Nederlandse Zorgautoriteit
Advies zorgaanbieders in Financiele problemen (0,3 MB)
Brief reactie NZa _Ruimte en rekenschap in zorg en ondersteuning
(0,02 MB)
NZa pleit voor getrapte zorgspecifieke fusietoets
Publicatiedatum: 02-09-2009
vervolgreactie op brief âRuimte en Rekenschapâ van minister Klink
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is positief over de zorgspecifieke
fusietoets die de minister van VWS voorstelt in zijn brief âRuimte en
Rekenschap in zorg en ondersteuningâ. De NZa pleit voor een getrapte
fusietoets waarbij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de
NZa eerst samen oordelen of een fusie geen belemmeringen oplevert voor
de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. Pas
wanneer zij groen licht geven voor de fusie, voert de Nederlandse
Mededingingsautoriteit vanuit mededingingsperspectief een tweede toets
uit.
Met de zorgspecifieke fusietoets wil de Minister voorkomen dat fusies
in de zorg onwenselijke maatschappelijke gevolgen hebben. De NZa is
van mening dat een volwaardige effectenanalyse op de drie publieke
belangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid onderdeel van
deze toets moet uitmaken. De IGZ toetst hierbij de gevolgen voor de
kwaliteit van zorg. De NZa is, vanuit haar rol als
markttoezichthouder, de juiste instantie om naar de gevolgen voor de
toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg te kijken vanuit het
belang van de consument. En daarnaast de fusie te bezien in samenhang
met de huidige transities en de lange termijn ontwikkelingen op de
markt.
Pas wanneer de NZa en de IGZ geen belemmeringen zien, voert de NMa
vanuit mededingingsperspectief een tweede toets uit. Een negatief
oordeel in tweede instantie betekent dat de fusie alsnog niet
doorgaat. Als de NMa geen bezwaren ziet, kan de fusie definitief
doorgaan. Op deze manier is de rolverdeling tussen de verschillende
toezichthouders helder, de volgordelijkheid van beoordeling logisch en
wordt de diverse expertise van de toezichthouders optimaal benut. Een
besluitvormende betrokkenheid van de NZa bij de zorgspecifieke
fusietoets is ook logisch gezien het feit dat zij ook een belangrijke
rol speelt bij steunverlening. Inmiddels zijn sommige zorginstellingen
dermate groot, dat als daar financiële problemen ontstaan, de
continuïteit van zorg direct in gevaar is en er hoge bedragen aan
steun moeten worden verleend.
Op verzoek van de Minister maakt de NZa een eerste inventarisatie van
de wettelijke mogelijkheden van een Early Warning Systeem (EWS) voor
zorginstellingen. Het EWS zorgt ervoor dat verhoogde financiële
risicoâs bij instellingen die essentiële, onmisbare zorg leveren in
een zo vroeg mogelijk stadium worden geïnventariseerd. Zo is tijdig
ingrijpen mogelijk en kan het verlenen van steun zoveel mogelijk
worden voorkomen. Randvoorwaarde voor een goed functionerend EWS is
een heldere definiëring van het begrip essentiële zorg. Het bepalen
van de cruciale zorgfuncties en de bijbehorende normen ten aanzien van
beschikbaarheid en bereikbaarheid is een politieke
verantwoordelijkheid. Tweede randvoorwaarde is een heldere
taakverdeling tussen de betrokken toezichthouders NZa, IGZ en het
College Sanering Zorginstellingen om te voorkomen dat
reguleringsonzekerheid in het veld ontstaat.
In zijn brief aan de Tweede Kamer stelt de Minister daarnaast voor om
het uitkeren van winst in de zorgsector beperkt mogelijk te maken
binnen de nieuwe constructie van de maatschappelijke onderneming. De
NZa wil door middel van een experiment onderzoeken of deze nieuwe
constructie zorginstellingen voldoende mogelijkheden biedt om kapitaal
aan te trekken en daarmee hun vermogenspositie te verbeteren en grote
investeringen in innovatie te doen. Door de invoering van
prestatiebekostiging en het toegenomen risico voor ondernemingen is
het noodzakelijk de vermogensbuffer van instellingen te versterken.
Ook staat op dit moment de vermogenspositie bij sommige
zorginstellingen, zowel cure als care, onder druk.
Bijlage:
Zie het origineel
* Vervolgreactie NZa op brief VWS ruimte en rekenschap
L