor Pakket 4 meer dan 5000 woningen per km2 Huidige gebieden met nieuwbouwbeperkingen voor woningen 2000 ­ 5000 woningen per km2 Overige beperkingsgebieden 500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.8 Ruimtelijke ordening

Ligging van de gebieden die op basis van de Regeling geluidwerende voorzieningen in aanmerking zouden komen voor geluidsisolatie, ten opzichte van de gebieden zoals gehanteerd in de geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 en GIS-3.

N thca N/laa mtE Castricum
Heemskerk
Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend
26 LAeq IJmuiden
Zaanstad
40 Ke Bloemendaal
Zandvoort
HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 4 meer dan 5000 woningen per km2
40 Ke contouren voor Pakket 4 2000 ­ 5000 woningen per km2 Samengesteld gebied voor nachtisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 500 ­ 2000 woningen per km2 en GIS-3 (geluidsbelasting 26 dB(A) LAeq of meer) 200 ­ 500 woningen per km2 Samengesteld gebied voor dagisolatie uit geluidsisolatieprojecten GIS-1, GIS-2 Geplande nieuwbouw en GIS-3 (geluidsbelasting 40 Ke of meer)




Pakket 4 Kaart 4.9 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor Pakket 4.

N Purmerend laa mtE IJmuiden Velsen Assendelft Zaanstad
40 Ke
50 Ke Bloemendaal Spaarn- 55 Ke dam
Zandvoort
Zwanenburg HAARLEM

65 Ke AMSTERDAM Heemstede
Badhoevendorp n Hoofddorp
Amstelveen egisters, Apeldoor Hillegom e r Nieuw-Vennep
Aalsmeer Lisse Rijsenhout Uithoorn 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
40 Ke contouren voor Pakket 4 meer dan 5000 woningen per km2
50 Ke contouren voor Pakket 4 2000 ­ 5000 woningen per km2
55 Ke contouren voor Pakket 4 500 ­ 2000 woningen per km2
65 Ke contouren voor Pakket 4 200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.10 Ruimtelijke ordening

Ligging van de voor de Regeling geluidwerende voorzieningen relevante geluidscontouren voor de nacht voor Pakket 4.

N eitautisthca N Castricum
Heemskerk 26 LAeq Wijk aan Zee Beverwijk Purmerend IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Spaarn- Zandvoort dam HAARLEM AMSTERDAM Heemstede
Hoofddorp n Hillegom Amstelveen Nieuw-Vennep Aalsmeer Rijsenhout Lisse egisters, Apeldoor e r Uithoorn Mijdrecht Leiden
0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
26 dB(A) LAeq nachtcontouren voor Pakket 4 meer dan 5000 woningen per km2
2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw




Pakket 4 Kaart 4.11 Ruimtelijke ordening

Ligging van de 20 Ke contouren ten opzichte van het gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw, inclusief de twee uitsluitingsgebieden Noordwijkerhout en Legmeerpolders, zoals vastgelegd in de Nota Ruimte (deel 4 uit 2006).

N laa mtE Castricum 20 Ke Heemskerk
Wijk aan Zee Zaandijk Purmerend Volendam IJmuiden
Zaanstad Bloemendaal
Zandvoort HAARLEM
Hoofddorp Amstelveen n Hillegom
Aalsmeer Nieuw-Vennep
Noordwijkerhout
egisters, Apeldoor Noordwijk e r Rijsenhout aan zee Uithoorn Mijdrecht 0 5 10 15 km opografie: Copyright © 2007, dienst voor het kadaster en de openbarT
20 Ke contouren voor Pakket 4 meer dan 5000 woningen per km2 Gebied met beperkingen voor nieuwe uitleg ten behoeve van woningbouw 2000 ­ 5000 woningen per km2
500 ­ 2000 woningen per km2
200 ­ 500 woningen per km2 Geplande nieuwbouw