Nederlandse Zorgautoriteit


Advies zorgaanbieders in Financiele problemen (0,3 MB) Brief reactie NZa _Ruimte en rekenschap in zorg en ondersteuning (0,02 MB)

NZa pleit voor getrapte zorgspecifieke fusietoets

Publicatiedatum: 02-09-2009

vervolgreactie op brief âRuimte en Rekenschapâ van minister Klink

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is positief over de zorgspecifieke fusietoets die de minister van VWS voorstelt in zijn brief âRuimte en Rekenschap in zorg en ondersteuningâ. De NZa pleit voor een getrapte fusietoets waarbij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de NZa eerst samen oordelen of een fusie geen belemmeringen oplevert voor de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. Pas wanneer zij groen licht geven voor de fusie, voert de Nederlandse Mededingingsautoriteit vanuit mededingingsperspectief een tweede toets uit.

Met de zorgspecifieke fusietoets wil de Minister voorkomen dat fusies in de zorg onwenselijke maatschappelijke gevolgen hebben. De NZa is van mening dat een volwaardige effectenanalyse op de drie publieke belangen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid onderdeel van deze toets moet uitmaken. De IGZ toetst hierbij de gevolgen voor de kwaliteit van zorg. De NZa is, vanuit haar rol als markttoezichthouder, de juiste instantie om naar de gevolgen voor de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg te kijken vanuit het belang van de consument. En daarnaast de fusie te bezien in samenhang met de huidige transities en de lange termijn ontwikkelingen op de markt.

Pas wanneer de NZa en de IGZ geen belemmeringen zien, voert de NMa vanuit mededingingsperspectief een tweede toets uit. Een negatief oordeel in tweede instantie betekent dat de fusie alsnog niet doorgaat. Als de NMa geen bezwaren ziet, kan de fusie definitief doorgaan. Op deze manier is de rolverdeling tussen de verschillende toezichthouders helder, de volgordelijkheid van beoordeling logisch en wordt de diverse expertise van de toezichthouders optimaal benut. Een besluitvormende betrokkenheid van de NZa bij de zorgspecifieke fusietoets is ook logisch gezien het feit dat zij ook een belangrijke rol speelt bij steunverlening. Inmiddels zijn sommige zorginstellingen dermate groot, dat als daar financiële problemen ontstaan, de continuïteit van zorg direct in gevaar is en er hoge bedragen aan steun moeten worden verleend.

Op verzoek van de Minister maakt de NZa een eerste inventarisatie van de wettelijke mogelijkheden van een Early Warning Systeem (EWS) voor zorginstellingen. Het EWS zorgt ervoor dat verhoogde financiële risicoâs bij instellingen die essentiële, onmisbare zorg leveren in een zo vroeg mogelijk stadium worden geïnventariseerd. Zo is tijdig ingrijpen mogelijk en kan het verlenen van steun zoveel mogelijk worden voorkomen. Randvoorwaarde voor een goed functionerend EWS is een heldere definiëring van het begrip essentiële zorg. Het bepalen van de cruciale zorgfuncties en de bijbehorende normen ten aanzien van beschikbaarheid en bereikbaarheid is een politieke verantwoordelijkheid. Tweede randvoorwaarde is een heldere taakverdeling tussen de betrokken toezichthouders NZa, IGZ en het College Sanering Zorginstellingen om te voorkomen dat reguleringsonzekerheid in het veld ontstaat.

In zijn brief aan de Tweede Kamer stelt de Minister daarnaast voor om het uitkeren van winst in de zorgsector beperkt mogelijk te maken binnen de nieuwe constructie van de maatschappelijke onderneming. De NZa wil door middel van een experiment onderzoeken of deze nieuwe constructie zorginstellingen voldoende mogelijkheden biedt om kapitaal aan te trekken en daarmee hun vermogenspositie te verbeteren en grote investeringen in innovatie te doen. Door de invoering van prestatiebekostiging en het toegenomen risico voor ondernemingen is het noodzakelijk de vermogensbuffer van instellingen te versterken. Ook staat op dit moment de vermogenspositie bij sommige zorginstellingen, zowel cure als care, onder druk.

Bijlage:



Zie het origineel

* Vervolgreactie NZa op brief VWS ruimte en rekenschap

L