Gemeente Best
Evaluatie rampenoefening Spoortunnel
02-09-2009
Oefendoelen ruimschoots behaald
De gestelde doelen bij de rampenoefening in de spoortunnel van Best op
14 maart 2009, zijn ruimschoots gehaald. De nadruk lag op `leren' en
`samenwerken'. De oefening heeft de deelnemers bekendgemaakt in de
specifieke problematiek van een groot treinongeluk in de tunnel. Voor
oefening van het Gemeentelijk Beleidsteam op 9 april 2009 zijn
dezelfde doelen gesteld. Ook deze zijn behaald.
Dit blijkt uit het gezamenlijke evaluatieverslag van de deelnemende
organisaties. Aan de oefening in de spoortunnel in Best hebben
brandweer, politie, geneeskundige diensten, ProRail, NS,
Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant en de gemeente meegewerkt. Het
rapport wordt gebruikt om de voorbereiding van hulpdiensten op en hun
inzet bij dergelijke situaties te optimaliseren.
Het rapport heeft even op zich laten wachten vanwege de tijd die nodig
was om de evaluaties van alle deelnemende organisaties te verwerken en
te bespreken.
Eerste uur altijd chaotisch
Tijdens de oefening is bevestigd dat bij grote incidenten en tijdens
rampen(oefeningen) het eerste uur hard nodig is om de chaotische
situatie onder controle te krijgen en een eenduidig beeld te vormen.
Dit geldt dus ook bij grote incidenten in de spoortunnel van Best. Het
eerste uur kunnen alleen de brandweermensen de tunnel betreden. Pas
als zij zelf veilig de tunnel kunnen betreden, beoordelen zij of de
tunnel ook veilig is voor andere hulpverleners.
Tijdens de oefening op 14 maart 2009 bleek dat de rookontwikkeling
zelfs gevolgen had voor de geneeskundige hulpverlening buiten de
spoortunnel. Hierdoor ontstonden op meerdere plekken spontaan
zogenoemde gewondennesten. De geneeskundige hulpverlening verliep
hierdoor weliswaar minder gestructureerd dan in de
rampenbestrijdingsorganisatie vooraf was bedacht, maar vond wel daar
plaats waar de hulp nodig was!
Vanwege het chaotische eerste uur hebben de hulpdiensten vooral in het
begin problemen gehad om een eenduidig beeld van het incident te
krijgen. Ook in de bestuurlijke oefening is gebleken dat het
Gemeentelijk Beleidsteam moeite had om zich binnen korte tijd een
beeld te vormen. Ondanks de complexe situatie is binnen alle
onderdelen van de hulpdiensten sprake geweest van een goede
aansturing. Na het eerste uur kwam er structuur in de bestrijding van
het incident.
Zelfredzaamheid slachtoffers
Op basis van de oefening kan geconcludeerd worden dat bij een incident
met een passagierstrein in de spoortunnel Best, sprake zal zijn van
een groot aantal betrokkenen dat al dan niet (ernstig) gewond is. Dit
vraagt een grote capaciteit aan hulpverleners. Het feit dat zij niet
meteen de spoortunnel kunnen betreden, betekent dat slachtoffers
aangewezen zijn op zogenoemde zelfredzaamheid. Slachtoffers die
zichzelf nog kunnen verplaatsen moeten zichzelf in veiligheid brengen.
Aandachtspunten
Op basis van de evaluatie zijn ook een aantal aandachtspunten en
aanbevelingen geformuleerd. De belangrijkste zijn:
* Tijdens de oefening is gebleken dat de bekendheid met de
spoortunnel in theoretische zin (waar liggen middelen) en in
operationele zin (wat moet ik mij er bij voorstellen) nog beperkt
is (was). Hierin moeten hulpverleners worden geschoold en
beoefend.
* Het aanvalsplan `Spoortunnel Best' moet geactualiseerd worden. Dit
in verband met wijzigingen in de omgeving en ander inzicht in
enkele processen.
* De proef met de `specialisten controlekamer' in de commandoruimte
tijdens de oefening, is aanleiding om deze functie in te voeren.
Er zal een wervings- en opleidingstraject van `specialisten
controlekamer' gestart worden, zodat ook de ondersteuning beter
kan verlopen.
* Hoewel de communicatie via C2000 geen problemen heeft ondervonden,
verdient de omvang van berichtgeving aandacht. Deze moet kort en
zakelijk te zijn.
* Er moeten in de controlekamer en op de uitgangstelling meerdere
sleutels ten behoeve van de ingangen en materiaalkasten komen voor
de brandweer.
Oefenen in spoortunnel
Alle betrokken organisaties hebben afgesproken om iedere drie jaar
samen een grote oefening in de spoortunnel te houden. Alle
hulpdiensten willen immers goed voorbereid zijn op het moment dat er
echt iets gebeurt. In de tussenliggende jaren vinden er elk jaar
oefeningen plaats in de spoortunnel. Deze zijn echter minder
omvangrijk. De volgende grote oefening vindt plaats in 2012. Het thema
voor deze oefening is `gevaarlijke stoffen'.
Bedankt!
De organisatie, het gemeentebestuur van Best en de Veiligheidsregio
Zuidoost-Brabant bedanken iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan
deze oefening nogmaals voor zijn inzet.
Meer weten?
Klik hier voor het volledige evaluatieverslag (pdf).
---