Gemeente Best

Evaluatie rampenoefening Spoortunnel

02-09-2009

Oefendoelen ruimschoots behaald

De gestelde doelen bij de rampenoefening in de spoortunnel van Best op 14 maart 2009, zijn ruimschoots gehaald. De nadruk lag op `leren' en `samenwerken'. De oefening heeft de deelnemers bekendgemaakt in de specifieke problematiek van een groot treinongeluk in de tunnel. Voor oefening van het Gemeentelijk Beleidsteam op 9 april 2009 zijn dezelfde doelen gesteld. Ook deze zijn behaald.

Dit blijkt uit het gezamenlijke evaluatieverslag van de deelnemende organisaties. Aan de oefening in de spoortunnel in Best hebben brandweer, politie, geneeskundige diensten, ProRail, NS, Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant en de gemeente meegewerkt. Het rapport wordt gebruikt om de voorbereiding van hulpdiensten op en hun inzet bij dergelijke situaties te optimaliseren.

Het rapport heeft even op zich laten wachten vanwege de tijd die nodig was om de evaluaties van alle deelnemende organisaties te verwerken en te bespreken.

Eerste uur altijd chaotisch

Tijdens de oefening is bevestigd dat bij grote incidenten en tijdens rampen(oefeningen) het eerste uur hard nodig is om de chaotische situatie onder controle te krijgen en een eenduidig beeld te vormen. Dit geldt dus ook bij grote incidenten in de spoortunnel van Best. Het eerste uur kunnen alleen de brandweermensen de tunnel betreden. Pas als zij zelf veilig de tunnel kunnen betreden, beoordelen zij of de tunnel ook veilig is voor andere hulpverleners.

Tijdens de oefening op 14 maart 2009 bleek dat de rookontwikkeling zelfs gevolgen had voor de geneeskundige hulpverlening buiten de spoortunnel. Hierdoor ontstonden op meerdere plekken spontaan zogenoemde gewondennesten. De geneeskundige hulpverlening verliep hierdoor weliswaar minder gestructureerd dan in de rampenbestrijdingsorganisatie vooraf was bedacht, maar vond wel daar plaats waar de hulp nodig was!

Vanwege het chaotische eerste uur hebben de hulpdiensten vooral in het begin problemen gehad om een eenduidig beeld van het incident te krijgen. Ook in de bestuurlijke oefening is gebleken dat het Gemeentelijk Beleidsteam moeite had om zich binnen korte tijd een beeld te vormen. Ondanks de complexe situatie is binnen alle onderdelen van de hulpdiensten sprake geweest van een goede aansturing. Na het eerste uur kwam er structuur in de bestrijding van het incident.

Zelfredzaamheid slachtoffers

Op basis van de oefening kan geconcludeerd worden dat bij een incident met een passagierstrein in de spoortunnel Best, sprake zal zijn van een groot aantal betrokkenen dat al dan niet (ernstig) gewond is. Dit vraagt een grote capaciteit aan hulpverleners. Het feit dat zij niet meteen de spoortunnel kunnen betreden, betekent dat slachtoffers aangewezen zijn op zogenoemde zelfredzaamheid. Slachtoffers die zichzelf nog kunnen verplaatsen moeten zichzelf in veiligheid brengen.

Aandachtspunten

Op basis van de evaluatie zijn ook een aantal aandachtspunten en aanbevelingen geformuleerd. De belangrijkste zijn:
* Tijdens de oefening is gebleken dat de bekendheid met de spoortunnel in theoretische zin (waar liggen middelen) en in operationele zin (wat moet ik mij er bij voorstellen) nog beperkt is (was). Hierin moeten hulpverleners worden geschoold en beoefend.

* Het aanvalsplan `Spoortunnel Best' moet geactualiseerd worden. Dit in verband met wijzigingen in de omgeving en ander inzicht in enkele processen.

* De proef met de `specialisten controlekamer' in de commandoruimte tijdens de oefening, is aanleiding om deze functie in te voeren. Er zal een wervings- en opleidingstraject van `specialisten controlekamer' gestart worden, zodat ook de ondersteuning beter kan verlopen.

* Hoewel de communicatie via C2000 geen problemen heeft ondervonden, verdient de omvang van berichtgeving aandacht. Deze moet kort en zakelijk te zijn.

* Er moeten in de controlekamer en op de uitgangstelling meerdere sleutels ten behoeve van de ingangen en materiaalkasten komen voor de brandweer.

Oefenen in spoortunnel

Alle betrokken organisaties hebben afgesproken om iedere drie jaar samen een grote oefening in de spoortunnel te houden. Alle hulpdiensten willen immers goed voorbereid zijn op het moment dat er echt iets gebeurt. In de tussenliggende jaren vinden er elk jaar oefeningen plaats in de spoortunnel. Deze zijn echter minder omvangrijk. De volgende grote oefening vindt plaats in 2012. Het thema voor deze oefening is `gevaarlijke stoffen'.

Bedankt!

De organisatie, het gemeentebestuur van Best en de Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant bedanken iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze oefening nogmaals voor zijn inzet.

Meer weten?

Klik hier voor het volledige evaluatieverslag (pdf).
---