KNHS
Landelijke schenktijden voor sportkantines van de baan
1 september 2009
Iedereen heeft vorig jaar kunnen vernemen dat Minister Klink bezig was
met het vernieuwen van de Drank en Horeca Wet. Enerzijds was er het
plan om het alcohol gebruik van jongeren te matigen en anderzijds
diende er in deze wet goed met de belangen van zowel de commerciële
horeca als de non-profit sportkantine om gegaan te worden. NOC*NSF
heeft samen met de meest betrokken sportbonden, waaronder de KNHS,
voorstellen gedaan aan de overheid om het zonder die landelijke
beperkingen toch goed te regelen. In het wetsvoorstel dat nu aan de
Tweede Kamer is gezonden komt een aantal van onze voorstellen terug.
De overkoepelende sportorganisatie NOC*NSF zal verder de
Kamerbehandeling van de wetsvoorstellen dit najaar op de voet volgen
en de belangen van de sport naar voren blijven brengen. De
samenwerking tussen NOC*NSF en sportbonden op dit thema verliep
buitengewoon prettig en smaakt naar meer.
Onder sportkantines worden uiteraard ook kantines op
ruitersportcentra, maneges en rijverenigingen verstaan.
Hieronder een kort resumé van de belangrijkste zaken in de nieuwe
wetsvoorstellen m.b.t. de sport:
o Geen landelijke schenktijden m.b.t. alcoholverstrekking in
sportkantines. Gemeenten worden verplicht bij verordening regels te
stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging;
o De eis dat er tijdens en tot één uur na (jeugd)wedstrijden geen
alcohol mag worden geschonken is komen te vervallen;
o In een bestuursreglement moeten de kwalificatienormen voor de
voorlichtingsinstructie op gebied van sociale hygiëne voor
barvrijwilligers moeten zijn opgenomen. NOC*NSF zal zodra de Drank en
Horecawet is vastgesteld het model bestuursreglement herzien en dit
hierin opnemen;
o De eisen voor de leidinggevenden zijn gelijk getrokken met de
horeca. Naast de eis t.a.v. een verklaring sociale hygiëne is daar nu
aan toegevoegd de leeftijd van 21 jaar, geen slecht levensgedrag en
niet onder curatele staan;
o In de lokaliteit van een paracommerciële rechtspersoon dient op
tijden dat er alcohol wordt verstrekt iemand aanwezig te zijn die een
instructie verantwoord alcohol schenken (IVA) heeft gehad. Dit
betekent dat niet alle barvrijwilligers een IVA hoeven te hebben, maar
dat er altijd een aanwezig moet zijn die een instructie heeft gehad;
o De eis voor het kenbaar maken van schenktijden vervalt. In onze ogen
lijkt het verstandig dat wij de sportverenigingen (via het
bestuursreglement) stimuleren dit toch kenbaar te maken. Op die manier
wordt de barvrijwilliger gesteund als hij een klant moet weigeren
alcohol te schenken, als dit volgens de gemeentelijke verordening nog
niet mag;
o Een experimenteerartikel waarmee gemeenten kunnen besluiten dat de
leeftijdsgrens van zwakalcoholhoudende drank bij wijze van experiment
voor twee jaar kan worden verhoogd van 16 naar 18 jaar. Het is de
vraag of dit artikel gehandhaafd blijft gezien het advies van de Raad
van State betreffende dit artikel. NOC*NSF en sportbonden zijn geen
voorstander van dit artikel omdat verschillende leeftijdsgrenzen
onduidelijkheid oproept bij sportverenigingen;
o Een paracommerciële rechtspersoon is verplicht een registratie bij
te houden van mensen die een voorlichtingsinstructie hebben gevolgd.
Deze verplichting is nu opgenomen in het wetsvoorstel waarin dit
voorheen niet zo was;
o Wijzigingen van namen van leidinggevenden op de vergunning vanuit de
gemeente wordt eenvoudiger. Dit hoeft niet meer via een nieuwe
vergunningaanvraag, maar kan via een landelijk formulier gemeld
worden. Hier komt een digitaal systeem voor en dit betekent een
aanzienlijke lastenverlichting.